Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vaffö' gör'om på detta vise'?

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
fotosidan.se har ett överlevnadsvärde som allt mer starkt begränsas av ett antal företeelser som tillsammans kan hänföras till kategorin infantilism;

en svenska som lämna mycket i övrigt att önska - inte ens grundläggande punktering tycks vara föreskriven standard, än mindre inledande Versal i ny mening

frågor föregångna utan egentligt försök att söka på forat efter tidigare trådar om EXAKT samma sak

frågor av typen "Är det nå'n som har adressen till Sigma Corp?"

påståenden av typen "Jag får alldeles för gula bilder i läge Auto - skitkamera det här"

självutnämnda "experter" med en fjorton-årings kunskapsmassa och diskretion.

Nu är jag hjärtligt och slutligt trött på detta sandslott - tanken är bra, men utförandet vilar på lösan grund. Tack för denna tid, jag ska inte störa Er mer, utan återgår till min huvudverksamhet; "Grumpy Old Men". IHRMC

Jag kan också bli irriterad på frågeställare som inte alls söker i våra fora, bedrövliga svenskkunskaper etc, men det går ju att sålla! Sturgeons lag "90% av allting är skräp" gäller även här, men det gäller ju att bry sig om guldkornen i stället!

Elementär latinlektion, på förekommen anledning: Ett forum, det forat. Två fora, de... ööhhh.. någonting... foran?

Jag försöker faktiskt hålla en relativt bra nivå på det skriftliga men bekvämhet kanske gör att att man skriver barnslig istället för infantil.
Man kan då också räkna med att 100% förstår vad man skriver.

Bara för att glida lite mer ur ämnet, kan man inte tänka sig att forum egentligen är från engelskan som tog det från latinet. Vi har ju säkert lånat detta på samma sätt som vi snor massa andra ord från just datorsammanhang.
Om man antar det så skulle en försvenskning kunna bli "det forumet" "flera forum".

potatismos - grekiska

en spanjor - småländskt dialektalt för en hink jord

au/pau - småländska för av/på

Nils: Sätt skånska istället, så blir det rätt.

Nu har ja inte ti mer, ja ska ud i stallet och hämta en spann jor. Sen ska ja ud till lannet och gräva opp lide päror så att man får päremos te midda. Itter de så ska ja ta rulleböören och himta lide gössel till kooerna.

Fast..hur kom vi nu hit?

Jeppe skrev:
Nils: Sätt skånska istället, så blir det rätt.

Nu har ja inte ti mer, ja ska ud i stallet och hämta en spann jor. Sen ska ja ud till lannet och gräva opp lide päror så att man får päremos te midda. Itter de så ska ja ta rulleböören och himta lide gössel till kooerna.

Fast..hur kom vi nu hit?

Jag TROR att det var nån som skrev att det mest skrevs skit i forumen... *host* :p

Mushkot skrev:
Jag TROR att det var nån som skrev att det mest skrevs skit i forumen... *host* :p

Måste ha varit jag :)

Går vi tillbaka till ämnet så är det ju inget nytt. Det ramlar in nya medlemmar hela tiden som inte orkar/vet/kan söka efter information. Det är ju lättare att outsourca. Vi ser det hela tiden...och det är ett problem som är generellt för i princip alla forum. Det verkar som en del vill förankra det som de redan har bestämt sedan innan. Vi som är uppväxta pre-Internet har lärt oss att söka information. Det verkar som om en del idag tror att informationen inte är sökbar utan går med push-teknik.

Vad betyder IHRMC? Har givetvis googlat men hittar bara INTERNATIONAL HUMAN RESOURCE MANAGEMENT COMMITTEE, Indy Honda Riders Motorcycle Club, The International HRM Committee (IHRMC), o dyl. Någon som vet?

tannler skrev:
...
inte ens grundläggande punktering tycks vara föreskriven standard
...
Jag har funderat en lång stund på vad detta skulle innebära. Någon som har en idé?

Punktering vet jag vad det är, men vad är en grundläggande punktering? Och vaffö skulle man behöva föreskriva det som standard? Fattar typ ingenting!

Re: Re: Vaffö' gör'om på detta vise'?

Maxell skrev:
Jag har funderat en lång stund på vad detta skulle innebära. Någon som har en idé?

Punktering vet jag vad det är, men vad är en grundläggande punktering? Och vaffö skulle man behöva föreskriva det som standard? Fattar typ ingenting!

Min tolkning: Man kräver inte ens att punkt och komma sätts ut..

tannler skrev:
fotosidan.se har ett överlevnadsvärde som allt mer starkt begränsas av ett antal företeelser som tillsammans kan hänföras till kategorin infantilism;

(---)

frågor föregångna utan egentligt försök att söka på forat efter tidigare trådar om EXAKT samma sak

(---)

Precis! Som till exempel frågor om varför alla beteer sig som de gör här på forumet. Det finns otaliga trådar redan om ämnet. BRA att du tog upp ämnet, Lennart!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto