Annons

Vaddå inbäddad jpeg i RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
I tråden "nytt hack för 300D" blev det en liten spin-off om inbäddade jep-filer i RAW. Tänkte det är bäst att starta en ny tråd så att folk inte hela tiden tror att det kommit nya hack till 300D. ;-)

Ja, kan nån alltså förklara vad det konkret innebär att det finns en inbäddad jpeg-fil i RAW-formatet? Med hacket kan man ju nu alltså ställa in RAW + önskat format. Håller mej förstås till RAW + minsta jpeg för att maximera utrymmet på minneskortet. Men varken före eller efter att jag lade in hacket har jag någonsin sett av nån jpeg-fil...? Kan nån förklara vad det är frågan om?

EDIT: När jag skriver jep-filer så menar jag alltid jpeg-filer. Bara så ni vet ;-)
 
Senast ändrad:
Det betyder att man kan ta en RAW+JPEG bild samtidigt som lagras i samma fil...vilket alltså kräver att man tar fram JPEG-bilden ur filen efteråt med ett särskilt program...besvärligt värre.
Vore ju klart att föredra att de hade varsin fil.
 
Highweiss skrev:
I tråden "nytt hack för 300D" blev det en liten spin-off om inbäddade jep-filer i RAW. Tänkte det är bäst att starta en ny tråd så att folk inte hela tiden tror att det kommit nya hack till 300D. ;-)

Ja, kan nån alltså förklara vad det konkret innebär att det finns en inbäddad jpeg-fil i RAW-formatet? Med hacket kan man ju nu alltså ställa in RAW + önskat format. Håller mej förstås till RAW + minsta jpeg för att maximera utrymmet på minneskortet. Men varken före eller efter att jag lade in hacket har jag någonsin sett av nån jpeg-fil...? Kan nån förklara vad det är frågan om?

Canons RAW-filer är egentligen packade arkivfiler, som en .zip-fil ungefär. Denna arkivfil innehåller förutom rådatan en vanlig jpeg bild, RAW-filen är alltså lite grann som en sån där rysk docka.

Anledningen till att man gjort så här är antagligen för att kunna få en snabb preview som är hyggligt stor utan att behöva konvertera rådatan.
 
Ok, det fungerar ju alltså just så krånligt som det verkade...! Skönt att det finns andra som också tycker att det hela inte är alldeles förträffligt!

I den bästa av världen borde man alltså kunna välja RAW + ingenting och den vägen verkligen maximera utrymmet på minnekortet. Det verkar ju som om alla använder nått litet smidigt program för att se på RAW-filerna och sen gör det grova jobbet i PS varpå de konverterar RAW-filen till önskat format. Med andra ord: ingen blir gladare av att en stor eller liten jpeg ligger nånstans inne RAW-filen och tar en massa utrymme.

Ok, tack! Det här har jag funderat på en god stund! :)
 
Så vitt jag vet så använder kameran jpg delen av filen för histogram och förhandsvisning i kameran, är dock inte helt säker ( men histogrammet påverkas av olika inställningar av skärpa och dyl vilket bara läggs på jpegen ) och isf så skulle det vara rätt dumt att ta bort den helt.

/Mikael
 
Mazy skrev:
Så vitt jag vet så använder kameran jpg delen av filen för histogram och förhandsvisning i kameran, är dock inte helt säker ( men histogrammet påverkas av olika inställningar av skärpa och dyl vilket bara läggs på jpegen ) och isf så skulle det vara rätt dumt att ta bort den helt.

/Mikael

Ah, that makes sense! Det låter onekligen som en mycket rimmlig förklaring till att Cänån inte ruckat på den grejen... Det skulle just inte vara så roligt att inte få histogram i RAW...
 
Alltid RAW??

Betyder det att man inte kan fota annat än raw med 300D?? Man kan alltså inte få bara jpeg:en på cf kortet??
 
Re: Alltid RAW??

Bx3mE skrev:
Betyder det att man inte kan fota annat än raw med 300D?? Man kan alltså inte få bara jpeg:en på cf kortet??

Luuugnööö! :) 300D bjuder utöver RAW på sex olika format:

Large:

• 3072 x 2048 JPEG Fine: 3.1 MB
• 3072 x 2048 JPEG Normal: 1.8 MB

Medium:

• 2048 x 1360 JPEG Fine: 1.8 MB
• 2048 x 1360 JPEG Normal: 1.2 MB

Small:

• 1536 x 1024 JPEG Fine: 1.4 MB
• 1536 x 1024 JPEG Normal: 0.9 MB

Å så kungsformat :):

• 3072 x 2048 RAW: 6.0 MB

Så de så. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.