Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad var orsaken till strulet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Var ute idag på en fotosväng med två trevliga FS medlemamr, som trotsade vädret och de varningar som utfärdats och som gjorde att de flesta anmälda uteblev, men det var inte så farligt faktiskt.

Nåväl för första gången så ville min K200D itne funka klanderffritt vilket överraskade mig stort, har varit ute flertal gånger under vintern i kyla både kallare och längre tid än idag utan problem men idag krånglade den.
Från start funkade det bra men när vi gick in i domkyrkan för att fota så lade den av helt, gick inte att få någon funktion alls, visst lite imma på linsen är normalt men inte totalpaj!

När vi sen kom ut i kylan ingen så startade den efter en liten stund och funkade för utomhusfoto men var lite knepig i sitt beteende, sedan när vi gick in igen för lite fika och kamerasnack så lade den av helt igen:-(

En sväng in på kamerabutiken gav inte annat än att avvakta och se om den vaknar till liv igen, lät den ligga i väskan för långsam anpassning till rumstemp och testade den efter ca 3 timmar och då är den normal i funktion igen.

Varför pajade den ur idag det var ju bara ca -12-15 gr och lite yrsnö, den är ju vädertätad och har som sagt funkat klanderfritt i liknande och värre väder förut, batterierna var iaf inte boven i dramat det är AA Litium och i bra skick, så vad hände?
 
Kamera ute och sedan inne = kondens, sedan ut igen och kondensen fryser, vädertätning hjälper inte. När du tar in kameran låt den värmas upp inuti väska, kasse eller dyl. kondensen blir då på väska eller kasse.
 
Huvudmistänkt är alltid batterierna när det är kallt.

Som nummer två kommer kondens som fryser till is. Om man byter objektiv inomhus på en kall kamera t.ex. så får man kondens i huset som kan frysa. Det gäller att låta huset torka ut ordentligt mellan turerna (låt alltså inte stå med DA* objektiv, utan ta av objektivet eller sätt på någon 'välventilerat' vid förvaring.

Som nummer tre så kan kanske de smörjmedel som använda i kameran/objektiven frysa eller i alla fall kärva. Efter att ha varit ute 6-7 timmar i -15 med min K-7 för någon månad sedan så missade den en bild, spegeln slog som vanligt men det blev ingen bild. Nytt försök direkt efter och den funkade igen. Jag fick två sådana misständningar sista timmen, men kameran fungerade som vanligt direkt efter. Det jag misstänker var boven var att innan bilden tas så kollar kameran att nerbländningen är klar, och i dessa fall så hann bländarlamellerna inte riktigt med.
 
Mmmm.. kondens är en tanke, men det märkliga är att de två som var med och som körde Nikon inte led av samma problem trots identiska förhållanden och det gjorde mig lite brydd!

De som jag hade kameran hängandes över axeln när vi gick in och min var den enda som krånglade :-(

En annan kostig sak är ju att frysning inte bör ske när man går in i värme, att kondensen bildas då är jag med på men att det fryser när man sedan går ut igen, eller har jag gjort en tankekullerbytta nu?!

Stefan hade dock en kul ide om varför den krånglade i kyrkan, "då ju Pentax är från den mörka sidan och då funkar den inte i guds hus" och det kan ju stämma (not) men å andra sidan passar den extra bra för mig isf ;-)

Batterierna är det inte, visar fullt igen och allt funkar med samma batterier, dessutom rekomenderar Pentax i manualen att man använder just Litium batterier när det är kyligt, och inget i manualen om att kameran inte tål att användas i kyla heller.

Alla ideer och erfarenheter mottages tacksamt dock.
 
I manualen till k-7 står det att man alltid ska anpassa kameran till temperaturen långsamt, om det är från varmt till kallt eller kallt till varmt. Det blir väl annat än bara kondens när temperaturen slår om snabbt?

Kondens vågar inte jag leka med i alla fall. Har man haft kondens i en apple-produkt försvinner garantin direkt.
 
Vädertätad? Jag har haft flera "vattentäta" klockor som fått imma på glasen.
Senast en märkesklocka som det stod 100 meter på.
Och vad jag vet har en kamera fler öppningar än en klocka.

Så det är nog mycket som kan spela in. Och givetvis är det tråkigt när det händer.

lma
 
Antagligen hade du mer fukt i kameran från början än dina kamrater hade i sina hus. Låt den stå utan objektiv och alla luckor öppna och torka ut innan fortsatta expeditioner i kyla.
 
K200D är vädertätad, men den är inte anpassad för kyla.
K-7 är både vädertätad och anpassad för kyla, men K200D är det inte och det är ingen hemlighet. Weather protection är inte samma sak som cold protected. K-7 är ensam om att vara cold protected och Pentax gjorde ett stort nummer av detta när K-7 lanserades på marknaden.

Det finns temperaturrekommendation i handboken till Pentax alla kameror, vad står det på din? Det brukar vara bland de första sidorna...

Lithium är att rekommendera vid kyla därför att de inte tappar laddning lika mycket som NiHM's, men självfallet kan även Lithiums tappa styrka tillfälligt. Det är kölden som gör det. Kan tappa på grund av kölden och sen när de får vila ett tag i värmen är det full power igen. Händer mig ständigt.
 
Känns svårt att det skulle funnits fukt i den då den stått i rumstemp flera dygn ja nästan 1 vecka innan lördagens vända men kan ju vara något kvar, får öppna den lite och vädra få se om det blir bättre.


Kollade i manualen och hittade inget om köldgränser men dock talar de om att Litium är att föredra vid användning i kyligt klimat så det tolkar jag som att den ska tåla kyla till viss del.

Intressant att K7 är både väder och köld skyddad har jag missat, men för mig är åndå tålighet mot fukt det primära då det är vad jag utsätter den för mest från Apr - Nov då den som jag är sjökomenderad och det verkar den ju iaf tåla, för inte kan det vara sviterna av höstens blöta som spökade i lördags?!

Nåväl bara den hämtar sig är jag glad för jag varken vill eller har råd att köpa ny kamera nu, räcker med den planerade glugguppgraderingen.

Tack för goda råd och ska vara lite försiktigare framöver i kyla ;-)
 
Känns svårt att det skulle funnits fukt i den då den stått i rumstemp flera dygn ja nästan 1 vecka innan lördagens vända men kan ju vara något kvar, får öppna den lite och vädra få se om det blir bättre.
Varm luft (rumstempererad) kan innehålla mycket mer luftfuktighet än kall luft. När vanlig rumstempererad luft snabbt kyls ner fälls den funkt som inte "kan stanna kvar i luften" ut som kondens.
 
Varm luft (rumstempererad) kan innehålla mycket mer luftfuktighet än kall luft. När vanlig rumstempererad luft snabbt kyls ner fälls den funkt som inte "kan stanna kvar i luften" ut som kondens.

Hmm det var ju en tanke, att kall luft är torr visste jag men du har ju rätt i att luften i en lägenhet är fuktig ska ju normalt ligga på ca 60% så visst kan det vara så, har kanske haft tur förut som sluppit problem när jag varit ute i kyla då.

Nåja nu står den på vädring så får vi se vad som händer framöver.
 
Har haft samma problem med min K200D någon gång. När det kryper ner mot -20 så vill kameran inte riktigt fungera som den ska, men anser att det är helt ok ändå, den är ju inte specad för sådana temperaturer direkt =)
Dock brukar den gå bra att få igång igen. Det som händer är att kameran slår av sig och alla inställningar man gjort i den tidigare omgången försvinner (vilket resulterade i en massa bilder i iso800 i fullt solsken). Men brukar slå på sig på en gång igen.

Vore trevligt att höra om detta händer med K7an, någon som upplevt problem när temperaturen kryper nedåt? den är ju bara specad till -10 om jag inte minns fel.
 
Har haft samma problem med min K200D någon gång. När det kryper ner mot -20 så vill kameran inte riktigt fungera som den ska, men anser att det är helt ok ändå, den är ju inte specad för sådana temperaturer direkt =)
Dock brukar den gå bra att få igång igen. Det som händer är att kameran slår av sig och alla inställningar man gjort i den tidigare omgången försvinner (vilket resulterade i en massa bilder i iso800 i fullt solsken). Men brukar slå på sig på en gång igen.

Vore trevligt att höra om detta händer med K7an, någon som upplevt problem när temperaturen kryper nedåt? den är ju bara specad till -10 om jag inte minns fel.

Sedär ja låter ju iaf bra att den hämtar sig utan behov av reparation, får vara lite snällare miot den framöver när det är kallt då ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.