Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad var det jag såg?

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Hej gott folk, förra helgen var jag vid Helge å och fotograferade vid 7-tiden på morgonen. Med makroobjektivet i högsta hugg jagade jag trollsländor när det plötslig kommer en fågel flygandes över ån för att senare vika in mot skogen och fortsätta därin.

Fågeln var blå och nu menar jag riktigt azurfärgat blå. Jag har aldrig sett en kungsfiskare live men inbillar mig att färgerna var något liknande, problemet är att fågeln jag såg var stor som en trast ungefär - kungsfiskaren är väl betydligt mindre?

Tyvärr har jag varken bild eller bättre beskrivning. Fågeln kan möjligtvis ha utstött några läten, men jag blev så facinerad av färgerna så det registrerade aldrig. Den gav ett trubbigt intryck (möjligtvis kort stjärt och rimligt korta vingar, men här kan jag ha fel). Det enda jag är helt säker på är färgen och storleken.

Vad har jag sett?

Inte omöjligt, men den är inte blå undertill väl? Jag upplevde den jag såg som nästan helt blå med lite inslag av vitt (åtminstone var undersidan blå kan jag nästa lova).

Om undersidan var blå och fågeln var stor som en trast var det inte vår kungsfiskare. Det finns tropiska kungsfiskare som är blå undertill och det finns även tropiska kungsfiskare som är traststora, men, som sagt, vår kungsfiskare är inte det. Däremot finns ju faktiskt vår kungsfiskare vid Helgeån och vår kungsfiskare ger ett väldigt trubbigt intryck, så det är ganska sannolikt att det faktiskt var en sådan du såg. Annars dräller det inte med azurblå fågler i Sverige.

mvh

Bent

Det var ingen biätare fast jag vet inte var dessa förekommer så jag kanske är ute o cycklar.

Jag vet att färgen inte stämmer mer än att den är blå på magen men i rätt ljus så kanske det blir azurblått.

länk till en biätare
http://www.hlasek.com/merops_apiaster_6171.html

Hittade detta om den på nätet

Den häckar i södra Europa och i delar av norra Afrika och västra Indien. Den är flyttfågel och övervintrar i tropiska Afrika (eller nordvästra Indien för asiatiska fåglar). Den förekommer ibland på våren norr om sitt egentliga utbredningsområde och kan emellanåt häcka i nordvästra Europa. Den har häckat i Sverige enstaka gånger.

Källa :http://sv.wikipedia.org/wiki/Biätare

Det jag själv tror, men ville att någon annan skulle förslå så det inte verkar som jag försöker väcka någon sensation här, är att det är en blåkråka. Enligt fågelboken har den häckat i "de sydliga ekskogarna" och "Fårös tallskogar". Området där jag såg den kännetecknas såväl av ek som "kustbetonad" tall.

Någon som vet om den synts till i Sverige på sistone?

Grattis till obsen...men det var säkerligen en kungsfiskare som du såg.

De kan dra genvägar genom skogen ibland, sett det själv vid flera tillfällen. Den har kort stjärt och ser "trubbig" ut som du beskriver.

Undersidan kan ofta vara svår att få en uppfattning om eftersom det oftast går snabbt när man väl får syn på dom. Då är även storleken oftast svår att avgöra och man lätt förvilla sig. Dessutom är Helge å ett klassiskt kungsfiskartillhåll.

Blåkråka som du nämner är i storlek större kaja och otroligt sällsynt i Sverige.

Birdman skrev:
Blåkråka som du nämner är i storlek större kaja och otroligt sällsynt i Sverige.

Hm, så stor var den inte alltså. Men om det var en kungsfiskare är jag helnöjd - har aldig sett dessa i verkligheten förr :)

Ett tips är att besöka stället där du såg den och tålmodigt vänta. Kungsfiskare brukar vara tämligen stationära under häcktid. Men som sagt, ha tålamod...och var försiktig så du inte skrämmer dom om de häckar i närheten.

Jag tror inte jag har optik för det, (150mm som bäst och med 2X konverter 300mm - funkar bra men är ett helsicke att fokusera manuellt på när man inte kör makro) men jag kan eventuellt ge dom en timme eller så :)

Alla som är intresserade och följer tråden och bor i Skåne (eller närheten): observationsplatsen är Knislinge (Östra Göinge) skjutbana. Följ väg 19 från Kristianstad mot Broby/Osby/Växjö. Efter Hanaskog strax innan Knislinge kommer flera grusvägar åt höger med "fiskeskyltar". Den sista strax innan Knislinge (kännetecknas av flera låga tallar jämte grusvägen med Knislinge och Knislinge vattentorn i bakgrunden) leder rätt ner till skjutbanan och Helge å.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar