Annons

Vad vågar man ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

therre

Aktiv medlem
En kompis kompis (typ, den känner ni nog igen) ville ha fotat till sitt företag, och eftersom att jag känner att jag är rätt ny och väldigt feg på att ta betalt undrar jag vad ni tycker är ok att betala. Jag har inte fotat än, kanske inte ens blir kort som de tycker är bra (positivt tänkade, va? ;)) men undrar hur mycket jag kan ta betalt. Lär leverera bilderna som ev. köps på en CD (högupplösta, 10 mpx). Hur mycket per foto (utan moms) är ok att ta betalt?

Vad tycker ni?

Eftersom att jag är så pass mycket nybörjare vill jag inte dra iväg med några fantasisummor, samtidigt är utrustningen man använder inte gratis ;)

När du är ny i gamet, ta betalt per timma. När du blir varm i kläderna och vet direkt hur du ska sätta ljus osv tar du betalt per bild (uppdrag)!

När du är ny i gamet, ta betalt per timma. När du blir varm i kläderna och vet direkt hur du ska sätta ljus osv tar du betalt per bild (uppdrag)!

Vi har bestämt att jag ska komma dit och fota idag och OM det blir några bra bilder köper företaget dem, så det känns ut lite dumt att betala per timme då väl? Men annars? Vad tror du är ok pris per bild?

Beror på vad bilderna ska användas till och förstås hur mycket jobb det är för dig att fånga dem. Produktbilder eller porträtt? Internet i liten upplaga eller externt i stor?

Den fotograf jag brukade anlita för reklam- och katalogbilder tog betalt en gång och sedan fick vi använda bilderna så mycket vi ville. Å andra sidan blev produkterna snart gamla och bilderna inaktuella. Det finns prislistor på nätet http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp t ex

Driver du företag eller ska de som anlitar dig betala skatter och avgifter?

Beror på vad bilderna ska användas till och förstås hur mycket jobb det är för dig att fånga dem. Produktbilder eller porträtt? Internet i liten upplaga eller externt i stor?