Annons

Vad vågar man ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

therre

Aktiv medlem
En kompis kompis (typ, den känner ni nog igen) ville ha fotat till sitt företag, och eftersom att jag känner att jag är rätt ny och väldigt feg på att ta betalt undrar jag vad ni tycker är ok att betala. Jag har inte fotat än, kanske inte ens blir kort som de tycker är bra (positivt tänkade, va? ;)) men undrar hur mycket jag kan ta betalt. Lär leverera bilderna som ev. köps på en CD (högupplösta, 10 mpx). Hur mycket per foto (utan moms) är ok att ta betalt?

Vad tycker ni?

Eftersom att jag är så pass mycket nybörjare vill jag inte dra iväg med några fantasisummor, samtidigt är utrustningen man använder inte gratis ;)

När du är ny i gamet, ta betalt per timma. När du blir varm i kläderna och vet direkt hur du ska sätta ljus osv tar du betalt per bild (uppdrag)!

När du är ny i gamet, ta betalt per timma. När du blir varm i kläderna och vet direkt hur du ska sätta ljus osv tar du betalt per bild (uppdrag)!

Vi har bestämt att jag ska komma dit och fota idag och OM det blir några bra bilder köper företaget dem, så det känns ut lite dumt att betala per timme då väl? Men annars? Vad tror du är ok pris per bild?

Beror på vad bilderna ska användas till och förstås hur mycket jobb det är för dig att fånga dem. Produktbilder eller porträtt? Internet i liten upplaga eller externt i stor?

Den fotograf jag brukade anlita för reklam- och katalogbilder tog betalt en gång och sedan fick vi använda bilderna så mycket vi ville. Å andra sidan blev produkterna snart gamla och bilderna inaktuella. Det finns prislistor på nätet http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp t ex

Driver du företag eller ska de som anlitar dig betala skatter och avgifter?

Beror på vad bilderna ska användas till och förstås hur mycket jobb det är för dig att fånga dem. Produktbilder eller porträtt? Internet i liten upplaga eller externt i stor?

Den fotograf jag brukade anlita för reklam- och katalogbilder tog betalt en gång och sedan fick vi använda bilderna så mycket vi ville. Å andra sidan blev produkterna snart gamla och bilderna inaktuella. Det finns prislistor på nätet http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp t ex

Driver du företag eller ska de som anlitar dig betala skatter och avgifter?

Som jag förstår det så ska bilderna användas på deras företags webbsida. De kommer få de redigerade filerna i fullformat med fri användning. Vi får nu se om det ens blir några bra bilder, är så nervös ;)

De anställda och deras arbetsplats.

Okej... hoppas du hittar lite prisförslag i listorna, lägg dig inte i överkant, men sälj dig inte för billigt heller, det är svårt att ta mer betalt nästa gång om de tror att du jobbar nästan gratis. Även om du tar betalt per bild så se till att du får en rimlig timförtjänst. Du spar tid på att tänka före (inte alltför röriga bakgrunder, se upp med elaka skuggor osv), så du slipper lägga ner massor av tid på retuscheringen.

Det kommer säkert att gå bra. Var positiv och se självsäker ut ;-)

Okej... hoppas du hittar lite prisförslag i listorna, lägg dig inte i överkant, men sälj dig inte för billigt heller, det är svårt att ta mer betalt nästa gång om de tror att du jobbar nästan gratis. Även om du tar betalt per bild så se till att du får en rimlig timförtjänst. Du spar tid på att tänka före (inte alltför röriga bakgrunder, se upp med elaka skuggor osv), så du slipper lägga ner massor av tid på retuscheringen.

Det kommer säkert att gå bra. Var positiv och se självsäker ut ;-)

Det är det där sista jag har lite svårt för ;) Men tack! :D Jag har redan nu klurat ut lite idéer, vad och hur jag ska fota. Då är det bara att hoppas att de gillar det och att jag kan försöka inge en gnutta självförtroende så jag inte ser helt tafatt ut ;)

De du fotar vet inget om hur du tänkt innan, alltså vet de inte om det du gör följer en noga genomtänkt plan eller inte. Se bara ut som att blixten skulle ramla just då, eller att linsskyddet SKA vara på på första bilden, så kommer de att tro att det är så proffsiga fotografer gör ;-)

De du fotar vet inget om hur du tänkt innan, alltså vet de inte om det du gör följer en noga genomtänkt plan eller inte. Se bara ut som att blixten skulle ramla just då, eller att linsskyddet SKA vara på på första bilden, så kommer de att tro att det är så proffsiga fotografer gör ;-)

Haha, typ ;) Det där sista skrattade jag gott åt ;)

Precis som KGS skriver... ingen vet hur det ska vara och tänk dig själv in i situationen som en van fotograf och hur de skulle göra i samma situation som du. Hur du skulle vilja att en fotograf "betedde sig" och försök härma. Skulle du tappa objektivlocket i golvet eller glömma en sladd eller nåt, så skratta åt dig själv. Det är inte så allvarligt. Ta allt med humor; det gör livet lättare och resultatet blir bättre!

Lycka till!!

//Lena

Släpp alla tankar om att dina bilder ev inte duger eller är bra nog och liknande. Det är ju änå upp till betraktaren och du kan bara göra så bra arbete som möjligt. En bra bild är en bra bild oavsett om den är tagen av en total nybörjare eller ett fullblodsproffs, vare sig den är tagen med en lånad, gratis engångs eller skitkamera eller en utrustning för 100000:-
För att stjäla ett klokt citat av en klok och aktad fotograf (Joe McNally)
"Den absolut viktigaste delen i din kameraväska är din attityd" (Fritt översatt)

Jag kan rekommendera detta klipp från youtube
http://www.youtube.com/watch?v=awuFSWRjoI0&feature=related

Fast det inte har med betalning att göra.

Lycka till.

Har inte läst vad andra skrivit. Mina tankar. Antingen bjuder man på gratisarbetet det innebär att fota för att sedan bli refucerad. Dvs de tyckte inte om bilderna och du chansade men det blev ingen betalning sas. I detta fallet ser man till att ta ordentligt betalt OM de då faktiskt vill ha bilderna. Jag menar inte salta räkningen eller så men ordentligt betalt. Förslagsvis per timme då.

Eller så tar man måttligt betalt om båda är överrens om att det lika gärna kan gå åt pipan som att det blir superfina bilder. Även detta då förslagsvis per timme...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar