Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad vänta sig 2012 från Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Sitter just och tvekar om jag ska fläska iväg en beställning på 1D MK IV (skulle vilja uppgradera innan min spanienresa maj-12) eller om jag ska köra på min gamla 7D och avvakta. Vad tror ni, kommer det något bra för fågel/djurfotografen under 2012 från Canon. Man hoppas ju på en 7DII/3D med 1,6 crop och f8-kapacitet. Fast detta är kanske inte så troligt. Hur troligt är det med en 1D MKV med ca 25-30 Mpix och 1,26 crop? F-n, man kikar ju långt efter D800 (lite slö dock) speciellt som man vill ha ett 300/2,8 också och Nikons är 20 lax billigare! Tror jag håller på att bli helknäpp...

Det är väldigt osannolikt med fler kameror med APS-H-sensorer (1,26x),

Däremot kan det komma en efterträdare till 7D med med högre upplösning, lägre brus och vässad AF-prestanda. Det kan bli fågelkameran tros avsaknad av f8-autofokus.

Åsikt

Det är väldigt osannolikt med fler kameror med APS-H-sensorer (1,26x),

Däremot kan det komma en efterträdare till 7D med med högre upplösning, lägre brus och vässad AF-prestanda. Det kan bli fågelkameran tros avsaknad av f8-autofokus.

Vad tror du Magnus om skillnad i prestanda mellan 1DMKIV och Nikon 800D (som då croppas till motsvarande bildutsnitt)? Nu bortser vi från alla inkompabilitetsproblem med min nuvarande objektivpark för fågel (400/5,6. 500/4 och 70-300L+ konvertrar och ser till inköp av 300/2,8). Kan man motivera ett byte eller ska man köra parallellt eller kan man rent av hoppa över nyheterna eftersom de praktiska skillnaderna kanske inte är så stora som de låter när man presenterar en ny kamera? (=köra med en nyinköpt 1DMKIV/avvakta 7DII). När jag läser inlägget ser jag hur hispig jag låter;)!

7D med 1,4x-konverter ger motsvarande 1120 mm med ditt 500:a (500x1,6x1,4)

1D Mark IV med 2x-konverter ger 1260 mm (500x1,26x2).

Skillnaden i bildvinkel är försumbar, bara 12,5 procent. Samtidigt förlorar du mer skärpa med 2x-konverter och får långsammare autofokus.

1D Mark IV ger lägre brus än 7D, men jag kan tänka mig att 7D Mark II ligger på minst samma nivå.

Mitt råd är att glömma 1D Mark IV för fågelfoto och satsa på 7D och senare dess efterföljande. Att köpa en ny Mark IV innebär dessutom en rejäl värdeminskning så fort du hämtat kameran.

Ok

7D med 1,4x-konverter ger motsvarande 1120 mm med ditt 500:a (500x1,6x1,4)

1D Mark IV med 2x-konverter ger 1260 mm (500x1,26x2).

Skillnaden i bildvinkel är försumbar, bara 12,5 procent. Samtidigt förlorar du mer skärpa med 2x-konverter och får långsammare autofokus.

1D Mark IV ger lägre brus än 7D, men jag kan tänka mig att 7D Mark II ligger på minst samma nivå.

Mitt råd är att glömma 1D Mark IV för fågelfoto och satsa på 7D och senare dess efterföljande. Att köpa en ny Mark IV innebär dessutom en rejäl värdeminskning så fort du hämtat kameran.

Förstår precis hur du tänker, men samtidigt får jag ju överlägset bättre AF vid f5,6 (400/5,6 och 500/4 + 1,4 tc). I alla fall får jag det med min gamla 1DMKIIN (går inte ens att jämföra samma dag). Det är just detta jag väger in och jag är inte helt säker på att AF i 7DII blir stabilare vilket är ett krav om jag ska fortsätta med den serien. Men som du säger så kanske version 2 blivit både mindre brusig och rättat till de problem med AF som uppkommer vid t,ex. fågelfoto. (De som tycker att 7D är riktigt bra för fågelfoto har inte provat en 6-7 år gammal 1D!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar