Annons

Vad tycker fåglar om blått?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
En gång i tiden hörde jag att fåglar skulle tycka illa om blått. Det är inget som har bekymrat mig något nämnvärt än å länge, men nu försöker jag bli lite mer seriös när det gäller fåglar och då vore det ju rätt poänglöst att anstränga sig en massa när det är så enkelt att min blåa Haglöfsjacka är ett oöverstigligt hinder?

En gång i tiden hörde jag att fåglar skulle tycka illa om blått. Det är inget som har bekymrat mig något nämnvärt än å länge, men nu försöker jag bli lite mer seriös när det gäller fåglar och då vore det ju rätt poänglöst att anstränga sig en massa när det är så enkelt att min blåa Haglöfsjacka är ett oöverstigligt hinder?

Skulle nog undvika alla starka färgglada färger om jag var du... försök smälta in i omgivningen.
ställ dig i skuggiga partier.. under träd eller dyl..

fåglar har oftast bra syn.. och blir gärna skrämda av hastiga rörelser..

Ja, jag kommer ihåg att man kunde köpa blåa plastband att spänna över jordgubbslandet när jag var liten, men jag kan inte påminna mig att de var särskilt effektiva, och hade de någon effekt berodde det nog på mer att de fladdrade och glänste så att de var väl synliga än att de var blå.

Det är just de blåa plastbanden och lika näten jag också tänker på. Min granne Hilding var mycket stolt när han hängt ett blått band i sitt körsbärsträd. Dock minns jag inte om det fungerade för honom...

Jag är jägare, så det här med att ställa sig stilla i skugga och ha en lämplig bakgrund är jag med på, men djuren jag jagar är ju färgblinda så de bryr sig inte om blått eller grönt.

Jag är jägare, så det här med att ställa sig stilla i skugga och ha en lämplig bakgrund är jag med på, men djuren jag jagar är ju färgblinda så de bryr sig inte om blått eller grönt.

just det.. klövvilt ser inte färger.. men fåglar gör.. Generellt så är det så att "färgglada" djur ser färger..

ps: är själv inbiten jägare

Jag vet inte om fåglar inte tycker om blått, men vet att de ser blått rätt så dåligt. Generellt sett i världen, så pollineras blåa blommor av insekter och röda av fåglar, just pga vilka färger de ser bäst!

Vet dock inte om det gäller rovfåglar och fåglar som inte pollinerar!

Färgseende/aversion mot blått

Om det fanns nån bärkraft i idén om blått vet jag inte. Men man färgade betat utsäde blått för att minska risken att fåglar åt upp det. Så här i efterhand var väl hela idén att impregnera utsäde med kvicksilver helt fel - kvicksilvret finns ju kvar för alltid. Det testades också att måla kraftledningsstolpar blå för att hackspettar skulle låta bli att hacka på dom men dessbättre för vår visuella miljö blev det bara enstaka prov.

Många fåglar har har fyra sorters färgreceptorer i ögat och därmed bättre färgseende än människor, ser mer åt UV-hållet. Normalseende människor har tre sorters färgreceptorer. (Det kan eventuellt finnas enstaka kvinnor med 4. Färgblinda personer har brist på eller saknar vissa färgreceptorer.) Flertalet andra däggdjur har bara två och därmed sämre färgseende, men visst har dom färgseende även om rött troligen inte sticker ut som för oss.

Ok, så man kan möjligen tänka sig att fåglar inte dras till blå mat, men knappast att de inte skulle tycka om blå färg?

Som sagt, det hade blivit tufft med fåglar som inte gillade himlen. För att inte tala om påfåglar och kungsfiskare som skulle hitta en partner ;-)

Jag tror jag kör på med min trevligt blåa jacka tills jag märker att fåglarna klagar! Tack för alla intressanta svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar