Annons

Vad tror nì?

Produkter
(logga in för att koppla)

martim

Aktiv medlem
http://www.galeriealminerech.com/artists/artists/philip-lorca/picture_8.html

Hur tror ni att bilden är tagen? Bilden ingår i en serie som heter "Heads" och kan beskådas, tillsammans med två andra av fotografens utställningar, i Magasin 3 i frihamnen, Sthlm. Jag är relativt säker på att alla bilder är tagna på gatan, men jag kan inte för mitt liv förstå hur det i så fall går att få så höga ljuskontraster. Det måste väl vara någon slags strålkastare eller liknande. Eller är det kanske bara efterbehandling? Jag måste försöka få till samma effekt, men om det bara handlar om efterbehandling i photoshop, så känns det inte så kul.

PS. De övriga bilderna på sidan är inte från samma serie. Endast bild 7.

vilken bild menar du? du skriver 7 men länkar till 8.

jag tror inte det är nåt ps inblandat, inte nödvändigtvis iaf.
jag tror det är blixtar satt eller befintliga lampor/strålkastare.

jag skulle nästan tippa på att han ställt upp en blixt på stativ nånstans och står å väntar på folk som går förbi, kanske stoppar en och annan.

martim skrev:
http://www.galeriealminerech.com/artists/artists/philip-lorca/picture_8.html

Hur tror ni att bilden är tagen? Bilden ingår i en serie som heter "Heads" och kan beskådas, tillsammans med två andra av fotografens utställningar, i Magasin 3 i frihamnen, Sthlm. Jag är relativt säker på att alla bilder är tagna på gatan, men jag kan inte för mitt liv förstå hur det i så fall går att få så höga ljuskontraster. Det måste väl vara någon slags strålkastare eller liknande. Eller är det kanske bara efterbehandling? Jag måste försöka få till samma effekt, men om det bara handlar om efterbehandling i photoshop, så känns det inte så kul.

PS. De övriga bilderna på sidan är inte från samma serie. Endast bild 7.

lät mycket ballare när du beskrev den utan att visa ngn bild :(

Estethia skrev:
vilken bild menar du? du skriver 7 men länkar till 8.

Jag menar båda .. eller snarare alla bilder i serien, de verkar nämligen vara tagna på samma ställe allihopa..

jag skulle nästan tippa på att han ställt upp en blixt på stativ nånstans och står å väntar på folk som går förbi, kanske stoppar en och annan.

Ja, så är det kanske .. men de här människorna verkar så omedvetna om vad som händer.. Speciellt när man sett alla bilder.

Re: Re: Vad tror nì?

Joppe skrev:
lät mycket ballare när du beskrev den utan att visa ngn bild :(

Ja, men de här bilderna är tråkiga .. jag hittade inte mina favoriter i serien.. Det är väl typ 13 bilder på utställningen, varav de här två är bland de tråkigaste.. =)

jag läste lite i infon om fotografen.
jag tolkar det som om han ställer sig och väntar på att folk ska gå förbi just den punkt han riktat kameran.
antagligen med ett tele på kameran så han kan hålla sig på lite avstånd.

Estethia skrev:
jag läste lite i infon om fotografen.
jag tolkar det som om han ställer sig och väntar på att folk ska gå förbi just den punkt han riktat kameran.
antagligen med ett tele på kameran så han kan hålla sig på lite avstånd.

Det var ungefär så jag inbillade mig att han gjorde, frågan är då om han använder blixtar, eller strålkastare.

Jag har svårt att se hur man skulle kunna fixa det med blixtar, eftersom ljuset är så lokaliserat blir det ju väldigt svårt att pricka rätt om man inte ser ljuset.. eller?

Det är väl inget konstigt med bilden. Säkert strålkastare. Ställer man in svart- och vitpunkt hårt och justerar kurvan lite så blir det så.

Här är lite bilder i strålkastar ljus, dock inte med uppjusterad kontrast

Senast ändrad:
froderberg skrev:
Det är väl inget konstigt med bilden. Säkert strålkastare. Ställer man in svart- och vitpunkt hårt och justerar kurvan lite så blir det så.
Nej, inget konstigt, jag är bara nyfiken på hur man kan få till den effekten sådär på gatan.. Saken hör ju till att det förmodligen inte är särskilt mörkt när han tar bilderna .. även om det vore på natten borde ju gatan vara upplyst..

ANNONS