Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tar ni för höjdfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikita

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis börjat erbjuda mina mäklarkunder höjdfoto med en 8 meters mast.
För 2-3 bilder tar jag 600 kr exkl. moms. Priset är samma om jag åker ut enbart för höjdfoto eller om jag tar det i samband med en vanlig hus/lägenhetsfotografering

Vad tar ni? Ligger jag lite för högt?

Min utrustning kostade ca 11 000 kr exkl moms att köpa in.

/eva

jag vill inte ge ett öppet svar på hela forumet men mailar du mig från hemsidan så ska jag svara på din fråga samt lite mer detaljerat om mast-interiör foto.

Antagligen att Ove bedriver en sådan verksamhet att priserna varierar beroende på hur stor och framgångsrik kunden är?

/Stefan

nej jag har knappast någon prislista som är baserad på hur framgångsrik kunden är, däremot så kanske inte jag vill ge mina konkurrenter information om mina priser. Vad skulle det ge mig att gå ut med min prislista ?
Jag krigar inte med priset tar vettigt betalt men lämnar förhoppningsvis bättre bilder o ger bättre service.

Tar du Stefan olika betalt beroende på hur välställda dina bröllopskunder är?

nej jag har knappast någon prislista som är baserad på hur framgångsrik kunden är, däremot så kanske inte jag vill ge mina konkurrenter information om mina priser. Vad skulle det ge mig att gå ut med min prislista ?
Jag krigar inte med priset tar vettigt betalt men lämnar förhoppningsvis bättre bilder o ger bättre service.

Tar du Stefan olika betalt beroende på hur välställda dina bröllopskunder är?

Nope. Men hemlighetsmakeri om man inte har en fast prislista är lite lustigt. Det jag skrev ska mest tolkas som sarkasm och inte ett seriöst påhopp.
Grundpris har de flesta och därför alltid lustigt när entreprenörer "måste" hem för att räkna på det. Oftast har de gjort exakt samma sakt tusentals gånger men vågar inte på plats säga vad det brukar hamn på.

/Stefan

du kan ju ringa zentuvo,husfoto o tex 360 o ingen kommer ge sin prislista till dig, så varför ska jag visa den för alla? Dessutom utav flera av mina uppdragsgivare så är det inte uppskattat om man pratar om vad man får betalt. Man pratar inte om lön det är en regel inom många företag.Jag har prislistor till mina kunder/blivande men tyvärr inte till dig o tycker du det är hemlighetsfullt så får du tycka det .

du kan ju ringa zentuvo,husfoto o tex 360 o ingen kommer ge sin prislista till dig, så varför ska jag visa den för alla? Dessutom utav flera av mina uppdragsgivare så är det inte uppskattat om man pratar om vad man får betalt. Man pratar inte om lön det är en regel inom många företag.Jag har prislistor till mina kunder/blivande men tyvärr inte till dig o tycker du det är hemlighetsfullt så får du tycka det .

Som jag skrev så ska du inte ta det som ett personligt påhopp.
Ringer jag någon fotograf och undrar priser så får jag oftast det direkt. Klart att det kan variera om jobbet är av udda slag, eller m det är många objekt och kunden vill ha rabatt eller längre kontrakt. Klart att priser ska ses över.
Visst hade det varit tråkigt om man fått förhandla hela tiden om rutinjobb.

Men jag är inte intresserad av höjdbilder och ddet är tråkigt att du inte har en prislista till mig ;)

/Stefan

Hej!
För 2-3 bilder tar jag 600 kr exkl. moms. Priset är samma om jag åker ut enbart för höjdfoto eller om jag tar det i samband med en vanlig hus/lägenhetsfotografering

Trots att jag jobbar i en ganska konkurrensutsatt bransch så känns det bra att jag inte sysslar med foto som profession, om man bara kan fakturera 600:- för ovanstående. Det måste bli en usel timpenning.

du glömmer nog att det tar lite mer än bara själva fotningen. Med restid o efterbehandling så ligger totaltid oftast på 1,30- 2 timmar. Om man ser till rekommenderade pris per timme för fotografer så är det egentligen riktigt dåligt betalt.

Håller med!

/Stefan

Här glöms ingenting. Om det totala arbetet tar 30 min ger det en timpeng på 1.200 kr och det är ju inte illa.

(sen var det skrivet med en skämtsam ton, något som inte alltid är lätt att överföra i skrift trots smileys)

Jag vill förtydliga att jag åker inte ut och tar enbart höjdfoto på ett objekt. Höjdfoto är en tjänst som tillkommer den ordinarie fotograferingen av ett objekt. Alltså jag fotograferar först objektet invändigt och utvändigt och för det tar jag betalt en viss summa beroende på antal bilder. I det priset är är körtid och milersättning inräknad samt redigering av bilderna. Om kunden vill ha höjdfoto tar jag det i samband med den ordinarie fotograferingen och tar då alltså ut 600 kr för 2-3 bilder på ett objekt.

/eva

ps. var snälla och undvik tjajfs i denna tråden och håll er gärna till ämnet tack :) ds.

Här glöms ingenting. Om det totala arbetet tar 30 min ger det en timpeng på 1.200 kr och det är ju inte illa.

(sen var det skrivet med en skämtsam ton, något som inte alltid är lätt att överföra i skrift trots smileys)

du menar att du fotar med masten, interiör och gör redigering och restid på 30 minuter? Det märks att du inte är i branschen.

Jag vill förtydliga att jag åker inte ut och tar enbart höjdfoto på ett objekt. Höjdfoto är en tjänst som tillkommer den ordinarie fotograferingen av ett objekt. Alltså jag fotograferar först objektet invändigt och utvändigt och för det tar jag betalt en viss summa beroende på antal bilder. I det priset är är körtid och milersättning inräknad samt redigering av bilderna. Om kunden vill ha höjdfoto tar jag det i samband med den ordinarie fotograferingen och tar då alltså ut 600 kr för 2-3 bilder på ett objekt.

/eva

ps. var snälla och undvik tjajfs i denna tråden och håll er gärna till ämnet tack :) ds.

jag tar sällan mastbilderna i samband med interiör pga att jag vill försöka ha riktig sol på bilderna. Att fota med mast i regn är ingen hit om man inte gillar vattendroppar på linsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar