Annons

Vad tar jag betalt för en föreställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

OKLAR

Aktiv medlem
Jag fotade (är praktikant) en dansföreställning åt lokaltidningen där jag bor och igår hörde producenten för den här föreställningen av sig, och ville att jag skulle fota åt dem nästa helg. De vill använda mina bilder (om jag förstått det rätt) till annonser, webb m.m med fri använding.

Eftersom jag aldrig gjort något sånt här tidigare och inte jobbar som fotograf vet jag inte hur mycket jag ska betalt.
Har ni något förslag?

Får låna utrustning av tidingen som är en canon eos 1d mark II, extern blixt samt 2 ljusstarka objektiv.

Uppdrag av den typen brukar man debitera per timme. En etablerad yrkesfotograf skulle nog debitera 800-1000 kr i timmen ungefär.

Om Emma bedriver momspliktig verksamhet vet hon nog att man måste debitera moms. Bedriver hon inte momspliktig verksamhet kan hon inte debitera moms.

Om Emma bedriver momspliktig verksamhet vet hon nog att man måste debitera moms. Bedriver hon inte momspliktig verksamhet kan hon inte debitera moms.

Det var det jag ville har fram men jag inser att jag var lite otydlig.

Alltså, Emma: om du inte driver egen firma så blir kunden skyldig att hantera skatten och betala sociala avgifter, eftersom ersättningen i det fallet är att betrakta som lön.

Alltså, Emma: om du inte driver egen firma så blir kunden skyldig att hantera skatten och betala sociala avgifter, eftersom ersättningen i det fallet är att betrakta som lön.
Så behöver man inte alls hantera saken. Emma kan debitera bruttosumman och ange på fakturen att hon deklarerar för hobbyverksamhet. Då ska uppdragsgivaren varken dra preliminärskatt eller betala in sociala avgifter.

Fast detta frågade Emma inget om, så hon kanske redan har koll på det.

Tack för era svar!

Det där med moms och brutto kan jag inte. Förstår det inte riktigt, tycker det verkar så krångligt.
Men jag har inget företag och då är det väl det där med sociala avgifter som gäller.. eller hur?
Vad tar man betalt för sånt då, eller kan den här "kunden" veta sådant och komma med förslag?

Kanske "smart", men väldigt dyr. Skippar man den där typen av mellanhänder och deklarerar för hobbyverksamhet istället slipper man betala sociala avgifter -- och får ungefär 30 procent mer betalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar