Annons

Vad tar jag betalt för bilder till en hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

jerkebo

Medlem
Efter att ha tagit en hyfsade rulle under en konsert har jag fått en förfrågan av arrangören (f.ö en f.d. arbetsgivare till mig) om de får publicera några av bilderna på deras hemsida. Arrangören undrar vad jag vill ha betalt och jag tänker att omkostnader film o framkallning räcker för mig, men...!?

Jag har aldrig sålt en bild förut och undrar således vad som är ett skäligt pris att ta ut för en amatörfotograf?

//Magnus

Vänd dig till BLF om du vill ha en prislista att fälja. Det går att beställa därifrån för drygt en hundring.

Sedan är det ju upp till dig. Det kan ju hända att det är värt en del för dig att dina bilder finns där och därmed motiverar det ett lägre pris. Vidare beror det ju på om det ska vara schyssta papper på affären eller inte.

Men nog är det rimligt att få omkostnaderna betalda, samt att en "byline" skrivs ut. Dvs vem som fotograferat bilderna.

Men var ärlig och kör med öppna kort så kommer du och köparen antagligen fram till en bra ersättning.

Mvh
Maverick

BLF

Det beror väl lite på hur din relation till din före detta arbetsgivare är.

Om du har nytta av honom är ju ibland ett win-win-förhållande ganska bra. Du kliar hans rygg så kliar han din...

Om du hatar honom mer än skattmasen ska du nog ta bra betalt.

Tack för era tips!!!

Det blir en win-win deal (omkostnader) med en byline, helt enkelt.

Om det någon gång skulle bli aktuellt att sälja fler bilder så kanske jag skulle ta en titt i BLF's bok.
Jag vill samtidigt passa på att rekommendera Fuji's oerhört skarpa Superia 800 för livebider utan blixt! :cool:

//Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar