ANNONS
Annons

Vad tänka på när det gäller inomhussport?

Produkter
(logga in för att koppla)

Springbank

Medlem
Hej på er alla,

Tänkte inviga min nya digitalkamera med att fota inomhusidrotter. Vad har ni för tips och erfarenheter att dela med er av?
Det finns kanske en tidigare tråd som tar upp detta och som jag kanske missat men vänligen hänvisa denna otåliga gosse i så fall.

Tack på förhand...
 
Tjena Tomas!
När det gäller inomhushallar så är de i regel mörka. Otroligt mörka. Mycket mörkare än vad man tror. Därför behöver du ett mycket ljusstarkt objektiv.
Nu vet jag inte vilken sport det är du ska plåta och således hur nära du kan vara. Har kollat på din profil och skulle absolut satsa på ditt 2.8 objektiv (fast frågan är om det inte är lite väl mycket vidvinkel på det). 2.8 tycker jag är den absolut minsta bländare som man kan använda.
Sätt kameran på bländarprioritet på din största bländare, 2.8, och sätt ISO på 1600. Blir det för långsamma slutartider (<1/320) så skruva upp till ISO3200. 20D klarar detta bra. Jag har några handbollsbilder här på Fotosidan som är tagna med ISO3200 med 20D.
Du har en grym blixt, men jag gillar inte blixtbilder för inomhussport. Det blir konstiga färger och fula skuggor, så undvik denna.

Här finns det en par andra trådar i samma ämne:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=29418
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=29067

Lycka till!

/Daniel
 
Tack Daniel!

Kanon, bra och utförligt.

Sporten som är aktuell nu är innebandy.
Jag har tyvärr inget riktigt bra ljusstarkt tele, drömmen är en 300 2.8 men det får vänta tills jag vinner på lotteri.
Vilket kan hända i och för sig.....
Jag har testat tidigare på handboll med min långa zoom men bilderna blir lite för tunna. Det går att ordna till mycket i efterhand men det är inte samma sak.

Vidvinkeln är bra och kan i nödfall funka men jag får beskära så hårt.

Tänker laborera lite som du skriver och försöka på 1600 & 3200.

Blixten är jag osäker på, dels för att jag heller inte gillar de skuggfenomen som brukar inträda. sen vet jag inte generellt om det brukar vara tillåtet att stå vid sidan av banan och skjuta av blixtar.

Hmm...jag testar och ser.
 
Ett tips som gäller i de flesta fall, men ta MÅNGA bilder. Man kan aldrig ta för många =)

Sen ser du till att plåta med följande autofokus...
 
Vad man ska tänka på när det gäller sport inomhus beror ju helt och hållet på vilken nivå och vilken erfarenhet man har. En nybörjare bör inte tänka på samma saker som en pressfotograf och vice versa. Innebandy är relativt svårt att plåta. Det ser man om man går till biblioteket och bläddrar i dagspressen. En del lyckas bra- andra lyckas inte riktigt. Bländare på 2,8 är nog en förutsättning för att få bilderna kvalitativt OK och då snackar vi slutartid på 1/500 sek. Öva upp din fokuseringskänsla (det har jag aldrig själv gjort tyvärr) så att du blir säker på att använda den manuella fokuseringen och ut och plåta - utvärdera - plåta - utvärdera osv...
 
Har precis som dig ett för ljussvagt objektiv men fotar en del inomhussport i alla fall.
Fotar handboll och brukar köra ISO 1600 och slutartider runt 1/160-200. Inte idealiskt men det är vad jag kan köra och sen rädda upp dem i Photoshop. Jag får söka lite andra situationer än om jag kunnat köra med snabbare slutartider. T.ex hårda tag på linjen framför hårda skott från 9 meter.

Mina tips är att följa någon spelare, sanrare än bollen. Detta underlättar att få bra skärpa.

När jag började köra med min digtala så hade jag inte tidigare haft någon kamera som kunde skjuta av serier. Så första handbollsmatchen jag var på gav en hel del bilder tagna 0,2 sekunder för sent.

Nu när jag fått in i ryggmärgen att trycka av hela serier så blir resultatet klart bättre.

Lycka till och hoppas vi får se lite av resultaten här inne.
 
Som sagt är det oftast riktigt pissig lysrörsbelysning. Hitta en vit vägg i lokalen, eller ta med ett vitt papper och ställ vitbalansen efter. Även om 20d:an har inställning för lysrör, blir det bättre o ställa en "custom WB". Fotar man ishochey funkar det bra att ställa vitbalansen på isen.

Innebandy går ruggigt fort, och med en 300mm-glugg blir det ju hyfsat svårt att hänga med om man vill få med bollen. Jag brukar kolla med båda ögonen öppna, det ena genom kameran, och det andra som en översiktsblick. Låter kanske lite jocksigt, men det funkar för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.