Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad sparas i lrcat

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Vad är det egentligen för information som sparas i själva katalogen i LR.
Tycker att min katalog växer våldsamt snabbt nuförtiden. Har iofs bytt kamera till en med betydligt större bildfiler men det borde väl inte påverka databasen??

Nyckelord och den typen av metadata borde inte ta mycket plats. Hur är det med justeringar, de borde ju inte heller ta så stort utrymme, möjligen med undantag för lokala justeringar, är det dom som tar så mycket utrymme?

Och när jag ändå lyft frågan så passar jag samtidigt på att vända på den,
vad sparas INTE i databasen.
Exempel: Databasen dör och alla backuper brinner upp, bilder och xmp har jag kvar, vilken info tappar jag?

Samtliga instruktioner för att förändra bilden sparas i katalogen. Numera kan även ”stora förhandsvisningsbilder” ( Smart Previews) sparas tillsammans med katalogen, i samma mapp men med filnamnet <Katalog Namn> Smart Previews.lrdata och dessa borde vara skälet till att mappen växer.
Mer info om katalogen finns här.

Programinställningar och presets (förinställningar) sparas inte i katalogen/xmp. Mer info om XMP finns här.

-Hur stor är din katalog? Till vilket antal bilder?
Ett bra tips är att kompimera (packa) säkerhetskopiorna av databasen. Min databas på ~1GB blir ca 80MB som ZIP-fil. Vilket visar på att den mesta informationen i databasen är upprepningar av lika instruktioner på många bilder, tex att alla mina bilder har samma copyright angivet.

Exempel: Databasen dör och alla backuper brinner upp, bilder och xmp har jag kvar, vilken info tappar jag?

Att spara ner xmp-filerna om man har RAW tror jag inte LR har som standard.
Men har du originalfilerna samt valt xmp nerskrivningar direkt så har du det viktigaste sparat.
Resten är ju historik, sökord och säkert andra saker.
Jag har 40.000 filer, Databasen är "bara" 2GB okomprimerat. Det kan jag inte kalla för särskilt stort.
Dock är mina 1:1 previews katalogen mycket större.
Numera har använder jag Smart previews på alla mina äldre bilder. Dessa ligger på en extern HD så jag har bara 10.000 filer kvar på min laptop. Dock så kan jag flortfarande redigera dom offline. Riktigt cool funktion.

/stefan

Ett bra tips är att kompimera (packa) säkerhetskopiorna av databasen. Min databas på ~1GB blir ca 80MB som ZIP-fil.
NEJ för satan.
ETT grovt fel på zipfilen o ALL data är borta. O några fanatasier om att det aldrig kommer att hända kan du glömma.
Det skall man tänka över både 1 o 3 ggr innan man gör.

Numera kan även ”stora förhandsvisningsbilder” ( Smart Previews) sparas tillsammans med katalogen, i samma mapp men med filnamnet <Katalog Namn> Smart Previews.lrdata och dessa borde vara skälet till att mappen växer.
..
-Hur stor är din katalog? Till vilket antal bilder?

Ska kolla när jag kommer hem hur stor filen är och hur många bilder jag har. Har för mig att databasfilen ligger strax under 1GB. Det är alltså själva databasfilen som växer.

Att spara ner xmp-filerna om man har RAW tror jag inte LR har som standard.
Men har du originalfilerna samt valt xmp nerskrivningar direkt så har du det viktigaste sparat.
Resten är ju historik, sökord och säkert andra saker.
xmp sparar jag ner manuellt, men frågan kvarstår, vad är det jag inte får med. Hur allvarlig är en total databaskrasch.

Jag har 40.000 filer, Databasen är "bara" 2GB okomprimerat. Det kan jag inte kalla för särskilt stort.
Dock är mina 1:1 previews katalogen mycket större.
Kanske jag som är fel ute men 2GB tycker jag låter väldigt mycket för att "bara" hålla reda på 40 000 bilder. Nu kan jag iofs inget om databaser men jag tänker mig att dom är gjorda för att hantera stoora mängder data, typ hundratusentals eller miljoner poster. Men med tanke på storleken på din databas så känns inte min orimligt stor längre.
Tycker fortfarande att den växer snabbt, återkommer senare med hur snabbt.

Någon som har ett riktigt fett bildarkiv, alternativt riktigt mycket selektiva justeringar på sina bilder som vill rapportera storleken på sin databas?

Beror ju helt och hållet på hur mycket man arbetar i LR. Jag gör nästan inget i PS utan all justeringar är mestadels i LR. Dessutom är det ca 40.000 original RAW filer den håller reda på. Sedan finns det mängder av virtuella kopior som också dom har historik samt ett par tusen TIFF generade i för vidare bearbetning i PS. Dessa har också en historik.
Så den har en hel del data att ha.
Sen om man använder flaggor, betyg, färgmarkeringar tar också plats.
Nej, 2 GB tycker jag inte är mycket och krash av hårdisk och backups är också lustigt.
Mitt förslag är att acceptera filstorleken. Är man orolig över krach så kör back på olika fysiska enheter. Du kan ju köpa USBminnen för 50kr/st och ha mängder av backup lite överallt.

/stefan

922MB på 29 000 bilder har jag. Efter att ha hört hur ni andra ligger så är ju mina siffror inte konstiga alls. Skönt att veta.

Kör numer med ett av Jeffreys plugin och publicerar hela bildarkivet i lågupplösta jpeg på hårddisken, kan säkert vara en bidragande orsak till att databasen tvärvuxit.

Är inte speciellt orolig för att databasen och alla backuper ska försvinna, känns ganska osannolikt. Känner dock en viss trygghet i att veta VAD som sparas VAR och tycker mig ha fått ganska bra svar på det nu.

NEJ för satan.
ETT grovt fel på zipfilen o ALL data är borta. O några fanatasier om att det aldrig kommer att hända kan du glömma.
Det skall man tänka över både 1 o 3 ggr innan man gör.

Sant så sant. Antagligen skälet till att Adobe valt att lagra filen okomprimerad.

Men jag komprimerar katalogerna endast 1 gång i veckan, och därimellan hinner dubbla säkerhetskopieringsystem ta en kopia av säkerhetskopian.

Tack för tänkvärd input!

Sant så sant. Antagligen skälet till att Adobe valt att lagra filen okomprimerad.

Men jag komprimerar katalogerna endast 1 gång i veckan, och därimellan hinner dubbla säkerhetskopieringsystem ta en kopia av säkerhetskopian.

Tack för tänkvärd input!
OM detta sker automatiskt så innebär det att EN trasig zipfil har förstört backuperna på en vecka.

Hoppar in lite i tråden: Som jag ser det så kan man, om man bara jobbar med en katalog, kasta det mesta i backupfilerna som är bakåt i tiden. Det gäller förstås att behålla det senaste datumet. Eller missar jag något?

OM detta sker automatiskt så innebär det att EN trasig zipfil har förstört backuperna på en vecka.

Nej.
Min backuptjänst raderar aldrig filer. Men lokalt är det smidigt med lite mindre säkerhetskopior. Om de nu skulle behövas någon gång.

Jag sparar endast 1-3 riktiga (okomprimerade) säkerhetskopior lokalt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto