Annons

Vad skulle DU ha i din fotoväst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Black Pearl

Aktiv medlem
Hej alla fotografer!
Jag studerar industridesign och skulle väldigt gärna ha lite information om vad ni har med er då ni fotograferar.
Mitt nya projekt är att göra någon typ av fotoväst med helt nytt utseende (dvs. komma ifrån den otroligt fula fotovästen som finns idag). Det är inte ens säkert på att det just blir en väst. Det kan också bli en väldigt kroppsnära väska av något slag.

Så min grundfråga är: vilka objekt vill ni ha nära till kroppen då ni fotograferar?
Personligen vet jag att jag vill ha minneskort, batteri till kamera såväl som AA batterier till min blixt, externa självutlösare, mobil, penna & anteckningsblock, alt. ngt linsfilter.

Alla kommentarer uppskattad!
M v h
Ulrika
 
Jag har oftast kameraväskan med mig och någorlunda i närheten och brukar inte ha så mycket i västen. Det som konsekvent ligger i min väst är

Mobil med headset.
Penna och anteckningsbok
Visitkort
Någon optik som kompletterar det som jag för stunden fotograferar.
Minneskort
QP Card 101
En blixt
Reservbatterier till blixten. Ibland 2 uppsättningar dvs 8 AA batterier.

Använder västen mer som en signal till vem jag är och att jag arbetar. (Har mitt firmatryck på ryggen.)
 
Designtips - ett bra bärsystem som redan finns (OT) - men fult, tyvärr

Ett västliknande system som redan existerar och är väldigt bekvämt är NewsWears chestvest - man kan bära länge utan att bli trött, man har allt tight runt midjan och axelremmarna är behagligt breda.

Smidigheten och balansen är så bra att man kan röra sig snabbt och smidigt och t o m springa om man greppar tag i väskorna så de inte slänger omkring.

Bärsystemet kan påminna om en självmordsbombares bälte, men jag har aldrig fått några konstiga reaktioner ens i vägspärrar i det hypernervösa Israel.

Bärsystemet i all sin funktionalitet är riktigt fult, det lär aldrig vinna något designpris.....

Jag har kameran på axeln. I Newswearvästen har jag två extra objektiv (upp till 70-200/2.8 med motljusskyddet bak-o-fram), två Gepeaskar för minneskort, WhiBalkort, Expodisc, flera extrabatterier, mobiltelefon, blåspensel, linsrengöringsvätska, linspapper, objektivlock, pennor, anteckningsblock, Olympus LS-10 ljudinspelare, öronsnäckor (popsnören), hörselproppar för bullriga miljöer, börs.

Ibland - beror ju på var man är, vad man ska fotografera och hur länge man tänker vara hemifrån - har jag även med extra kamerahus (D200 utan batteripack går ner, D2X går inte ner), avtonade gråfilter, GPS, kikare, pannlampa, karta, guidebok, plåster, Compeed, liten vattenflaska, myggmedel, solskydd.

Sällan blixt och PocketWizards.

Aldrig sensorrengöringsgrejor, uttankningsenhet, laddare, dator eller filter.
 
Novoflex kombination

Ett västliknande system som redan existerar och är väldigt bekvämt är NewsWears chestvest - man kan bära länge utan att bli trött, man har allt tight runt midjan och axelremmarna är behagligt breda.

Smidigheten och balansen är så bra att man kan röra sig snabbt och smidigt och t o m springa om man greppar tag i väskorna så de inte slänger omkring.

Bärsystemet kan påminna om en självmordsbombares bälte, men jag har aldrig fått några konstiga reaktioner ens i vägspärrar i det hypernervösa Israel.

Bärsystemet i all sin funktionalitet är riktigt fult, det lär aldrig vinna något designpris.....

Jag har kameran på axeln. I Newswearvästen har jag två extra objektiv (upp till 70-200/2.8 med motljusskyddet bak-o-fram), två Gepeaskar för minneskort, WhiBalkort, Expodisc, flera extrabatterier, mobiltelefon, blåspensel, linsrengöringsvätska, linspapper, objektivlock, pennor, anteckningsblock, Olympus LS-10 ljudinspelare, öronsnäckor (popsnören), hörselproppar för bullriga miljöer, börs.

Ibland - beror ju på var man är, vad man ska fotografera och hur länge man tänker vara hemifrån - har jag även med extra kamerahus (D200 utan batteripack går ner, D2X går inte ner), avtonade gråfilter, GPS, kikare, pannlampa, karta, guidebok, plåster, Compeed, liten vattenflaska, myggmedel, solskydd.

Sällan blixt och PocketWizards.

Aldrig sensorrengöringsgrejor, uttankningsenhet, laddare, dator eller filter.

Hej! Tillsammans med ett Novoflexar 400mm snabbfokusobjektiv, ser man ut som en i ett SWAT-team. Fattas bara hjälmen. Jag brukar ha med mig min LX 5 i fickan. Mvh.
 
Utan att ha testat det så tycker jag att Lowepro's "Street n' Field"-system verkar vara en våt dröm för naturfotografer, fotograferande journalister m m. Man köper en väst och hänger på den ryggsäck och de midjeväskor för gluggar och blixtar och annat som man tror sig behöva just den dagen.

Om du utgår från grundidén i detta system så har du nog kommit ganska långt.
 
Måste finnas plats för ett par blixtar och objektiv!
Samt smågrejor som nämnts i inlägg innan.
 
Jag tycker personligen det viktigaste är pengar, minneskort, objektivlock, kompaktkamera, något litet objektiv som en 50mm eller 35mm, något att äta men det viktigaste är att det inyte syns att det är en fotoväst pga många anledningar för mig.
 
Ett tips kan vara att kika lite på hur militären har utformat sina stridsselar, de mordernare varianterna och inte som de såg ut när en annan gjorde lumpen. Stridselearna är ju gjorda för att vara slitstarka, flexibla, pålitliga och gjorda för att kunna bära med sig mycket utrustning under extrema förhållanden.
 
Jag gillar också Street&Field systemet, använder mest bältet och plockar på det jag behöver. Tyvärr så har Lowepro bantat på sortimentet av väskor för detsamma, förr fanns det en del små väskor som man kunde ha mindre prylar i. Skönt att slippa kånka på en bag eller rygga då man strövar omkring och få tyngden på höfterna är toppen för oss med dåliga ryggar.
Sen kan man ju plocka på med selar o väskor tills man ser ut som en Legoknekt från Blackwater ifall man gillar den stilen...

En väst som inte är för stor är inte heller dumt men dom flesta ser man ju ut som en Michelingubbe med all stoppning som dom brukar ha i fickorna. Såg nyligen en som jag fastnade för på Nikonian.org som var ganska slimmad och inte så jäkla lång
https://www.photoproshop.com/product_info.php/products_id/1108
 
Kanske skule ha tillagt vad jag brukar ha i min fotoväst som trådstartaren efterlyste.
En "plånbok" för minneskort, Exponeringsmätare, Telefon. ev. GPS. plats för filmrullar(då jag vill ha med Hasselbladaren) Dold ficka för pengar och Pass. extra batterier. Blixt samt ett max. två objektiv.
en ficka i A4 storlek där man kan stoppa ner en blaska eller broschyr,karta el.dyl.

Inte en massa småfickor a´la fiskeväst. inte en massa öglor o metallskrot. tyget skall vara mjukt och följsamt och inte dra åt sej damm och ludd. Man skall kunna resa i den utan att bli svettig bakom ryggen efter ett antal timmar i tåg,buss eller flyg. Axlarna skall helst vara försedd med något Antiglidmaterial, krage är skönt då man måste lägga remmen om nacken. SVART Inte Khaki.

Det var min idealväst :)
 
Jag skulle först och främst vilja ha en fotoväst som funkar bra om man har stor byst, smalare midja och breda höfter men inte är lång och bredaxlad som en man! Eller finns det redan utan att jag hittat den?

Sedan hellre lite större fickor än miljoner små. Gillar idén med ett A4-fack på ryggen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.