ANNONS
Annons

Vad skulle du ha gjort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Jag kör varje dag på E6:an i södra sverige, på en speciell plats längs vägen finns alltid en rovfågel. En örn/falk av något slag. Ganska stor ialla fall med helt brun täckning, ormvråk kanske? vägen går nära havet också, strunt samma. Fågeln rör sig i samma område varje dag och jag har nu börjat leta efter den aktivt varje gång jag kör förbi. Visst sitter den då på en trädgren/stolpe. eller annat stort och med bra utsikt.

Idag kör jag och ser denna sitta vid vägen! på en stolpe vid vägräcket... en sådan med reflexer på, man kär förbi med kanske 1-1½ meter bara! se bifogad bild.

Naturligtvis vill man ju plåta fågeln men jag befinner mig på motorväg... vad skulle ni ha gjort?

stannat på den fina vägkanten och plåtat eller skulle ni som jag var, vara laglydig och låta chanserna rinna iväg?

värt att notera är att det finns fan inga småvägar som man kan kära på för att komma nära... bara en motorväg som plöjer igenom landskapet...

Nej fågeln är inte med på bilden, illustrerar bara var fågeln satt på för stolpe, bild tagen med mobilen ungefär 500 meter efter jag såg fågeln

Bilagor

• 20090223(004).jpg
    20090223(004).jpg
    55.7 KB · Visningar: 765
Jag skulle inte ha stannat på motorvägen för en bild av en ormvråk på en stolpe. En havsörn, en fjälluggla eller en pilgrimsfalk kanske, men definitivt inte en ormvråk. :)

Jag skulle inte ha stannat på motorvägen för en bild av en ormvråk på en stolpe. En havsörn, en fjälluggla eller en pilgrimsfalk kanske, men definitivt inte en ormvråk. :)

Jag är ingen hejare på fåglar direkt, kanske därför man blir lite extra pirrig i magen när man ser något så pass stort och så nära... ormvråk är det inte efter lite tittande på nätet, ser mer ut som en havsörn... kanske...

Beteendet du beskriver låter i mina öron väldigt mycket som en ormvråk. Att sitta längs vägar, på stolpar och bara spana tycker jag är väldigt typiskt för just... ormvråk. Därmed inte sagt att det inte kanvara nåt annat.

Eftersom du själv tycker det verkar dumt, kanske du kan tänka vidare och inse att det ÄR dumt.
Känns det bättre om någon övertalar dig att det går bra?

Skitsamma hur lagligt det är.
Hur skulle det kännas om familjen fransson med 3 bråkande ungar i baksätet missar att du står still där?

Det finns nog med folk som inte borde ha körkort.
Bli inte en utav dem.

Stannar du så flyger antagligen fågeln iväg, så då har du bara blivit en trafikfara för ingenting.

Är det ens något att fundera över?
Tänk om alla skulle stanna på motorvägen för att fotografera. Just i detta fallet så var det visserligen något lite unikt. Men tänk alla tyskar som vill stanna för att fotografera en älgskylt?

Kör av närmsta avfart, ta en promenad i skogen och ta kort från ett säkert ställe. Då kan du ta med stativ och tele och kanske få en bra bild. Kanske från andra sidan motorvägen för att få en trevligare bakgrund. Fågeln arbetar troligtvis även helgdagar.

Kör ner till Skåne om du vill se djur (ormvråk och rådjur). Förra lördagen såg jag ett tiotal ormvråkar och ca 100 rådjur runt Vellinge, Höllviken. I lördags såg jag två st rådjur ngn mil utanför Norrköping trots en runda på 16 mil varav det mesta på småvägar. Inte mycket utdelning...

Alternativ lösning:

Låt någon annan köra bilen och sitt bredvid med nervevad ruta. Kör så sakta som omständigheterna medger. Då kan du koncentrera dig på fågeln och fotograferandet och den som kör kan hålla koll på trafiken.
Är det inte allt för mörkt borde det gå att få en tillräckligt kort slutartid för att undvika rörelseoskärpa.

---/Thomas

Jag kör varje dag på E6:an i södra sverige, på en speciell plats längs vägen finns alltid en rovfågel. En örn/falk av något slag. Ganska stor ialla fall med helt brun täckning, ormvråk kanske? vägen går nära havet också, strunt samma. Fågeln rör sig i samma område varje dag och jag har nu börjat leta efter den aktivt varje gång jag kör förbi. Visst sitter den då på en trädgren/stolpe. eller annat stort och med bra utsikt.

Idag kör jag och ser denna sitta vid vägen! på en stolpe vid vägräcket... en sådan med reflexer på, man kär förbi med kanske 1-1½ meter bara! se bifogad bild.

Naturligtvis vill man ju plåta fågeln men jag befinner mig på motorväg... vad skulle ni ha gjort?

stannat på den fina vägkanten och plåtat eller skulle ni som jag var, vara laglydig och låta chanserna rinna iväg?

värt att notera är att det finns fan inga småvägar som man kan kära på för att komma nära... bara en motorväg som plöjer igenom landskapet...

Nej fågeln är inte med på bilden, illustrerar bara var fågeln satt på för stolpe, bild tagen med mobilen ungefär 500 meter efter jag såg fågeln

Om det inte varit någon trafik och det var bra med sikt och bred vägren hade jag stannat och tagit bilden fort som 17 innan det kommit någon bil i samma riktning.

Om det nu var en ovanlig fågel alltså.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar