Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skall man inte missa i Lissabon eller dess närhet?

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Den 1-6 juli (1 & 6 juli försvinner som resdagar) kommer jag att vara i Lissabon. Vad skall jag inte missa i Lissabon eller i des närhet (dagsutflykter)?

Fotointressen är bland annat; kultur, arkitektur & folkliv (förutom landskap, djur & natur).

Tack på förhand för alla tipps!

Behållningen förra sommaren när vi var där var spårvagnarna, men se upp för pickpockets!

Bilagor

• Lissabon 1c.jpg
    Lissabon 1c.jpg
    34.9 KB · Visningar: 479
Jag gillade Afama (stadsdel i Lissabon) mycket. Ett måste är förstås stadsdelen Bairro Alto. Tänk på att det är väldigt varmt där i Juni så du orkar nog inte å flänga runt alltför mycket på dagen. Du kan låna en bil en dag och köra längs den fina kusten. Annars rekommenderas snabbtåget till stranden (ca. 30m).

Gillar du gatufoto så se upp lite gran. Jag blev stoppad av polisen i tunnelbanan. Det var lite obehagligt faktiskt. På turistställen som Bairro Alto är det inga problem men vill du fånga vardagsliv i andra stadsdelar var diskret eller vänta på samtycke.

Gå i de gamla delarna av Lissabon, i gränder, massor med gamla och slitna hus, följ dom smala gula spårvagnarna så hittar du. Gör en dagsutflykt till Sintra med tåg eller ta kusttåget till Cascais och Estoril. När du är på restaurang serveras alltid bröd även om du inte beställt och det kostar extra. God öl om inte annat.

Några tips till:

1.Låna en bra cityguide på biblan
2. Det gamla expoområdet vid hamnen
3. Moderna museet
4. Bra fiskrestaurang
5. Finns mycket modern och häftig arkitektur i Lissabon (kolla guidebok var)
6. Upplev gatulivet i Bairo Alto på natten (från kl 24)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar