Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skall jag välja

Produkter
(logga in för att koppla)

cooljbo

Ny medlem
Jag håller på att bli galen på detta.
Jag har kollat runt på olika kameror och har fastnat för dessa:
Nikon D60
Sony Alpha DSLR-A300
Canon 400D

Jag har tidigar fotat med en Canon EOS 500, så man är inte helt purfärsk då det gäller systemkameror och hantering.
Nu har jag en digitalkamera som jag springer runt med, en Panasonic Lumix.

Men nu skall det inhandlas en systemare igen. Saknar fotograferingen med en riktig kamera.
Men VAD SKALL JAG VÄLJA!!!!????

Det finns småskillnader mellan kamerorna, men inget livsviktigt. Känn på dem i en butik och välj den du trivs bäst med!

Samma teknik som när man löser pyssel-labyrinter. Gå bakvägen =)

Kontrollera objektivutbudet, både begagnat och nytt. Se om det är några stora skillnader mellan märkena som kan vara av betydelse.

Köp sedan kamera efter det. Tänk att att de flesta instegsmodeller är ganska osköna att hantera utan batterigrepp.

Välj med känslan och plånboken

Tänk att att de flesta instegsmodeller är ganska osköna att hantera utan batterigrepp.

Troligen bara ytterst få D-SLR instegsmodeller, oavsett tillverkare, där ägaren köper till ett batterigrepp!

Om D-SLR instegsmodellerna är "osköna att hantera utan batterigrepp" är din egen uppfattning, min Sony A200 (samma kamerahus som Sony A300/A350) sitter som gjuten i mina händer!
Ingen tillverkare skulle släppa en D-SLR instegsmodell, utan att den ligger bra i händerna, hos den eventuella köparen, - det är det första som alltid avgör ett köp, ergonomin, faktiskt.
Efter det kommer smidigheten i handhavandet, enkla menyer, kompakt och lätt.
Vi går mot mindre kamerahus, för varje ny instegsmodell, t.ex. nu
Pentax K-m och Olympus E-420, där ett batterigrepp skulle ta bort
tanken med en kompakt D-SLR.
Vid långa och tunga teleobjektiv, ja ,då kan batterigreppet väga upp
ett lätt kamerahus, men på en instegsmodell, nej, nej, ytterst få amatörer eller avancerade hobbyfotografer kommer att köpa så tunga objektiv.

Kolla på denna länk:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=99629

Se t.ex. denna jämförelse:
http://www.anandtech.com/digitalcame...oc.aspx?i=3434
http://www.anandtech.com/digitalcame...px?i=3434&p=10

Det finns småskillnader mellan kamerorna, men inget livsviktigt. Känn på dem i en butik och välj den du trivs bäst med!
Håller med fullständigt så länge man pratar om den bildkvalitet instegskamerorna presterar. Det finns små skillnader där, men det är objektivvalet som har den avgörande betydelsen för bildkvaliteten.

Håller däremot INTE ALLS med när det gäller användning och hantering av kamerorna, efter att jag under sommaren har använt några av instegskamerorna under några månader.

Måste dock skena iväg nu, så jag får redogöra för detta nästa gång jag har tillgång till en Internetterminal.

Lite grand kan du läsa om detta i denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=99629#post1234214

Sony A200 A300 är dagens absolut "mest kamera per krona köp".. Dessutom växer man inte ur dessa direkt...

Samt stort utbud av optik finns samt växer hela tiden...Samt med Sonys sattsning dom gör kommer det vara ett framtidsmärke utan tvekan att börja bygga sitt nya system ifrån..

Mvh
Tobbe.

Troligen bara ytterst få D-SLR instegsmodeller, oavsett tillverkare, där ägaren köper till ett batterigrepp!

Om D-SLR instegsmodellerna är "osköna att hantera utan batterigrepp" är din egen uppfattning, min Sony A200 (samma kamerahus som Sony A300/A350) sitter som gjuten i mina händer!
Ingen tillverkare skulle släppa en D-SLR instegsmodell, utan att den ligger bra i händerna, hos den eventuella köparen, - det är det första som alltid avgör ett köp, ergonomin, faktiskt.
Efter det kommer smidigheten i handhavandet, enkla menyer, kompakt och lätt.
Vi går mot mindre kamerahus, för varje ny instegsmodell, t.ex. nu
Pentax K-m och Olympus E-420, där ett batterigrepp skulle ta bort
tanken med en kompakt D-SLR.
Vid långa och tunga teleobjektiv, ja ,då kan batterigreppet väga upp
ett lätt kamerahus, men på en instegsmodell, nej, nej, ytterst få amatörer eller avancerade hobbyfotografer kommer att köpa så tunga objektiv.

Kolla på denna länk:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=99629

Se t.ex. denna jämförelse:
http://www.anandtech.com/digitalcame...oc.aspx?i=3434
http://www.anandtech.com/digitalcame...px?i=3434&p=10

Om det var ytterst få som köpte till batterigrepp, skulle det inte löna sig att ta fram ett sådant. Klart det är många som köper det.

Instegsmodellerna ÄR små, vilket många uppfattar som oskönt. Det är väl ingen nyhet.
Det är klart att det beror på hur stora händer man har. Kanske var jag lite otydlig.

Tack för all input.

Om man jämför med Canon EOS 500 som jag har sedan tidigare, hur mycket större lr mindre är dessa kameror?
Är "greppet" likvärdigt eller är digitalkamerorna mindre?

/Jörgen

jag har en gammal eos 500 liggande och greppet på en ny digital kamera
är mycket bättre den känns som en leksak mot Nikon D70 som var min första dslr och jag skulle inte välja D60 som var ett av alternativen
utan satsa på D80 som reas ut då den är på väg ut ur marknaden.
Dom du har som alternativ är bra kameror allihop jag skulle bara förslå åk till någon har dom hemma och känn på dom och välj vad du tycker känns bäst.

Så var det klart med köpet.
Det blev en Sony A200, med 18-70/3,5-5,6 och 75-300/4,5-5,6.

Väldigt nöjd med kameran, det jag kan tycka är att med höga iso tal så blir det lite brusiga bilder men det är ju inte ofta man använder iso 1600-3200.

Om du har kvar några objektiv till din gamla Canon så hade jag kollat lite extra på Canons kameror, för då kan du använda de objektiven.

Så var det klart med köpet.
Det blev en Sony A200, med 18-70/3,5-5,6 och 75-300/4,5-5,6.

Väldigt nöjd med kameran, det jag kan tycka är att med höga iso tal så blir det lite brusiga bilder men det är ju inte ofta man använder iso 1600-3200.

Som alla kameror oavsett pris så mår även A200 bra av ljuskänsligare optik i Svenska gråa vinterväder.. Så framöver då du får lite peng över du vill investera till kameratillbehör så köper du dig ett typ Tamron 17-50 2,8 såsom vardagszoom .. Då växer din A200 rätt tydligt... Och får också en ökad skärpa vilket gör bilderna gott..

Enligt mitt tycke har du köpt dig den ihop med A300 ""bästa mesta"" kameran man kan köpa i instegsklassen.. Och du kommer med tiden få snurr på även hur man fotar i sämre ljus med den..För det går givetvis.

Men det finns skäl att även proffsen använder ljuskänsligaste nöjlig optik även på kameror med hög isoprestanda.. Så att en instegare behöver detta är ju inte så konstigt egentligen...

Dessutom är optik om du köper sådan lite som en investering med låg förlust.. Köper du bra optik förlorar du inte mer än en fjärdedel typ på din investering...

Sedan vill jag säga grattis och välkommen in i det växande antalet Sonyanvändare.. Vi börjar bli ett antal sådana.....

Såg att du funderade på en 400d. Säljs sådana fortfarande? Annat än begagnat då?
450d är ju en uppgradering utav 400d.

Som alla kameror oavsett pris så mår även A200 bra av ljuskänsligare optik i Svenska gråa vinterväder.. Så framöver då du får lite peng över du vill investera till kameratillbehör så köper du dig ett typ Tamron 17-50 2,8 såsom vardagszoom .. Då växer din A200 rätt tydligt... Och får också en ökad skärpa vilket gör bilderna gott..

Enligt mitt tycke har du köpt dig den ihop med A300 ""bästa mesta"" kameran man kan köpa i instegsklassen.. Och du kommer med tiden få snurr på även hur man fotar i sämre ljus med den..För det går givetvis.

Men det finns skäl att även proffsen använder ljuskänsligaste nöjlig optik även på kameror med hög isoprestanda.. Så att en instegare behöver detta är ju inte så konstigt egentligen...

Dessutom är optik om du köper sådan lite som en investering med låg förlust.. Köper du bra optik förlorar du inte mer än en fjärdedel typ på din investering...

Sedan vill jag säga grattis och välkommen in i det växande antalet Sonyanvändare.. Vi börjar bli ett antal sådana.....

Att objektiven har stor betydelse visste jag redan, men jag tyckte att priset för detta paket var alldeles för bra för att kunna motstå. Köpt via elgiganten för 4990:-
Det jag skulle vilja investera i är ett Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF), om jag får penningar över i framtiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar