Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skall jag välja för stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

macload

Ny medlem
Hej!
Jag är på jakt efter ett kamerastativ, och tänkte därför konsultera er som säkert har
något bättre insikt i fotovärlden än vad jag har.

Mina krav är på fotostativet är:
- Ett lättviktarstativ, ju lättare desto bättre
- Ju längre desto bättre
- Relativt hopfällbart, så att man kan ha det i ryggsäcken
- En prislapp på kring 700:-, helst kring 400:-

Begagnat eller nytt spelar ingen roll bara det är i hyfsat gott skick. Jag är en fattig student och har inte råd med så mycket, varför jag skulle uppskatta om ni kunde ge mig några lågpristips...
Kan ni rekommendera något speciellt märke/modell, som också går att få tag i?

Tack på förhand!
/Anders Björk

Ett långt stativ i ryggsäcken ??? ;)
Nåja.. själv har jag ett som heter Glottos och har en maxhöjd på 145 cm och är väldigt lätt.(0,5kg). Något känsligt eftersom det är lätt. Men det är ett litet och lätt stativ. Tror jag köpt det på expert.Annars gör Velbon billiga stativ. T.ex. Cx-300.Väger 1 kg och är 145/54 cm. Men du kanske vill ha längre än så ?? Då blir det tyngre.T.ex. Soligors LG-40 som är 166/65 cm, väger 1.7 kg.

Hmmm...
Om det ska vara lätt men ändå staigt så får det bli kolfiberstativ. Men det får du kanapast för 4-700:- Och om det ska kunna bli högt utan att väga mycket. Så blir det nog inte så stadigt. Vad ska du ha det till?

Ett tips kan vara att lägga mer pengar på ett stativ eller köpa ett enbenstativ..

Jag har ett Velbon Cx-660.