Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skall jag välja för stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

macload

Ny medlem
Hej!
Jag är på jakt efter ett kamerastativ, och tänkte därför konsultera er som säkert har
något bättre insikt i fotovärlden än vad jag har.

Mina krav är på fotostativet är:
- Ett lättviktarstativ, ju lättare desto bättre
- Ju längre desto bättre
- Relativt hopfällbart, så att man kan ha det i ryggsäcken
- En prislapp på kring 700:-, helst kring 400:-

Begagnat eller nytt spelar ingen roll bara det är i hyfsat gott skick. Jag är en fattig student och har inte råd med så mycket, varför jag skulle uppskatta om ni kunde ge mig några lågpristips...
Kan ni rekommendera något speciellt märke/modell, som också går att få tag i?

Tack på förhand!
/Anders Björk

Ett långt stativ i ryggsäcken ??? ;)
Nåja.. själv har jag ett som heter Glottos och har en maxhöjd på 145 cm och är väldigt lätt.(0,5kg). Något känsligt eftersom det är lätt. Men det är ett litet och lätt stativ. Tror jag köpt det på expert.Annars gör Velbon billiga stativ. T.ex. Cx-300.Väger 1 kg och är 145/54 cm. Men du kanske vill ha längre än så ?? Då blir det tyngre.T.ex. Soligors LG-40 som är 166/65 cm, väger 1.7 kg.

Hmmm...
Om det ska vara lätt men ändå staigt så får det bli kolfiberstativ. Men det får du kanapast för 4-700:- Och om det ska kunna bli högt utan att väga mycket. Så blir det nog inte så stadigt. Vad ska du ha det till?

Ett tips kan vara att lägga mer pengar på ett stativ eller köpa ett enbenstativ..

Jag har ett Velbon Cx-660.
det är inget bra stativ och alla gängor och skruvar är i mjuk plast vilket gör att tex kamerahuvudet (som inte går att byta ut) bara går att ta bort två gånger innan gångorna pajar (jag vet).

Det väger runt 1.8kg men det är lite väl klent för mitt 200mm-objektiv egentligen.
Med facit i hand skulle jag ha lagt 500kr till och fått ett manfrotto istället.
Lägg lite extra pengar på stativ, det tjänar du på i längden. gärna ett benbo eller stabil.

hej,
Manfrotto 055PRO tycker jag har fungerat bra, månsidigt, enkelt att justera och hyfsat pris.
mvh
Johan

Stativ ..

Att köpa billigt är i regel att köpa dyrt. Jag kan direkt avråda från Velbon som säljs på Expert.(Ni vet, företaget som INTE är vad de heter).

Precis som föregående talare hade jag valt ett Manfrotto. Det är gedigna och stadiga stativ i metall som håller för det de är gjorda för. Benbo är också i en klass för sig själva. Ett Manfrotto 055PRO med huvud hittar du för 1500:-

Köp kvalité - det lönar sig definitivt! Själv använder jag Manfrottos 190B med huvud 141RC, en kombination som passar mig som hand i handske.

Kolla Manfrottos webbsida

Jag har också ett Velbon 660, fast jag tycker det är rätt okej för de pengarna. En femhundring om jag inte minns fel. Har haft det i många år nu utan att det gått sånder. Fast jag gillar inte huvudet som dels är för klent om man inte har stativfäste på objektivet och dels är för krångligt med alla skruvar som ska dras åt varje gång man vill låsa fast kameran. Däremot är det lätt, något som inte de manfrottostativ var som jag tittade på strax före jul.

Det höll på att sluta med en blånagel eftersom jag blev så överraskad av vikten att jag tappade stativet i golvet inne i butiken. Det landade precis bredvid foten. Fattar inte att någon orkar släpa på dessa.

Ställer verkligen de lättare stativen till med så stora problem pga vibrationer? Vilka brännvidder börjar problemen göra sig gällande?

Mvh
Maverick

Vilket Manfrotto tittade du då på? Jag tycker att "Standardmodellerna" (190,055) är lätta 1,7-2,4kg.

Re: Stativ ..

Macracantha skrev:
Att köpa billigt är i regel att köpa dyrt. Jag kan direkt avråda från Velbon som säljs på Expert.(Ni vet, företaget som INTE är vad de heter).

Visst kan man råka ut för expediter som ej är experter, men jag kan rekomendera Expert vid Fridhemsplan för alla stockholmare. Dom har mycket i foto, öven bra priser på ex. Sigma objektiv. Har ofta saker på hyllan också.

Hmm och scandinavianphoto... säljer velbon... är dom lika kassa som expert då ??? ;) ..Nåja nu var det så att han fråga efter ett stativ som fick kosta MAX 700:-. Då kan man ju inte rekommendera manfrotto för 1500:- eller hur...Gäller att hitta det bästa för de pengarna..

klasg skrev:
Vilket Manfrotto tittade du då på? Jag tycker att "Standardmodellerna" (190,055) är lätta 1,7-2,4kg.

Vet inte, fast jag tyckte nog att allihopa var lika tunga. Jag vet inte vad ett velbon väger, men det är stor skillnad.

/Maverick

Fotostativ?
Mina erfarenheter styrker inte din uppfattning att ju lättare desto bättre.Ett lättviktstativ jag hade tidigare blåste omkull vid ett antal tillfällen.Gissa om kameran mådde bra av det..
Visserligen under mina många fjällvandringar-men ändå. Jag använder numera enbart Manfrotto 190B med kulled.Den klarar också min mellanformatare.Den finns begagnad.Kika på den vid tillfälle i en välsorterad fotobutik.Den kanske inte heter 190 idag,men modellen finns under nån beteckning.Du hittar säkert Manfrotto under sökmotorn (i (datorn)

Re: Re: Stativ ..

egemini skrev:

Visst kan man råka ut för expediter som ej är experter, men jag kan rekomendera Expert vid Fridhemsplan för alla stockholmare. Dom har mycket i foto, öven bra priser på ex. Sigma objektiv. Har ofta saker på hyllan också.

instämmer, de är mycket kunniga, har brett sortiment och bra service. De var fö efter deras ingående demonstration av Nikon F100 och Canon EOS 3 som jag beslöt mig för en F100.. (trots att jag i prinicp innan demot hade bestämt mig för en EOS3), men säljaren tillika fotograf hade erfarenhet av bägge och kunde ge en komplett bild av de bägge kombatanterna.

Mvh
Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar