Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skall JAG köpa för kamera då?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Jag är en helt utfattig student som råkar tycka att fotografering är det roligaste som finns. Att köpa en kamera känns nästan utopiskt i mina ögon. Frågan är helt enkelt: Finns det överhuvudtaget kameror som är bra för runt 500-1000 kr? Jag har kollat runt en del på internet men hittar inte speciellt mycket i den prisklassen.
Jag har fotograferat i flera år med en lånekamera men lånetiden börjar närma sig sitt slut. Är det någon idé att annonsera efter kameror i den prisklasen överhuvudtaget, och i såfall, vad skall man tänka på om man köper kameror per annons?

Mvh

Lasse

Det där låter inte så kul Lasse. Men allvarligt talat, titta efter en Zenith med normal (45 mm, 1,8). Inte så många tider men dom brukar funka bra. Normaloptiken är mycket bra, betydligt bättre än billiga standardzoomar. Det finns hyfsad beg. optik till den också. Billigt! Pentaxgänga.
Lycka till!
Us

Jag tänkte nästan komma med ett sånt där gnälligt "sök i arkivet" när jag såg att din fråga faktiskt skiljde sig från alla som ställts tidigare. Så jag gör inte det :D

Klart det måste gå. Jag tror du kan få det bästa köpet om du undviker de märken som är aktuella idag. En Chinon, Ricoh, Yashica, Petri eller liknande kan nog gå att få för en struntsumma med ett par objektiv.

Viktiga kontrollpunkter är t ex dessa
  • Kolla noga i objektivens linser så inget mögel bildats.
  • Kika på ljustätningarna till kabstycket och dämpningen till spegeln så det inte har förvandlats till klibbigt damm som sitter där det inte skall sitta.