Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skall JAG köpa för kamera då?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Jag är en helt utfattig student som råkar tycka att fotografering är det roligaste som finns. Att köpa en kamera känns nästan utopiskt i mina ögon. Frågan är helt enkelt: Finns det överhuvudtaget kameror som är bra för runt 500-1000 kr? Jag har kollat runt en del på internet men hittar inte speciellt mycket i den prisklassen.
Jag har fotograferat i flera år med en lånekamera men lånetiden börjar närma sig sitt slut. Är det någon idé att annonsera efter kameror i den prisklasen överhuvudtaget, och i såfall, vad skall man tänka på om man köper kameror per annons?

Mvh

Lasse

Det där låter inte så kul Lasse. Men allvarligt talat, titta efter en Zenith med normal (45 mm, 1,8). Inte så många tider men dom brukar funka bra. Normaloptiken är mycket bra, betydligt bättre än billiga standardzoomar. Det finns hyfsad beg. optik till den också. Billigt! Pentaxgänga.
Lycka till!
Us

Jag tänkte nästan komma med ett sånt där gnälligt "sök i arkivet" när jag såg att din fråga faktiskt skiljde sig från alla som ställts tidigare. Så jag gör inte det :D

Klart det måste gå. Jag tror du kan få det bästa köpet om du undviker de märken som är aktuella idag. En Chinon, Ricoh, Yashica, Petri eller liknande kan nog gå att få för en struntsumma med ett par objektiv.

Viktiga kontrollpunkter är t ex dessa
  • Kolla noga i objektivens linser så inget mögel bildats.
  • Kika på ljustätningarna till kabstycket och dämpningen till spegeln så det inte har förvandlats till klibbigt damm som sitter där det inte skall sitta.
  • Kolla att bländaren slår igen till valt värde snabbt och smidigt när du trycker av kameran med monterat objektiv. Det får inte vara olja på bländarlamellerna.
  • Kolla slutartiderna så gott du kan, om inte annat så medelst din hörsel, och gärna med jämförande test med en annan kamera.
  • Kolla att ljusmätaren verkar frisk. Den kan visa fel, det brukar gå att kalibrera bort med ISO-inställningen, men funkar den inte är det ju tråkigt.
Kollade precis in en snabbis på Second hand photo, och han hade ett Konicahus för 500 och ett gäng Hexanon 40/1.8 för 350 pix.

Kolla in beg.-marknaden i en del fotobutiker köper och säljer de begagnat jag såg en canon eos 3000 helt ok kamera hus som är servad och genomgången för 1500 visserligen utan objektiv

Sen har man ju pantbankerna samma kamera där för 1500 med ett 35-70 objektiv men då blir det väl lite av grisen i säcken det är ju ingen som gått igenom kameran

Tja, det är roligt att plugga men att allid vara pank är kanske den enda dåliga bieffekten. Då är ju fotosidan ett bra ställe att söka råd och tips.

Mvh

/Lasse:p

En Konica med Hexanon gluggar är mycket kamera för mycket lite pengar. Skippa bara Tokina, Tamron och div andra gamla piratobjektiv. Dom e kass.
(hade själv en gång för länge sedan en Konica FS1 men en Hexanon 35-70mm 3.5 glugg. Den va helt ok egentligen.)

/Jacob vP

Begagnat

Visst kan du hitta en hyggligt bra kamera för 1000 lappen.Kolla efter en bättre neg Pentax(me eller me super exvis) Privatannonser i Foto kan också vara värd att kolla upp.

Av de kameror Jim räknade upp har Chinon och Ricoh (tror jag) den stora fördelen att de har pentaxbajonett. Det går alltså att bygga på systemet när du får mer pengar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar