Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska man ta betalt för sina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne Talving

Aktiv medlem
Hej!

Jag har lekt med min kamera och fotoutrustning i snart ett år och tycker det är jätteroligt att skapa ögonblicksfoton. Jag har inga fotokompisar eller kontakter i fotovärlden så jag har ingen att fråga om saker man undrar över.
Foton jag tagit har jag bla lagt ut p Facebook och nu har det spridit sig att jag fått en del förfrågningar från "juridiska" personer dvs företag som vill köpa en del foton och som dessotom vill att jag skall gå ut och kreera nya fotografier som kan symbolisera olika ting.
Har möjlighet att fakturera via ett aktiebolag.
Nu är frågan, vad tusan säger man för pris? Dvs normalpris?

Jättetacksam för svar

/Arne Talving
 
Det finns inget "normalpris", eftersom allt beror på vad köpare och säljare är villiga att sälja respektive köpa något för. En annan aspekt är användningsområdet och vilka rättigheter som köparen får. Däremot finns det några prislistor med rekommendationer från bildskaparsidan på marknaden. De kända är väl främst BLF:s och SFF:s listor. Den senare är gratis och finns på SFF:s hemsida.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.