Annons

Vad ska man tänka på som fotoassistent?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har skickat lite meddelanden till olika etablerade fotografer I Stockholm som jag var intresserad av deras arbete och erbjöd mig själv att assistera gratis för att då kunna lära mig osv ..

Nu har jag fått ett svar av en kvinnlig fotograf som erbjöd mig att följa med imorgon för att bära en väska ...
Men det är väl ok då jag inte har tidigare formell erfarenhet utav detta så det blir ändå intressant att se hur hon jobbar osv ..

Men min fråga är nu hur ska man agera i olika situationer, vad är ok, inte ok ..
Nu har jag inte fått den allvarligaste rollen men jag frågar mer i det stora sammanhanget.
Om jag nu vill att hon tar med mig på fler uppdrag och eventuellt betalar mig

Vad är viktigt för att visa att man är professionell ?

Mitt dröm jobb är nu inte att assistera men att bli fotograf. Men jag vill såklart lära känner mer folk i branschen och lära mig om foto osv man kan inte förvänta sig att bli president över en dag...

Professionell ska man ju vara på alla jobb, det vill säga vara uppmärksam, hjälpsam och koncentrerad,

Att du inte kan allt om foto är ju uppenbart, det är ju därför du hänger på.

Jag är övertygad om att fotograferna är nöjda om du anstränger dig och är trevlig. Lär du dig dessutom snabbt är det ett extra plus.

Finns väl inga direkt tips eller råd annat än att vara just professionell - dvs kom utvilad, ta uppdraget på största allvar, hela tiden försöka förutspå vilken hjälp hon behöver. Hela tiden finnas nära tillhands. Sedan är personkemi också en viktig del. Var diplomatisk. Känner ni båda att det funkar bra så kanske det blir fler uppdrag? Hoppas det!

Väldigt många fotografer börjar denna vägen - det är ett enormt bra sätt att lära sig mer och få kontakter. Så du gör helt rätt.

EDIT: Såg att Magnus hann före :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar