Advertisement

Annons

Vad ska man skriva på en ansökan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wicca

Aktiv medlem
Hejsan, jag vill komma ut och börja fota lite professionellt nu i vår och tänkte skicka ut ett mail till några företag.

Det svåra är bara, vad ska man ta med?

Ska man skicka med bilder eller länka till en sida där man kan se vad man tagit? Jag har ännu ingen egen hemsida för mina bilder, men funderar på att bli guldmedlem här så man får en portfolio.

Ska jag ta med mycket info om mig själv eller räcker det att skriva namn och boplats? Eftersom jag är ganska ung, 19 år, så är jag rädd att det ska få folk att tycka att jag kanske är oproffsig.

Jag har F-skattsedel och nu beställt BLFs cirkaprislista, ska man skriva med sådant?

Ska jag skriva att jag är ny i branshen eller helt enkelt hoppa över det?

Tack för svar!

Du bör ju skicka med någon form av referens, portfolio eller liknande.
Att du har F-skatt kan ju vara bra att medela.

Du måste komma på något som får kunden att välja just DIG. Var kreativ men ljug inte, det kommer alltid fram förr eller senare.

Den första frågan är vad det är för företag du skriver till. Om du skriver till en annonsbyrå för att marknadsföra dig som fotograf måste du nog skriva helt andra saker än om du söker jobb på en dagstidning.

Sedan måste du fundera på varför du skriver till just det företaget: vad har ni att erbjuda varandra? Varför skall företaget du skriver till anlita dig istället för någon annan? Och varför vill du arbeta för just dem istället för något annat företag?

Som om inte det räckte kan du vilja fundera lite på din profil/framtoning. Skall du vara ungdomlig och beredd att prova vad som helst? Eller framstår du hellre som erfaren med ett redan etablerat bildspråk? Och vilka typer av jobb kan du täkna dig ta? Vill du bara jobba med modebilder i studio, eller är du mer intresserad i nyhetsbilder? Eller sportfoto? Reklamjobb? Mingelfoto?

Ovanpå allt detta har jag en teori: det går inte att vara allt för alla. Försöker man vara allt för alla blir man inget för ingen. Slutsatsen av detta är att du bör välja en nisch (eller några få nischer) som du håller dig inom. Det kan iofs vara svårt nog, när man är oerfaren, att veta vad man vill pyssla med.

Jag har tänkt att skicka till lite olika företag/föreningar. Till exempel den lokala sportklubben, min kommun, lokaltidningen osv. Mest för att komma ut såhär i början och få fotojobb.

Jag tycker det är riktigt svårt att veta precis vad jag ska ta med och inte, men stort tack för era svar hittills.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar