Annons

Vad ska man satsa på, Elements 8 eller CS2?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har testat flera Photoshop versioner, varav CS2, CS4 och Elements 7. Men nu vill jag ha en full version, och tänker på Elements 8 och CS2.
Och jag har verkligen noll koll vilken som är mest prisvärd.
Eftersom jag inte bara vill redigera bilder i Photoshop, utan också kunna göra mera fler saker såsom att teckna, vilket är då mest värt?

Priset spelar ingen roll, men jag vill nog inte köpa ett dyrt CS4.
Någon som vet vilket jag ska satsa på?? :) Tack på förhand.
 
Min personliga reflektion är att eftersom du frågar tycker jag du skall köpa elements. När det är dags att köpa CS kommer du att veta varför du vill ha det. Det är en himla skillnad i prislapp och när du tycker att du bara måste ha CS så finns det en ny version i alla fall. Prislappen för Elements är ju nästan felköpspengar i sammanhanget. Billigare än en-två terminer kvällskurs i studiecirkel.

Du nämner CS2... Jag tycker man skall köpa den nyaste versionen av program om det inte är så att man kan få väldigt väldigt bra pris på en begagnad skiva av nån kompis eller så, eller ett annat väldigt bra skäl. (10-20% rabatt av nypris i butik är INTE bra pris, det är lurendrejeri)

I min bekanstskapskrets brukar jag motfråga "Fotar du JPG eller RAW?". Ser de ut som frågetecken eller svarar JPG så svarar jag Elements. Brukar stämma rätt hyggligt faktiskt.

Vad är övrigas åsikt?
 
Har förut kört med en "lånad" PS CS2.
Kör nu köpt Lightroom och PSE 7 och tycket jag klara mig för det mesta. Lite krångligara att få till lagermask o så. Men det använder jag knappt ändå.

Har inte använt PSE RAW-konverterare så jag vet inte om jag skulle klara mig utan LR.
 
Jag fotar oftast(eheh alltid) i RAW-format :)
Grejen med t.ex CS3 och CS4, de är så mycket dyrare än CS2... Men med Camera RAW ska det väl funka i Elements? Ifall det funkar i Elements funkar det finfint för mig. :)
 
Elements ger ju väldigt mycket för pengarna och om du köper Elements 8 (Eller 7) så klarar ju Camera Raw i dem även de senaste kameramodellerna. (Man kan ju behöva ladda ner CameraRaw av senaste version) CS2 klarar ju inte Raw för flera nyare kameramodeller.
 
Jag fotar oftast(eheh alltid) i RAW-format :)
Grejen med t.ex CS3 och CS4, de är så mycket dyrare än CS2... Men med Camera RAW ska det väl funka i Elements? Ifall det funkar i Elements funkar det finfint för mig. :)

Du kan inte köpa CS2 ny idag. Inte CS3 heller. Dom är ersatta av CS4 som kostar skjortan.
Utan att veta helt (har inte använt Elements) så kommer du att klara allt som du behöver med Elements 8. Tror t o m att RAW-filshanteringen är bättre i Elements 8 än CS2.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.