Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tom-Ole

Medlem
Jag har blivit kontaktad för ett fotouppdrag av ett ganska stort företag. Det som gör det hela lite besvärligt är att de vill köpa loss rättigheten till bilderna, för att kunna använda dom obegränsat till annonser, broschyrer osv.

Tidigare när jag sålt bilder har jag ej sålt rättigheten, och det har då varit mycket enklare med prissättningen.

Hur mycket kan man ta per bild exlusive tim. pris?
Hur många gånger dyrare än ordinarie bas pris?

Mvh/Tom-Ole

Tom-Ole skrev:
Jag har blivit kontaktad för ett fotouppdrag av ett ganska stort företag. Det som gör det hela lite besvärligt är att de vill köpa loss rättigheten till bilderna, för att kunna använda dom obegränsat till annonser, broschyrer osv.

Tidigare när jag sålt bilder har jag ej sålt rättigheten, och det har då varit mycket enklare med prissättningen.

Hur mycket kan man ta per bild exlusive tim. pris?
Hur många gånger dyrare än ordinarie bas pris?

Mvh/Tom-Ole

Oj oj samma visa igen, kolla hos S-foto.se eller BLF eller Pressens Bild. Alla de här har ungefärliga prislistor på fototjänster med mera. Att dom vill köpa loss, bara ta mera betalt typ 50 till 75 % påslag på priset. Lägg också på för sociala avgifter o så! Lycka till! :)

Ilkka

Då kunden ska använda bilderna till olika trycksaker med varierad upplaga tycker jag det är mycket svårt att sätta ett fast pris per bild.

Och företaget vill ju fritt kunna använda dom till vad dom vill.

Tom-Ole skrev:
Då kunden ska använda bilderna till olika trycksaker med varierad upplaga tycker jag det är mycket svårt att sätta ett fast pris per bild.

Och företaget vill ju fritt kunna använda dom till vad dom vill.

Skit i pris per bild, ta ett pris för hela jobbet, ta för per dag! Typ 5 till 10Th per dag eller så, du måste ju börja någonstans o ta betalt, eller hur?

Prislistorna jag rekom till dig innehåller timpris o fastpris, har du kollat i dem?

BLF rekommenderar delad användning, dvs att köparen får ett antal original att använda fritt (dock ej till vidare försäljning). Timersättningen för ett sånt uppdrag multipliceras med tre, dvs 3*845 kr om det är redaktionell fotografering, dagtid vardag. Heldag kostar då 3*6400. För övrig fotografering, till vilket ditt uppdrag kanske kan räknas, kostar det 1035*3 i timmen. Där till kommer förstås resa, film, framkallning etc. Friköpningen gäller hela fotografens livstid+ 70 år. Jag har aldrig haft några problem med att ta ut blf-taxan...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar