Annons

Vad ska jag ta betalt för bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

DaveSpruce

Medlem
Hej alla!

Jag plåtade nyligen en utställning/seminarie/föreläsning. Företaget som nu är väldigt intresserade av 3-4 av bilderna är en internationell arkitektfirma. Jag är dock mycket osäker på vad jag kan kräva för betalning. De vill använda bilderna väldigt omfattande. Publicera på sin hemsida, skicka bilder med text som press-release till arkitektmagasin/tidningar samt websidor i hopp om publicering samt förhoppningsvis använda bilderna till en bok som är under uppbyggnad. Användningen är som ni förstår ganska omfattande. Jag har kollat igenom SFFs prisrekommendationer men är väldigt osäker på vad som skulle vara ett rimligt "startläge" att utgå ifrån.

Någon som har några idéer eller förslag på vad jag kan utgå ifrån. Företaget i fråga hävdar att det finns citat "very little budget for this", dock vet jag inte vad de menar med "very little". Till historien hör dessutom att de söker en fotograf att tillgå för framtida uppdrag. Jag tog inget betalt för detta "uppdraget", dock innefattar bilderna som skall säljas en del efterarbete som kan ta 2-3 timmar.

Någon som har några tankar eller några tips angående detta? Vill inte ligga för högt för att "skrämma bort" de, men inte heller för lågt och sälja mig billigt. Samtidigt vill jag ju gärna sälja för att på lång sikt kanske kunna få mer jobb genom de, men på samma gång om det inte blir mer vill jag inte ha "skänkt" de dessa bilder.

Hjälp tack:)
 
Mmm men som jag skrev har jag ju redan kollat igenom SFFs prisguide men kunde utifrån den ändå inte komma fram till ett vettigt sätt att sätta ett pris varför jag skrev detta inlägg..
 
Just citatet "very little budget for this" är ett säkert tecken på att företaget vill blåsa dig, anser jag. De kommer att försöka få dig att göra ett professionellt jobb för dem men betala växelpengar för det. Om företaget verkligen är en internationell arkitektfirma vet de vad det kostar med fotografer, och har råd att betala för sig. Att de inte har budgeterat tillräckligt för det skall inte drabba fotografen.
 
Mmm men som jag skrev har jag ju redan kollat igenom SFFs prisguide men kunde utifrån den ändå inte komma fram till ett vettigt sätt att sätta ett pris varför jag skrev detta inlägg..

Jag är tyvärr inte mer än människa läste just bara som hastigast ditt inlagg, men jag tycker du ska följa riktpriserna som finns. Börjar du ta lite betalt så fastnar du lätt i det, och om dom vill ha dig igen och du ni ber att få högre pris så kan det.bli lite svårt att motivera dig varför.
Lycka till.
 
Just citatet "very little budget for this" är ett säkert tecken på att företaget vill blåsa dig, anser jag. De kommer att försöka få dig att göra ett professionellt jobb för dem men betala växelpengar för det. Om företaget verkligen är en internationell arkitektfirma vet de vad det kostar med fotografer, och har råd att betala för sig. Att de inte har budgeterat tillräckligt för det skall inte drabba fotografen.


Håller helt med. Ett internationellt bolag som inte har budget för reklam, nä...

Begär få skriftligt på vad de vill ha, kolla i prislistan du har och ge dem ett pris som baseras på vad de ska ha bilderna till och naturligtvis hur lång tid det tar 'in alles'. Kom ihåg att lägga in en klausul i avtalet att du ska få si och så mycket betalt ifall de vill ha något utöver det som är skrivet - för du måste ha detta avtal på papper, tycker jag - och si och så mycket betalt ifall de hoppar av i sista stund eller mitt i. Det är ingen idé att sälja sig för billigt för man hamnar bara i en fälla; du får slita hund för "pocket change".

Lycka till, Lena
 
Tack för svaren! Mycket hjälpsamt. Jag gjorde som så att jag helt enkelt fråga dem vad de hade för budget och att jag på så sätt enkelt kan snickra ihop nåt.. På så sätt kan jag lätt modda om det så det passar bäst, för båda parter.. Att de för den "very little budget" (som ju kan vara nog för vad jag hade tänkt mig om de kanske är vana att betala multum för bilder) kan köpa en bild för internetpublicering, till en början och att de sen kan köpa till publiceringstillstånd. Alternativt att de för att något högre pris får alla de bilderna de ville ha får fler rättigheter direkt så kan de ju avgöra om det är värt det..

Jag återkommer med resultat, kan ju vara intressant för andra också..
 
Pris

Hej alla!

Jag plåtade nyligen en utställning/seminarie/föreläsning. Företaget som nu är väldigt intresserade av 3-4 av bilderna är en internationell arkitektfirma. Jag är dock mycket osäker på vad jag kan kräva för betalning. De vill använda bilderna väldigt omfattande. Publicera på sin hemsida, skicka bilder med text som press-release till arkitektmagasin/tidningar samt websidor i hopp om publicering samt förhoppningsvis använda bilderna till en bok som är under uppbyggnad. Användningen är som ni förstår ganska omfattande. Jag har kollat igenom SFFs prisrekommendationer men är väldigt osäker på vad som skulle vara ett rimligt "startläge" att utgå ifrån.

Någon som har några idéer eller förslag på vad jag kan utgå ifrån. Företaget i fråga hävdar att det finns citat "very little budget for this", dock vet jag inte vad de menar med "very little". Till historien hör dessutom att de söker en fotograf att tillgå för framtida uppdrag. Jag tog inget betalt för detta "uppdraget", dock innefattar bilderna som skall säljas en del efterarbete som kan ta 2-3 timmar.

Någon som har några tankar eller några tips angående detta? Vill inte ligga för högt för att "skrämma bort" de, men inte heller för lågt och sälja mig billigt. Samtidigt vill jag ju gärna sälja för att på lång sikt kanske kunna få mer jobb genom de, men på samma gång om det inte blir mer vill jag inte ha "skänkt" de dessa bilder.

Hjälp tack:)

Hej, det är svårt att i efterhand diskutera priserna när man har tagit bilder utan att ha ett uppdrga/kontrakt. Å andra sidan tycks det finnas intresee hos kunden att använda foton som du tagit. det kan var av vikt att utröna hur stort detta intresse är och är kanske dina bilder så pass unika att de inte går att reproducera. Problemet kan vara att du inte har rätt person som motpart i diskussionerna, och därmed blir det inte pengar med i diskussionen. Mitt förslag är att du försöker ta reda på hur företaget vill använda bilderna. Du kan begära ett möte om det. Utifrån det skissar du en offert till företaget, skriftligt. Om de vill använda bilderna så accepterar de din offert,eller inte accepterar. Förmodligen kan du inte ta betalt för förberedelserna och efetrbahndling du gjort, men kan ändå sätta ett pris där du ger dem nyttjanderätten till dina bilder. Jag skulle sätta ett pris på 1500sek per digital bild, max 2000sek. (exkl moms). Du bör ha ett företag eller fakureran genom ett annat företag. mvh arvvonen
 
Hej, det är svårt att i efterhand diskutera priserna när man har tagit bilder utan att ha ett uppdrga/kontrakt. Å andra sidan tycks det finnas intresee hos kunden att använda foton som du tagit. det kan var av vikt att utröna hur stort detta intresse är och är kanske dina bilder så pass unika att de inte går att reproducera. Problemet kan vara att du inte har rätt person som motpart i diskussionerna, och därmed blir det inte pengar med i diskussionen. Mitt förslag är att du försöker ta reda på hur företaget vill använda bilderna. Du kan begära ett möte om det. Utifrån det skissar du en offert till företaget, skriftligt. Om de vill använda bilderna så accepterar de din offert,eller inte accepterar. Förmodligen kan du inte ta betalt för förberedelserna och efetrbahndling du gjort, men kan ändå sätta ett pris där du ger dem nyttjanderätten till dina bilder. Jag skulle sätta ett pris på 1500sek per digital bild, max 2000sek. (exkl moms). Du bör ha ett företag eller fakureran genom ett annat företag. mvh arvvonen

Precis... Men eftersom jag inte tog något betalt för uppdraget, tiden spenderat på fotografering eller efterarbete nu för thumbnails så skippar jag det. Jag är ju dock den enda som har "riktiga" bilder på eventet/installationen och det var helt unikt så det kan inte reproduceras. Därför har jag ju lite slagläge eftersom de uppenbarligen verkligen vill ha bilderna, och jag är den enda som har de, samt att det var ett unikt tillfälle så de har aldrig chans att få bilder på det igen.. Får se hur det går, watch this space
 
Hur mycket tror du arkitekter tar för att rita hus eller enbart rita en liten utbyggnade till ett hus?
Det är inte ett par tusenlappar.
 
True true..

Hur det sluta var helt enkelt att det han menade med "very little budget" var 500 SEK (!!!!) Skrev ett snyggt, rakt med bestämt mail tillbaka om att jag nästan blev förnärmad av att bli erbjuden det och att de som arkitektfirma vet vad bilder kostar osv.. Han skrev tillbaka att detta var ett arts-project och inte ett building project, därav den låga budgeten (non-existent budgeten)

Så det blev inga bilder till dem..
 
Bra gjort!!
Jag blir så förbannad när jag läser att de bara tänkte betala 500 kr för bilderna, de borde skämmas!!

Mitt tips på hur du annars skulle ta betalt för bilderna är efter arkivbildsprislistan men det är ju lite sent nu :)
 
Förhandla

True true..

Hur det sluta var helt enkelt att det han menade med "very little budget" var 500 SEK (!!!!) Skrev ett snyggt, rakt med bestämt mail tillbaka om att jag nästan blev förnärmad av att bli erbjuden det och att de som arkitektfirma vet vad bilder kostar osv.. Han skrev tillbaka att detta var ett arts-project och inte ett building project, därav den låga budgeten (non-existent budgeten)

Så det blev inga bilder till dem..

Håll ut! Ta det ine för personligt, Ge kunden en möjlighet att göra ett nytt erbjudande. Det kan ändå vara värt att föröka gå vidare. Bedöm väärdet av ett referensprojekt, definiera det som ett pr/kundrelaterat projekt osv. Hjälp dem att se värdet av dina bilder. Eller kanske du värderar dina bilder för högt, den egna produkten känns som ens eget 'baby'. Du bör lära av detta projekt även om du skickar ett par digital bilder till dem och faktureraR 500 exkl moms. Jag skulle jobba på kontakten. mvh ja
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.