Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag göra med glidande objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Hej,

Jag lämnade in mitt Sigma EX 24-70/2.8 som gled något alldeles förskräckligt till service. Nu har jag fått tillbaka objektivet efter en 3 månader lång väntan. Jipii tänkte jag och kollade tyngdlagen, säker på att felet skulle vara åtgärdat. Uppskattningsvis tar det 1 sek för objektivet att glida in när jag riktar objektivet rakt upp. När jag riktar objektivet rakt ner tar det lite kortare tid för objektivet att glida ut... Ska jag bli expert på jämna och fina "zooma-under-exponering"-bilder eller vad farao ska jag göra????? Objektivet är för övrigt använt 36+24 bilder=sprillans. Inköpt förra våren (nu borde dom plussa på 3 månader på garantin eftersom dom har haft det den tiden).

/Mats

Jag är nog inte til mycket hjälp:-/

Oj!
Det lät inte bra alls:-(

Du kan ju klaga på servicen,,, eftersom dem har antagit sig problemet som ett problem så måste dem ju också uppvisa resultat i form av positiv förändring. MEN med den tiden (3mån!!) så förstår jag om du tvekar.

Du borde testa andra lika objektiv för att se om dem beter sig likt.

Borde vara andra här på fotosidan som har erfarenhet.

Mvh Niclas.

Klaga lär jag göra ordentligt på måndag men jag undrar om jag inte borde försöka byta objektivet. Jag måste ha det nu och kan inte ha det inne en ny runda...
:(

Ang Glidande objektin

Ta inte illa upp.
Men har du haft samma problem med ditt Orgnial Minolta som du har i din fotoväska ??
Om svaret blir nej, då vet du vad du ska köpa nästa gång !!!!
Konstaterat i all välmening.

Prova att få det utbytt & stå på dig !
Om dom inte lyckats den här gången så vad säger att dom gör det nästa ! & nästa ?
Sedan är du där då du enligt lagen kan kräva slantarna tillbaka (efter tre reklamationer om jag inte minns helt fel , rätta mig gärna )
Med välsmort munläder kommer man långt !

Lagen säger att dom har rätt till tre försök att rätta till problemet, efter det så kan man begära att få varan utbyt. Nu blir jag lite osäker men om jag inte minns helt fel så har du 2 nya år på reperationen som utfördes.

Men sedan kan man som någon påpekade med lite smörjt munläder få dom till att böja sig. Frågan är väl mer om det är ett fel eller en s k a feature (ett standard svar jag ofta fick av Microsoft när jag hittade buggar i deras programvara).

Mitt minolta orginal glider ytterst marginellt. Det måste vara ett tekniskt fel på Sigmat. Jag ska ringa i morgon och försöka få ett nytt objektiv eller byta (Cyberphoto). Det är ju ett direkt fel på objektivet och jag ser ingen anledning till att det inte ska gå att bytas ut.
Nackdelen är att jag ville ha vidvinkeln nu när blå- och vitsippesäsongen kommer igång.
/Mats

Efter att ha läst denna tråd gick jag raka vägen till kameraväskan och kollade mitt Sigma 24-70. Det glider inte en millimeter oavsett hur jag håller det...

matknu skrev:
Kanon Jan! Då ska jag be om ett nytt!
:) Mats

Yes!
Be om ett nytt och refferera om nödvändigt till alla oss som skulle ha begärt det samma som du= en NY lins!
Stå på dig och lycka till!
(MEN därmed inte sagt att det kommer att gå lätt,)
Jag håller tummarna!
Mvh Niclas.

ANNONS