Annons

Vad ska jag göra, de har stulit min bild!

Produkter
(logga in för att koppla)

Flightspotter89

Aktiv medlem
Hallå, har blivit utsatt för en bildstöld av en bild som APLA.org använt i en av sina artiklar helt utan mitt tillstånd, bilden är tagen från airliners.net där jag har fulla rättigheter till bilden och bilden var även märkt med copyright med mitt namn. Den loggan har tagits bort och sen har de använt bilden.
Mailat dem utan svar och vill så klart få betalt om de använder min bild, finns det något sätt att gå vidare med detta och vad kan man kräva i ersättning för denna typ av bildstöld, ganska stort flygorgan, APLA med många läsare, en sak om man hittar sin bild på någons blogg eller så men detta är ett internationelt organ för flygare.

Bilden har till och med vattenstämpel som klippts ort från bildens underkant, så de har med 100% säkerhet inte missat att bilden varit copyright skyddad.

sidan där bilden använts: http://www.apla.org.ar/index.php?content=article&id=758

Första bilden på en cockpit där är det i artikeln.

Min bild med copyright: http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/McDonnell-Douglas-MD-82/1227069/L/

/Mvh Simon Brygg - Osdphoto.se

Senast ändrad:
Det finns flera trådar innan som behandlar samma sak, i dessa nämns en prislista du ska utgå ifrån. Sedan så ska du skicka kravbrev till dem, med att de ska betala efter hur de har använt den och sedan så lägger du på säkert till det dubbla för att de inte frågat om lov.

Och du ska ingenstans i din korrespondens med dem skriva att de har "stulit" din bild, för något sådant finns det inget som heter.

Olovlig publicering och upphovsrättsbrott är bättre uttryck att använda sig av.

Tar du dem på rätt sätt kanske du kan få möjlighet att ta ännu fler fantastiska bilder, dina flygbilder är riktigt trevliga btw

Korrekt, som ni säger så bör man ha deras lag på min sida men APLA är också en välkänd organisation så känns konstigt att de använder bilder bara rakt upp och ner som de inte har rättigheter till. När de klippt bort copyrighten på bilden så har de full koll på vad de gör så.
Vet inte hur man vänder detta så man kan få fota mer för dem, kul att de vill använda mina bilder men då får man kontakta mig också och nu svarar de inte på mina mail heller. Girig som man är så vill man ha betalt för sina bilder såklart om dom använder dem.
Roligt att du gillar mina bilder också KGS, alltid roligt att höra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar