Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad säger egentligen "bländartalet"?

Produkter
(logga in för att koppla)

MeTeX

Aktiv medlem
En nybörjarfråga som mitt andra inlägg i detta forum.

Vad anger tex F 1:1.2 är det ett mått? ett förhållande av något slag?

Jag har viss koll på hur det påverkar exponering och skärpedjup men just det fysiska bakom talet har jag inte kunnat hitta, trots söknigar

jag antar att det inte kan bli mindre än 1?

Jodå det kan vara mindre än 1. Canon gjorde något objektiv med ljusstyrka 0,9 vet jag.

Om du dividerar brännvidden med bländardiametern får du bländartalet. Det anger alltså förhållandet mellan brännvidd och bländaröppningen.

Göran hann visst före ;)

Bländartalet är brännvidden / ingångsspupillen, inte bländarens fysiska storlek. Ingångspupillen är hur stor bländaren ser ut genom frontlinsen på objektivet.

Världens ljusstarkaste objektiv, som inte är militärt eller i rymden är Zeiss Planar 50mm f/0.7.

Objektivet tillverkades först till NASA, i två exemplar. När Stanley Kubrick skulle filma en scen enbart belyst med stearinljus till filmen Barry Lyndon lyckades han köpa loss ett exemplar från NASA, bygdes om för att passa på Kubricks filmkamera. Man monerade även en Kollmorgen-konverter framför objektivet, som gav en effektiv brännvidd på 36.5mm. Frontlinsdiametern på Kolmorgen-konvertern var hela 164 mm, medans frontlinsen på 50/0.7 inte var större än 76mm.
Bilden nedan visar konsruktionen hos Planar 50/0.7, utan Kollmorgen-konvertern.

Bilagor

• zeiss50072.jpg
    zeiss50072.jpg
    34.2 KB · Visningar: 385
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar