Annons

vad räknas som professionell utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

ps82

Aktiv medlem
vad räknas som professionell utrustning gällande kamera.

ska på lokal festival i morgon och då gick jag in på arrangörens hemsida för att se vad som gäller (har även mailat men inte fått svar), och då stog det följande saker fick man inte ta med sig bland annat: professionell bild och ljudupptagningsutrustning.

vad räknas som professionell utrustning? är det en d3 med 300mm/1,8 objektiv eller kan man räkna en nikon d40 med kit zoomen 55-200 som proffs?

skulle tagit med min mellan kamera om den inte varit utlånad. som jag vet skulle gå igenom(gjorde det i allafall på maiden - stadion 16/7)

kan till läga att jag bara är där som besökare som vill ha lite minnen med mig, så jag kommer inte sälja vidare till 3:e part.

ps. häng inte upp er på att det är nikon jag tagit som exempel ds.

Den gränsen kan nog vara rätt flytande och godtycklig, men risken för att de räknar in alla systemkameror i "professionell utrustning" är nog inte obefintlig.

ps82 skrev:
vad räknas som professionell utrustning gällande kamera.

Den utrustningen som används av en fotograf med foto som heltidssysselsättning! Det kan innefatta allt från en liten kompaktkamera till en storformatare!

Vad gäller konserten så är det nog smidigast om du plockar med dig en liten digitalkompakt! Vakter kan vara ganska så griniga mot folk med systemkameror...

Mvh//Chasid

kan säga att väsk vakten inte sa något när jag kom med min k100d - 70-300. så det verkar välldigt olika regler för olika ställen,

Uppsala Reggae Festival?

"Ljud- och/eller bildinspelningsutrustning får ej medföras eller användas inne på festivalområdet. Undantaget är vanliga stillbildskameror, men även dessa kan omhändertas om de används i annat syfte än att ta bilder för eget bruk."

Nån som varit där och vet om man kan komma in med en vanlig enkel systemkamera (KM 5D)? Kan väl inte bli så mycke mer "vanliga stillbildskameror"?

De enda som kan svara på den typen av frågor som Filip och David ställer är arrangörerna bakom respektive arrangemang. Vilken typ av utrustning man får ta med in avgörs helt av deras godtycke.

Systemkameror dvs kameror där man kan byta objektiv brukar man inte få ta med sig på större konserter eller på tex fotbollsmatcher i England.

ErlandH skrev:
De enda som kan svara på den typen av frågor som Filip och David ställer är arrangörerna bakom respektive arrangemang. Vilken typ av utrustning man får ta med in avgörs helt av deras godtycke.

Precis, och det är faktiskt inte svårare än att ringa och fråga.
Och gärna be om att få ett skriftligt svar, för det är inte bara godtyckligt från ställe till ställe, det är godtyckligt från person till person på samma ställe också.
Man kan ha tillåtelse att fota men bli stoppad för att vakten just där man går in jobbade på ett ställe där det var foto förbjudet för 8 år sen, så nu är det foto förbjudet överallt (alltid lättare att säga nej alltid än att bli hängd om man hade fel).

/Magnus

Min fråga gällde mest hur det har varit tidigare år. Bara för att få en uppfattning om vad man kan förvänta sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar