Annons

Vad menas egentligen med fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lintott

Aktiv medlem
Hejsan!
Nu har jag inte varit med här på länge igen men andra saker har kommit i vägen.
Det jag undrar över vad som egentligen menas med "fokus"?
Jag fick ett inlägg en gång som det stod såhär i:

2005-02-28 23:26 Björn Hardestam [se alla] :
Har du möjligtvis problem med fokuseringen på din kamera? Har nu sett flera bilder från dig som lider av total brist av fokus.

Så eftersom jag inte är något slags proffs så undrar jag hur mina bilder är fokuserade då eller eftersom de lider total brist på fokusering så vänligen ge mig lite hjälp på traven vad som menas?
Mvh Eva

Om du har för avsikt att ställa in skärpan på ett visst avstånd från kameran, så kommer den linjen genom bilden att vara skarp, att vara fokuserad, i fokus. Med olika val av bländare, brännvidd och avstånd till den punkt du valt att fokusera på kan du få skärpa olika djupt i bilden. Detta kallas för skärpedjup och är det område i bildens djupledd som uppfattas som skarpt.

Kan det bero på att jag mestadels eller alltid använder mig av autofokus då jag verkligen hatar att hålla på o ställa in saker som jag inte begriper?
Mvh Eva

Indianturbo skrev:
Kan det bero på att jag mestadels eller alltid använder mig av autofokus då jag verkligen hatar att hålla på o ställa in saker som jag inte begriper?
Mvh Eva

Naturlagarna tar ingen hänsyn till manuella eller automatiska inställningar av kameran, det fungerar lika i alla fall. Kameran vet inte vad som fotografen önskar ha i fokus. Beroende på kamera är de olika duktiga på att gissa. För bästa resultat är förståelsen för hur kamerans autofokussystem fungerar en bra kunskap. Detta brukar stå beskrivet i kamerans instruktionsbok.

Åh någon sådan finns inte kvar då den köptes 1988 o mycket hänt sen dess.
Och även om jag skulle ha en instruktionsbok så skulle jag nog inte begripa mig på vad som stod där heller.
Måste säga att jag är verkligen en "real amatör"..haha.
Tack ändå för svaren.
Jag förstår ju att jag har inget här o göra men jag tycker ändå det är kul o fota.
Mvh Eva

Har kameran något namn, så kan det hända att någon här känner till hur den fungerar och kan beskriva det?

Varför skulle du inte ha här att göra? Du är i alla fall välkommen av mig och säkert 10 000 andra.

Ta en liten sökning här eller ännu helre i en bok och läs på lite om bländare och skärpedjup -- det öppnar en ny värld tror jag. Nedanstående kan bli grekiska men med lite studier så har du snart koll på det. Låter svårare än det är. .

Autofokus eller manuellt tror jag är en smaksak och lite beroende på teknik och vana. Tar som exempel din bild med röda blommor; löjtnantshjärtan. Jättefin, med kort skärpedjup så bakgrunden inte stör motivet, blommorna. Men de är lite diffust oskarpa ändå, i alla fall på min bärbara dator som är rätt kass.

Du har troligen en väldigt öppen bländare och/eller står en bit från motivet så skärpedjupet är extremt kort.
Där gäller det att antingen sikta på den viktiga punkten och trycka ned halvvägs så du låser fokus, eller sluta bländaren så du har lite mer skärpedjup.

Eller arrangera blomman så att allt det viktiga ligger inom skärpedjupet -samma avstånd från kameran - så du verkligen har det viktiga i fokus = skarpt.

Sen kan man likafullt ha oskärpa på grund av skakningar, men det är ju en annan sak. .

Åh tack snälla rara alla men snälla Monika, att läsa instrukitonsboken på svenska är nog så krångligt i mina öron o att det sen är på engelska är nog ännu värre för mig då sådan engelska inte är min grej.
Jag behöver nog en snabbkurs från grunden men har nog inget tålamod för sådant...*L* Jag hade foto o filmkunskap i skolan en gång för länge sen men det var så tråkigt då man skulle ta svartvita bilder o framkalla själv dem sen....isch!
Sven är en bra bit på vägen att jag förstår lite bättre men det är nog väldigt långt kvar.
Bländare o slutare o hjälp!
Men det går inte att komma ifrån att jag gillar att fota....på mitt sätt...*L*
Mvh Eva

Hej! Nej, att du inte skulle ha här och göra är helt fel - fotosidan är till för alla, och meningen är väl att de flesta kan lära sig något här. :)

Ta en titt på fotosidans egen skärpeskola, kan vara lite krångligt men ju mer sidor om detta du läser desto mer lär du dig:
http://www.fotosidan.se/doc.htm/3659/

ANNONS