Fast jag undrar vad för utrustning som krävs för att realtidshantera H264 HD 1080p utan att gå via något annat format än det som kameran levererar. Min fullt bestyckade MacPro med en massa processorkärnor och minne gör det inte med filer från en 5DII. Visst kan jag titta på klippen, men så fort jag gör det minsta i FC måste jag vänta på att det ska renderas. Men finns det något annat sätt att jobba utan att konvertera så gör jag såklart hellre det.
Alltså H264 är ett hårt komprimerat format. Dock behöver det inte betyda sämre, utan bara det att det blir jobbigt för CPU'n att packa upp/dekomprimerar filen så fort man spelar eller klipper i det.
Men som med allt annat inom tekniken så går det snabbt fram och idag finns det datorer som hanterar H264 utan problem. Givetvis i symbios med rätt konfiguration och med mjukvara som fungerar som verktyget. Och beroende på faktorerna 'Hårdvara' och 'Mjukvara' så kommer ett flöde med H264 HD 1080p fungera olika bra.
Så du kan ha en bra dator men om inte mjukvaran stödjer fullt ut hårdvaran eller inte har stödjer formatet (h264) fullt ut så kommer det uppstå brister i hanteringen. Man får ju inte glömma att även om hårdvaran ser bra ut på pappret så är den inte bättre än sin svagaste länk, t.ex om du sitter på en gammal/dålig drivrutin för grafikkortet så kan det dra ner hela kedjan. Jag kanske slår in öppnar dörrar nu, men så funkar det ju i grunden.
FC / FCP är idagsläget lite efter i hanteringen av realtidsredigering och stöd kopplat mot hårdvaran. Adobe Premiere har satt ribban för tillfället. Premiere har en otrolig välgjord renderingsmotor (Mercery) och har även gjort världen lättare för de som sitter på en vissa typ av Nvidia kort. Du kan redigera t.ex. h264 samt lägga på ett antal effekter utan att behöva rendera en sekund.
Men FCP har stöd för h264 men har idagsläget inte så bra motor som Premiere och därmed tvingas FCP förlita sig på hårdvaran helt, främst CPU. (vi väntar alla med spänning på nästa FCP)
Nu har jag inte suttit så mycket i FCP så jag vågar inte svara på alla svagheter eller styrkor men vad jag känner till idag så jobbar många oftast med att göra om filerna till ett annat, som nämndes ovan, just för att inte behöva bekymra sig om prestandan i datorer som ligger på gränsen till otillräcklig.
h264 är inget redigeringsformat i grunden, men dagens moderna redigeringsprogram Avid, Premiere FCP m.fl har normalt sett inga problem med formatet så länge du har hårdvara som orkar hantera det.
Det kan finnas andra erfarenheter där men i min värld som jobbat med detta ett tag så är de få problem.
Med det sagt så kan jag just nu referera till att min MBP c2d 2.6Ghz 4GBram så kan jag utan problem spela upp 5DmkII 1080p25 material med FCP 6.0.6 genom att bara importera klippet direkt från en extern FW800 disk. Men så fort något förändrar orginalmaterialet t.ex opacitet så måste det renderas.
Så antingen gör man om allt till ett redigeringsformat, t.ex. Prores eller så skaffar man Premiere och/eller ny hårdvara, eller väntar på ett nyare FCP som vi alla hoppas har bättre realtidsrendering likt Premiere eller bättre. Eller så filmar man i lägre upplösning