Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kostade en Praktica på 80-talet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forestman69

Medlem
Jag undrar om det är någon som kommer ihåg vad en nu Praktica MTL5B/50 eller BCA kostade i svenska kronor på mitten av 80-talet och vad den mest sålda SLR-kameran på marknaden då kostade eller vad exv. en Minolta X700/X300 kostade (med normalobjektiv)

Bara för att få en uppfattning om prisrelationen

Praktika

jag hade en Praktika under 70-talet första hälft och tror att den hette Nova eller om det var en Super TL. Minns inte något om pris men minns särskilt placeringen av avtryckaren som var helt annorlunda än de andra kamerorna på marknaden då.

olle

Det tycker jag verkar riktigt billigt, faktiskt. XD-7 (XD-11 i USA) är en av de bästa manuellfokuskamerorna någonsin.
.

Jag kommer inte ihåg några exakta priser på Praktica från den tiden, men jag minns att de var billigare än de flesta andra, som Minolta eller Exakta. Praktica-grejernas kvalitet ansågs allmänt vara lägre.
.

Jag tittade i en gammal fototidning från 1978 (Aktuell Fotografi nr7/8)

Praktica EE2 1350:-
Praktica LTL3 945:-
Praktica Super TL2 760:- (alla med 50mm f1.8 om man ska lita på annonsbilderna)
Pentax ME som var populär (med 50mm f1.7) 1595:-
En proffskamera: Canon F1 med 50mm f1.8: 2865:-

Och 1991 (Aktuell Fotografi nr3) så kostar en Canon EOS1 (hus enbart) 13130:- och en Canon F1 (hus) 11350:-

På Norrländska fotocentralen kunde man 1972 få en Praktica Super TL för 495:- inkl 50/2,8. Slog man på en hundring fick 50/1,8 i stället.

För en Pentax Spotmatic fick man tömma spargrisen: 1045:- med 50/1,8

Per.

PS. Hade man inte råd med Super TL fanns Nova 1B för 385:- inkl 50/2,8 :)

Jag undrar om det är någon som kommer ihåg vad en nu Praktica MTL5B/50 eller BCA kostade i svenska kronor på mitten av 80-talet och vad den mest sålda SLR-kameran på marknaden då kostade eller vad exv. en Minolta X700/X300 kostade (med normalobje

Vad en Praktica kostade på -80talet, vet jag inte. Men 1964 så kostade den modell, som då fanns ca. 350 kronor. Det var den typen där spegeln fälldes ner när man drog fram filmen och spände slutaren, den hade således ej återgående spegel så efter varje exponering så vart sökaren svart. Jag stod i begrepp att köpa en, men vart övertalad av ägaren till Utställningsfoto på Östra Larmgatan i Göteborg att köpa en Konica FP istället, den hade återgående spegel och dessutom metallridå slutare med 1/ 1000 dels sekund, en sensation på den tiden. Canon och Nikon likaledes Olympus och Pentax hade fortfarande tyg ridåslutare
Konican var en mycket bra kamera med utmärkt optik . Användes av mig ända fram till 1982.
Det blev ett långt inlägg, men jag blev så inspirerad av frågan

Mvh NE

Känns som man får rätt mycket för pengarna idag ... om det sedan är rätt saker man får kan man förstås diskutera. :)

Plockar fram FOTO nr 6 1984
Nybro fotomagasins annons över ett helt uppslag (en sådan där med långa listor av kameror och priser)
Några exempel:
Praktica B200 inkl 1,8/50 1195:-
Nikon F3 hus 5350:-
Canon F1 Fn (hus?) 5400:-
Canon optik 70-210 2260:-
Minolta X 700 hus 1880:-

Petter ...

Jag stod i begrepp att köpa en, men vart övertalad av ägaren till Utställningsfoto på Östra Larmgatan i Göteborg att köpa en Konica FP istället, den hade återgående spegel och dessutom metallridå slutare med 1/ 1000 dels sekund, en sensation på den tiden. Canon och Nikon likaledes Olympus och Pentax hade fortfarande tyg ridåslutare

Åtminstone Nikon F (1959) hade ridåslutare av metall (titan).

Nybro fotomagasins annons över ett helt uppslag (en sådan där med långa listor av kameror och priser)
Några exempel:

F3 och F1 var dyra grejer. En halv månadslön (före skatt) ungefär.

En Canon FDn 70-210/4 gick för 120kr på Tradera häromdagen ...

Jag hade själv en Practica super TL en gång i tiden. Är det någon som minns i vilket östland de tillverkades och vad som hände med fabriken när muren revs? Det var ju faktiskt ganska kompetenta kameror

Sent from my Galaxy S II using Tapatalk

Praktica tillverkades av V.E.B. Pentacon i Östtyskland. Det var en del av Zeiss fabriker som hamnade i Östtyskland efter andra världskriget.

Några exempel:

Petter ...

Tackar!
En Praktica ("värstingmodellen" då) med optik kostade alltså ca 60-65% av vad en "märkes"-kamera utan optik kostade. Att den senare kanske hade några mer "finesser" ändå får tas med i beräkningen

Tackar!
En Praktica ("värstingmodellen" då) med optik kostade alltså ca 60-65% av vad en "märkes"-kamera utan optik kostade. Att den senare kanske hade några mer "finesser" ändå får tas med i beräkningen

Praktica var ganska avancerade kameror. T.ex. så fanns en Praktica-modell som hade fullöppningsmätning, vilket inte var så lätt med M42-fattningen. Pentacon lade till elektriska kontakter för överföring av bländarvärdet och för att skicka kommando från kameran till objektivet att blända ner. Ungefär som Canons EF-fattning nästan 20 år senare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar