Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kan man ta för en Minox?

Produkter
(logga in för att koppla)

Estethia

Aktiv medlem
Har en gamal Minox 35 PL köpt ´84 som jag bara använde sporadiskt i ett par år innan jag tröttnade och köpte mig en systemkamera istället.
Nu har den legat sen ´86 helt oanvänd och jag funderar på att sälja den istället för att låta den samla damm i ett par decennier till.. ;o)
Men är den nå poppis fortfarande? Tror ni nån vill ha den? Och framförallt, vad ska man ta för den??
Tänkte försöka få lite hum.
Kan 1500/2000 spänn låta bra? Eller är det för mycket?
Det är ett läderfodral till och allt är otroligt välbevarat eftersom den knappt använts och bara legat i ett skåp. Den är som ny, helt enkelt.

:eek:)

/Christel

ja, det visste du tydligen...
själv tycker jag det är helt värdelöst med en kamera som man ska ställa in skärpan på, men som inte är spegelreflex så man kan se vad man gör.
men det finns tydligen minoxfantaster som vidhåller att kameran är bäst i världen.
*fattar ingenting*

/Christel

oj, kan man verkligen inte ta mer än 400-500 spänn för en minox? har för mig att den kostade fetmycket som ny.

*besviken och fattig*

nja, nu fick jag den i present en gång i tiden.

nix, helt vansinnigt! man får stega upp i värsta fall..

christel

Scandinavian Photo säljer en Minox för 1395:- m filter/motljusskydd. Seconhandphoto en Minot GT/GL (?) för 1500:- i nyskick. Funderar på att köpa en, därför har jag kollat priserna.

Minox PL ligger kring 1000-lappen begagnat. Just den modellen tillhör den första generationen som har vissa problem med att slutaren/avtrycket går sönder. Den saknar också exponeringslås som MB/ML har.
Minox 35 är helt underbara kameror. Skärpan slår de flesta kompakter och är likvärdig med de flesta systemkameraobjektiv. Vignetteringen är låg på full öppning och obefintlig nedbländad. Klart bättre än alla kompakter inkl dyra Contax T/T2 och Ricoh GR-1.
Kameran är lätt och helt tyst. Fokuseringen är normalt inga problem då skärpedjupet är stort.

Pelle: aha.. jaha. har du lust att köpa min minox då?

Olle: åhå. dock har inte min minox några problem alls förutom att batteriet är dött.
personligen förstod jag aldrig nånsin meningen med kameran, men det var kanske bara för att jag antingen ville ha en systemkamera där jag hade full koll och alla möjligheter, eller så en "fyllekamera" där det bara var att titta å trycka och där det fanns en blixt inbyggd.
är betydligt mer förtjust i min Nikon FM2'a och Fuji DL-500.
;o)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar