ANNONS
Annons

Vad kan man se i ett negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

virus2u2

Avslutat medlemskap
Vad tycker ni jag bör lära ut om hur man analyserar ett negativ?
Håller en kort kurs i mörkrumsteknik för medlemmar i Uppsala fotografiska sällskap. Vilka kvalite'er brukar ni titta efter i ett negativ och varför? Måste erkänna att jag nog bara brukar kolla översiktligt, skärpa och hur lågdagrar ser ut på bladverk och mörka kläder, typ. Det är en slags koll på om negativet är exponerat tillräckligt. Finns mera användbart att förstå när man spanar genom luppen?

Ingenjör som man är så tycker jag ju naturligtvis att du skall börja med en teoretisk genomgång om filmkurvor etc. Var noga med att definiera transmissionsdensitet etc. Sedan kan man om man bums vill avsluta med en praktisk övning med att exponera några rullar mot ett gråkort från 5 stegs underexponering till 5 stegs överexponering i steg om 1/3 steg och sedan mäta upp med klubbens densitometer (du har fått snurr på den va?) och plotta sin egen kurva för just sin kombo av film/framkallning (med analys av mätfel förståss). Råkar det sen ha kommit med någon flummig konstnärssjäl i kursen så kan men väl ta en bild av något flummigt motiv som man spotmät ett antal punkter i motivet som man antecknar och densitetmäter i negativet istället för att få fram kurvan som mappar exponering till negativ densitet ;-).

Skämt å sido. Jag brukar inte kika på mer än det du gör för film på rulle.

Jag brukar faktiskt också kika på emulsionssidan mot en mörk bakrund och med en ljuskälla från snett upprifrån sidan så att ljuset reflekteras i silvret. På så sätt får jag en uppfattning om hur bilden ser ut possitiv också.

Detta brukar vara lättare med en överframkallad film än en lagom framkallad.

Jag tycker det är svårt att se när bilden är negativ om själva bilden är bra. Och att göra kontaktkartor är drygt och det är lätt hänt att man dammar ner negativen.

Sedan vet jag att det finns någon tumregel för högdagrarna om att man skall kunna läsa svart text på ett vitt papper genom högdagrarna eller något sådant också. Men sedan är frågan hur viktigt mätnogrannheten är om man inte vet hur man skall åtgärda den. För en första kurs och med dagens variabelkontrastpapper så går de ju att klämma ur rätt mycket information i högdagrar också. Det viktiga då är väl just lågdagrar för att se att ens grundexponering är tillräcklig.

Senast ändrad:
......Sedan vet jag att det finns någon tumregel för högdagrarna om att man skall kunna läsa svart text på ett vitt papper genom högdagrarna eller något sådant också......

Tumregeln är olika beroende på vilket ljus du använder vid kopiering. Med en förstoringsapparat av diffusionsljustyp ska negativet ha lite högre kontrast än vid kopiering i kondensorapparat. De diffusa högdagrarna i ett negativ för kopiering i färghuvudapparat ska ha så pass hög täthet att svart text på vit bakgrund nätt och jämnt kan läsas. Vid kopiering i kondensorapparat ska negativet ha en mindre täthet i samma partier, så att texen tydligt kan ses. Skuggdetaljer ska däremot ha samma täthet för båda apparat-typer men skuggorna i färghuvdsnegativet ska ha lite högre kontrast än negativ för kondensorapparat.

Vad som passar bäst vid scanning av negativen kan jag inte svara på? Men att olika negativtyper passar olika bra beroende på förstoringsapparatens ljus kan ju ha en viss betydelse för filmvalet och hur man exponerar och framkallar sin svartvita film? Den tumregel man mest har nytta av är väl att negativen totalt sett bör ha lite högre kontrast för kondensorapparat. Ska man kunna få helt perfekta negativ är det ju knappast småbild eller mellanformat som gäller utan fotografering där varje negativ kan framkallas separat.

Senast ändrad:
Tack, Zaphod och Nils. Jag ska nämna knepet med att läsa text genom högdager och så ska jag givetvis beskriva hur man väljer vilken täckningsfaktor för mätosäkerheten som ska användas ; ). Ska dock först och främst lära ut hur man framkallar med liten variation mellan gångerna. Hoppas att vi sedan får kontroll på högdagrarna med split grade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar