Annons

Vad kan man ha för företag innom fotografi? HJÄLP!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Emeliez

Ny medlem
Hejsan!

Jag är en tjej som går gymnasiet just nu. Men i framtiden plannerar jag att starta eget.

Men de känns inte riktigt som om jag vet vad jag ska starta för företags form.

Vad kan man ha för företag om man vill jobba me både modeller och vanliga människor?

Snälla skriv te mej och kom med förslag.

MVH Emelie

Enskild firma?
spelar ingen roll vilken företagsform
Enskild Firma med intritning på Fotografisk verksamhet

Enskild firma kostar 750 kronor att starta, i form av registrering till PRV samt så måste du starta bankgiro, ingeting är gratis

Man måste inte registrera sitt firmanamn om man inte vill, så den utgiften kan man slippa om man har det knapert. Registrerar gör man för att skydda namnet så att ingen annan kan ta samma. Fast jag undrar om det bara är i samma län som skyddet gäller, jag minns inte riktigt hur det var?
Post- eller bankgiro kan ju vara bra att ha, och där blir det förstås en avgift.

Olika företags former?

Vad finns de för olika företags former då?

Innom studio..om man vill ha en studio å fotografera både modeller och vanliga människor?

Att registrera ett företagsnamn i en enkild näringsverksamhet ger bara namnskydd i det län du är skriven i. Men som fotograf är det väl ditt namn som är varumärket så därför tycker jag inte det behövs något företagsnamn. Själv använder jag mitt namn i all marknadsföring och det fungerar bra tycker jag.

/ David

www.davidsandin.com

Re: Olika företags former?

Emeliez skrev:
Vad finns de för olika företags former då?

Innom studio..om man vill ha en studio å fotografera både modeller och vanliga människor?
Enskild firma är det absolut lättaste en du är ensam, alternativet är handelsbolag (HB) men då måste man väl vara 2 om jag inte missminner mig. Sen så kan man ju starta ett aktiebolag men det kräver ett aktiekapital på 100 000:-.

Vilket du väljer kommer inte att spela så stor roll på vad du vill fotografera. Sålänge du har en F-skattsedel då! :)

/A

Re: Re: Olika företags former?

Malm skrev:
Enskild firma är det absolut lättaste en du är ensam, alternativet är handelsbolag (HB) men då måste man väl vara 2 om jag inte missminner mig. Sen så kan man ju starta ett aktiebolag men det kräver ett aktiekapital på 100 000:-.

Vilket du väljer kommer inte att spela så stor roll på vad du vill fotografera. Sålänge du har en F-skattsedel då! :)

/A

FA-skattsedel om hon är enskildfirma så hon kan jobba vanligt också

Företags former!

När jag skriver företagform undrar jag.

Vad kan man hålla på med innom foto? För man ska ju tjäna pengar på det också.!

Det är inte företagsform, det är företagsinriktning....
För att tjäna pengar måste du ha kontakter, vara riktigt duktig... det är inte många som klarar av att bara starta ett helt nytt o börja direkt... reklam är nog störst men svårast

Emelie,

Glöm pengarna! Om du ska satsa så gör det på det du är bäst på och tycker är roligast, inte det som ger mest cash. Om du inte har superhöga ambitioner och tror dig kunna tjäna storkovan direkt så rekommenderar jag dig att börja med att starta enskild firma och skaffa FA-skatt. På så sätt kan du ha ett "riktigt" jobb vid sidan av (eller tvärt om) där du säkerställer varje månads mat, hyra och räkningar.

Det låter onekligen som att du behöver studera ämnet lite mer innan du ger dig in i det. Hör med Arbetsförmedlingen, kolla på biblioteket, kolla Skattemyndigheten etc. Men tolka inte detta som att jag har en negativ inställning till dina planer. Bara du inte har alltför höga förväntningar på att tjäna massor med pengar direkt så tror jag absolut att du kan. Det är inte så svårt som en del säger och det behöver INTE kosta massor av pengar (PRV-registrering är t.ex. helt onödigt).

Ett sista tips när det är dags. Varning för stora lån och andra stora kostnader/risker i början. Tänk på att det KAN gå åt pipan och att du KAN vilja göra andra saker senare i livet.

Lycka till!

...Ett gott råd:
ta ett jobb och starta firman vid sidan av.
när du känner att du klarar dig på det och fortfarande vill driva eget...... säg upp dig!...

Nu blev jag nyfiken.

Behöver jag inte registrera företagsnamet hos prv för att köra ett bolag?

Hur gör jag för att få f/fa skattesedel om jag inte har ett bolag och org nr?

/Patrik

Hej!

För att få F (FA)-skattsedel skickar du en Skatte- och avgiftsanmälan till skattemyndigheten. Om du driver verksamheten som enskild firma blir ditt personnummer org.nr.

Du har både F-skatt och A-skatt om du har ett "vanligt" jobb parallellt med din verksamhet.
A-skattsedeln används mot arbetsgivaren som betalar skall och sociala avgifter på din lön.
F-skattsedeln används inom din verksamhet.

På NUTEKs startlinje finns mycke info http://www2.nutek.se/snippets/startlinjen.taf

/Stefan

Jaha då får du ett råd till av mig. Låt bli att starta någon verksamhet överhuvudtaget.
Ta ett jobb som du kan försörja dig på och ha fotograferingen som en inkomst av hobbyverksamhet. Det deklarerar du endast i slutet på året.
När du börjar cacha in lite bagis så kan du överväga eget företagande senare.

När du har blivit kändis har jag andra förslag om hur du jobbar med rättigheter och royalities mm. Men det är en helt annan historia...

Vill man spara 750 kr struntar man i PRV.Har man ett företagsnamn som man vill registrera är det dock nödvändigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar