Annons

Vad kan man förvänta sig för prisbild vid framtida försäljning?

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Ska nu i augusti/september sälja av min nuvarande utrustning men har inte riktigt hittat något bra riktpris på vad man kan tänkas lägga ut de för.

Sakerna det gäller är:
*Canon R6 (MK1)
*BG-R10 batterigrepp
*Sigma 24-70 2,8 DG HSM Art
*Sigma 85 1,4 DG HSM Art

Samtliga är i utmärkt med kartonger osv.

Jag fick tips om mpb.com och kollade snabbt där och fick följande priser direkt omvandlat från €.
*R6 - 11000:-
*BG-R10 - 2100:-
*24-70 - 9300:-
*Sigma 85 - 6500:-

Är dessa priser någorlunda bra satta eller går det att få mer/mindre?
Medveten om att man kan sätta ut för ett pris och se om folk nappar, men känner att jag gärna vill ha lite koll på priset så det är rättvist från början.

All hjälp uppskattas! :)
 
Du använder forumet som köp/sälj så det kanske lönar sig, vem vet. Vi andra kollar sålda objekt på ebay/tradera.
Jag har kollat runt men tycker det är svårt att få en bild på vad som gäller. Jag hittar ex. hus som gått för allt från 11-12 till 14-15 från tidigare annonser på ebay.
 
Ska nu i augusti/september sälja av min nuvarande utrustning men har inte riktigt hittat något bra riktpris på vad man kan tänkas lägga ut de för.

Sakerna det gäller är:
*Canon R6 (MK1)
*BG-R10 batterigrepp
*Sigma 24-70 2,8 DG HSM Art
*Sigma 85 1,4 DG HSM Art

Samtliga är i utmärkt med kartonger osv.

Jag fick tips om mpb.com och kollade snabbt där och fick följande priser direkt omvandlat från €.
*R6 - 11000:-
*BG-R10 - 2100:-
*24-70 - 9300:-
*Sigma 85 - 6500:-

Är dessa priser någorlunda bra satta eller går det att få mer/mindre?
Medveten om att man kan sätta ut för ett pris och se om folk nappar, men känner att jag gärna vill ha lite koll på priset så det är rättvist från början.

All hjälp uppskattas! :)

Bad du MPB om en "quote" när du fick dom priserna eller kollade du bara försäljningspriser på siten? För det är en extremt stor skillnad på vad dom är villiga att köpa grejerna för och vad dom sen säljer grejerna för.

Om man haft grejerna länge och vill bli av med dom snabbt och smidigt så är kanske MPB en bra site, men det är fan en nödlösning alltså. Försök på den svenska begagnatmarknaden först innan du testar dom är mitt tips.
 
Bad du MPB om en "quote" när du fick dom priserna eller kollade du bara försäljningspriser på siten? För det är en extremt stor skillnad på vad dom är villiga att köpa grejerna för och vad dom sen säljer grejerna för.

Om man haft grejerna länge och vill bli av med dom snabbt och smidigt så är kanske MPB en bra site, men det är fan en nödlösning alltså. Försök på den svenska begagnatmarknaden först innan du testar dom är mitt tips.
Precis, det var en "quote" som jag bad om och fick skickat prisförslag via mail.

Jag använde bara sidan för att försöka få en prisuppfattning då jag inte hittade någon annons på de olika köp&sälj-siterna som gav en bild vad de sålts för tidigare.

Så det var enbart för att få en uppfattning om vad jag kan tänkas lägga ut de för vid försäljning.
 
Canon R6 (MK1) - Försäljningspris på Tradera är mellan 9-12k (där det har gått att få hus i nyskick för 11-12k) så MPBs värdering är bra.
BG-R10 batterigrepp - Ligger ute för 1700 Köp nu. Hade sålt på direkten för 2100.
Sigma 24-70 2,8 - det ligger ute ett från butik i bra skick för samma pris som du blivit erbjuden.
Sigma 85 1,4 - Det har sålts ett par exemplar för mellan 5-7k med olika fattning.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att inköpspriserna från MPB ligger i det högre spannet av vad du kan förvänta dig om du säljer det privat, förutsatt att de anser att dina skickgraderingar stämmer. Vill du sälja på ett lätt och smidigt sätt och få bra betalt hade jag skickat in sakerna till MPB. Känner du istället att du hellre vill sälja face-to-face eller ge någon en bra deal lokalt känner jag att du kanske får räkna med att du får lite mindre (eller ganska mycket mindre för greppet+24-70) betalt än vad du skulle få av MPB.
Sedan går det kanske att argumentera för att det finns ett värde i att ha en levande begagnatmarknad så att inte allt går till ett företag som kan sätta priserna lite som de själva vill men det är något som var och en får ta ställning till. Så filosofiska behöver vi inte bli!
 
Vill bara förtydliga att jag inte gjorde några jämförelser eller kollade upp priser. Baserade bara mitt inlägg på min egen erfarenhet och de quotes jag fått, som inte var till belåtenhet alls. :D
 
Kan ju alltid kolla här : Tradera: Vad är den värd?
Jag tycker Tradera visar en bra bild av vad folk är villiga för stunden att betala för saker och ting sen är det kanske inte så att DU anser att det är rätt pris för dina saker men det ger en bild.
 
Tänk på att MPB Quote inte är bindande. Jag fick en quote och när hade tagit emot så "hittade" de fel som jag är säker på att inte fanns. Det är nog ett sätt för dem att först lämna ett ganska OK pris som de sedan sänker när de fått grejen. Det är nog få som väljer att ta tillbaka (betal returfrakten själv) och då tar smällen på 10 % lägre betalt än man ränat med.
 
Hemma i Svedala har vi Hegethorns, Matssons, Nybrofoto m.fl.
Även Blocket kan funka med sitt system för att skicka och ta betalt.
Min erfarenhet är att ibland får man mindre än vad man tänkt sig, ibland mer.
 
Stort tack för alla svar! Uppskattas!
Nu är jag lite klokare om vad för prisbild jag ska ha när jag väl lägger ut sakerna.

Om någon är intresserad så är det bara att hålla utkik i slutet av denna månad eller senast i början av september :)
 
Tänk på att MPB Quote inte är bindande. Jag fick en quote och när hade tagit emot så "hittade" de fel som jag är säker på att inte fanns. Det är nog ett sätt för dem att först lämna ett ganska OK pris som de sedan sänker när de fått grejen. Det är nog få som väljer att ta tillbaka (betal returfrakten själv) och då tar smällen på 10 % lägre betalt än man ränat med.
Dom kan sänka om man har sagt att grejorna är bättre skick än dom verkligen är. Men för mig har dom inte sänkt från ursprungliga annat än på Nikon D500 sänkte dom 10 euro för den hade gått 130 000 exponeringar. På vissa har dom gett något högre pris.
Sen har jag för mig att om dom sänker priset och man tackar nej till det, så skickar dom det tillbaks utan kostnad.
Så jag är bara nöjd med Mpb, men andra kanske har andra erfarenheter. Jag sålde rätt så mycket till dom i 3 olika tillfällen på kort tid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.