Annons

vad kan jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Jag driver sidan www.mek.nu och har en fråga till er kunniga =)

jag åker land och rike runt och fotar dragracing och har över 1900 bilder på min sida... får förfrågningar om pris på bilderna.

hur lägger man sig i pris igenligen? jag är alldles för snäll så jag behöver lite hjälp på traven =)

Vad kan man ta för olika priser för dessa storlekar?

15*20
20*30
25*38
35*50
50*70

osv.. har tyvärr ingen uppfattning av det..

Jag fotar digitalt och har själv sett utskrift på A4 från mina bilder vilket blir kanonbra kvalite.

Beror väl lite på vilka dina kunder skulle vara. Är det företag så är det bara att gå efetr blf's prislista. Är det privatpersoner kan det vara lite knepigare. Men typ såhär:

Framkallningspriser:
15x20 = 25:-
20x30 = 39:-
25x38 = 49:-
50x70 = 199:-

Rimligt Utpris till privatperson bör väl ligga runt

79:- + porto för 15x20
99:- + porto för 20x30
119:-+ porto för 25x38
399:-+ porto för 50x70

Så mycket hade jag nog varit beredd att betala för en bra bild.

Ta betalt

Det beror på det!

Företagare eller privatperson? alltså DU.
Driver du www.mek.nu och allt där runt som företag så bör det vara BLF´s eller SFF´s prislista som gäller. Och då pratar vi cirka 250:- till 350:- pix per bild i storlekarna 13*18 o 18*24. + moms.

Men är är allt bara på hobbybasis, då gäller helt andra priser.Kanske 50:- för en 18*24 eller så?

Det beror helt enkelt på hur mycket du själv värderar ditt eget arbete och den tid du lagt ner på det. Att tänka på är väl även att ta betalt så att man täcker sina egna utgifter, så man inte går back, bara för att man är "feg". Om du får bilderna utskrivna på lab, så tycker jag att du kan lägga på en 50-lapp extra - minst - på priset. Min granne tar 150:- extra, utöver kopieringskostnaderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar