Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kan jag sälja!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har fotat en del liveband på offentliga spelningar utan särskilda överenskommelser. Kan jag sälja dessa bilder fritt?

Arleklint skrev:
Tackar!
Ett litet tillägg är kanske att bilderna inte får användas i reklamsammanhang utan de avbildades godkännande.

Alltså; ska nån kränga smör med min nuna i annonserna måste jag ge tillstånd.

Fast det är väl inte Jannes huvudvärk utan den som sedan ska publicera bilderna så länge det inte står med i köpeavtalet.

Damocles skrev:
Fast det är väl inte Jannes huvudvärk utan den som sedan ska publicera bilderna så länge det inte står med i köpeavtalet.
Sant. Men det är ju tänkvärt och kanske bra att veta.

Det är ju ansvarig utgivare som tar smällen.

Sant. Men det är ju tänkvärt och kanske bra att veta.
Bra att veta definitivt. Jag har aldrig sett kunskap som något negativt, tvärtom. Ju mer man vet desto mer vet man vad man ska undvika och inte. Och att ha kolla på upphovsrätten(i den mån man nu som fotograf) kan ha koll på den är ju bara bra.

Erik Schalin skrev:
Men om man säljer bilderna till ett musikmagasin, blir det reportage eller reklam?

Det blir reportage, bara om det är en annons som säljer produkter som det anses som reklam. Om dina bilder skulle användas vid marknadsföring av till exempel ett politiskt parti är det OK att använda dem utan tillstånd från dem som du fotograferat. Då kallas det ideell marknadsföring.

MVH/Stefan

ANNONS