Annons

Vad kan funka som optisk ledare?

Produkter
(logga in för att koppla)

jaanK

Aktiv medlem
Jag har en digitalkompakt som preflashar (och naturligtvis inte har något synkutag)

Jag har skaffat en slavtändare som grejar preflashar,
jag har flera slavblixtar/slavtändare som inte
grejar preflashen.

genom att täcka för den inbyggda blixten och bara släppa ut lite blixt åt ena sidan samt placera slavtändaren (som grejar preflash) just där
kan jag låta den tända en blixt
som i sin tur tänder mina andra slavar.

Det är lite mickligt.

vad som skulle underlätta vore om jag hade en "optisk kabel" som jag skulle kunna leda blixten från kompakten till preflashslavtändaren.

----------

I någon diskussion här på fotosidan avhandlades möjligheten att minska effekten på en tyristorblixt genom att leda tillbaka en del av blixten till sensorn med hjälp av ett "plastsnöre".
Det är något åt det hållet jag tänker mig.

Någon som har en ide om vad man kunde använda?


Syftet är naturligtvis att kunna använda min simpla digitalkompakt för att lära mig ljusättning med blixtar.
 
Vad du behöver är en optisk fiber, som finns i en oändlig mängd olika utföranden. För att få så mycket ljus som möjligt genom den ska den vara ganska tjock. Enklast att få tag på är kanske optiska audiokablar, som kostar några tior i hi-fi-affärer. De har en tjocklek på en knapp millimeter har jag för mig.

Behövs det mer ljus måste du använda en bunt med optiska fibrer. Enkla billiga sådana används i prydnadssaker som t ex sådana där plastjulgranar med skimrande ljuseffekter. Vet inte var man köper sådan fiber i "lösvikt".

Johannes
 
Du kan ju tejpa ihop flera tunna fibrer för att få en större belysningsyta....

Hur långt från kameran har du slavtändaren? Eller om man säger så här: hur lång fiber behöver du?? jag har lite hemma som kanske passar....

//Peter
 
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=380080#post380080

En plexiglasstav enligt den här iden är nog det enklaste, den sneda ytan måste dock slipas och poleras lite för max reflektion. Måla staven svart utvändigt så att den inte läcker ljus.

Kan du inte stänga av preflashen?

Jag har ett liknande arrangemang där jag använder en gammal Nissin 360 tillsammans med en Ricoh digitalkompakt, men jag behöver bara ha ett finger i närheten av blixten så att slavtändaren ser att det händer nåt. Antirödaögonflashandet har jag avslaget och Nissinblixten slår jag vanligen i taket om det finns nåt. Annars är räckvidden rakt fram bortåt 15 meter i en konsertsal e.d.
 
Man tackar för svar,
kameran är stendum,
olympus 3020, jag valde den för att man kan ställa in allt manuellt men även när man
ställer avtånd/tid/bländare/vitbalans manuellt
så envisas den ändå med att skicka ut en preflash.
Den ska väl försöka lista ut hur start blixt den ska drämma iväg.

.
Jag skulle behöva kanske 15 cm "sladd".

Plexiglasvarianten har jag tänkt lite på,
skulle det gå att böja en sådan?

jag har en 15x20 cm 4mm tjock skiva som jag skulle kunna såga av en kanske 6mm bred stav av.
I så fall skulle jag behöva böja den lite.

skulle det gå med en hårtork/varmluftspistol?

Jag tippar att det inte behövs så tjock ledare,
slavtändarna är väldigt känsliga.

jaan

Problemet är att stänga inne blixten så den bara träffar slaven som grejar preflash men inte triggar mina andra slavar.
 
Senast ändrad:
Det går utmärkt att bocka akrylplast (plexiglas) med en hårtork eller varmluftspistol fast det kanske fordrar lite övning. Erfordelig temperatur är 130 - 190 grader beroende på tillverkare och om ämnet är gjutet eller sprutat. Man kan lägga ämnet i en vanlig ugn som är inställd på lämplig temp. En annan lösning är att figursåga en remsa. Den här optiska ledaren kan du väl limma mot en svart papp som passar och tätar mot den inbyggda blixten. Som lim kan du använda epoxi eller smältlim, det senare med viss försiktighet då det varma limmet kan påverka akrylen. Slipa lite med ett slippapper där du ska limma. Är slavtändarna känsliga behöver du kanske inte snedfasa, det ljus som kommer in i ledaren från sidan kanske räcker, bara att prova och experimentera.
 
En vattenstråle leder ljus och samma princip fungerar med en genomskinlig plastbit som klipps till och bockas med hjälp av värme.
 
Varför inte bygga en liten ogenomskinlig papplåda som du "dödar" kamerablixten med. Sen tar du din slavblixt och mekar bort slavsensorn och sätter den i lådan. En lagom lång sladd förbinder kamera till blixt. Det funkar finfint, jag har provat. Dock har jag i mitt fall inte dödat kamerans inbyggda blixt. Bildexempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=316889
Bild på min variant på papplåda finns här.
http://www.grimmer.se/forum_files/Bouncer.gif
Den funkar som bouncer, med en halvgenomskinlig plastskiva framför, och förhindrar även röda ögon.
 
Till sist blev det transparent plastslang
som jag använde.

Jag har alltså
1 digtal-dum-kompakt(förblixtrar)
2 en liten pappgrej med ingång för 5mm slang som jag täcker den inbygda blixten med. Hålrummet där slangen går in är klätt med aluminiumfolie.
3 digital slavtändare som sluter på andra blixten
4 en extern blixt som kopplas på digitala slavtändaren och den utlöser då mina 3 andra
slavblixtar (ett huvudljus och två på bakgrunden)
 

Bilagor

  • kamer.jpg
    kamer.jpg
    39.8 KB · Visningar: 597
Kul att det funkade med en så enkel lösning. Jag gillar enkla lösningar som ändå ger stora resultat. Jag är övertygad om att du får snygga blixtbilder hädanefter!
Posta gärna lite provbilder i den här tråden, så att vi får se. :O)
 
Hej.
Om jag fattar allt rätt:
Den inbyggda kör sitt race och den ända som ser
den blixten är din smarta digital tändare.
Den i sin tur tänder den i blixtskon sittande blixten, som i sin tur optiskt tänder 3 slavar.

jag vill ha en variant ,då jag inte har någon blixt för blixt sko utan 2 studio blixtar som kan tända optiskt eller via sync kabel.

Så min smarta tändare som är den ända som ser min inbyggda blixt bör ha en syncutgång som dras till t.ex huvud blixten via kabel. Huvud blixten sen kan ju optiskt sen trigga valfritt antal slavar.
Detta borde väl gå??
 
alldeles rätt.

Man kan också använda den inbyggda blixten
som fyllnads ljus (alltså man låter den slå rakt på motivet och placerar digitalslavtändaren någonstans strax utanför bilden). Men då måste man
tända alla andra blixtar med kabel från
digitalslaven.

Jag testade lite på det sättet också men
eftersom mitt huvudsyfte var att bestämma
blixtarnas placering och styrka för att kunna
fotografera svartvitt med gammla kemikameror så
la jag inget riktig krut på det



lycka till
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.