jaanK
Aktiv medlem
Jag har en digitalkompakt som preflashar (och naturligtvis inte har något synkutag)
Jag har skaffat en slavtändare som grejar preflashar,
jag har flera slavblixtar/slavtändare som inte
grejar preflashen.
genom att täcka för den inbyggda blixten och bara släppa ut lite blixt åt ena sidan samt placera slavtändaren (som grejar preflash) just där
kan jag låta den tända en blixt
som i sin tur tänder mina andra slavar.
Det är lite mickligt.
vad som skulle underlätta vore om jag hade en "optisk kabel" som jag skulle kunna leda blixten från kompakten till preflashslavtändaren.
----------
I någon diskussion här på fotosidan avhandlades möjligheten att minska effekten på en tyristorblixt genom att leda tillbaka en del av blixten till sensorn med hjälp av ett "plastsnöre".
Det är något åt det hållet jag tänker mig.
Någon som har en ide om vad man kunde använda?
Syftet är naturligtvis att kunna använda min simpla digitalkompakt för att lära mig ljusättning med blixtar.
Jag har skaffat en slavtändare som grejar preflashar,
jag har flera slavblixtar/slavtändare som inte
grejar preflashen.
genom att täcka för den inbyggda blixten och bara släppa ut lite blixt åt ena sidan samt placera slavtändaren (som grejar preflash) just där
kan jag låta den tända en blixt
som i sin tur tänder mina andra slavar.
Det är lite mickligt.
vad som skulle underlätta vore om jag hade en "optisk kabel" som jag skulle kunna leda blixten från kompakten till preflashslavtändaren.
----------
I någon diskussion här på fotosidan avhandlades möjligheten att minska effekten på en tyristorblixt genom att leda tillbaka en del av blixten till sensorn med hjälp av ett "plastsnöre".
Det är något åt det hållet jag tänker mig.
Någon som har en ide om vad man kunde använda?
Syftet är naturligtvis att kunna använda min simpla digitalkompakt för att lära mig ljusättning med blixtar.