Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad köpa för kamera för bilsport max 30 000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotar dragracing hela sommaren, och övriga säsongen så fotar jag det jag får lust med typ konserter osv.

Men min fråga är, jag kör med en olympus 4040 nu och den funkar jättebra, bra kvalite på bilderna osv. Men jag känner att jag skulle vilja byta upp mig lite till nån systemkameramodell (självklart digital)

Ponera att jag har 30 000 att lägga, dvs jag vill ju gärna ha en kamera och objektiv för det och gärna även lite minneskort och kanske ett extra batteripack? dom 2 senare grejjena är ju lätt att komplettera med, men det ska vara en komplett kamera om man säger så.

Vad skulle ni tippsa om för kamera då? modell? ny eller begagnad? vad ska jag mer tänka på?

www.mek.nu där ser ni vilka typer av bilder jag tar med den.

Nu längtar jag enormt till sommaren =)

Du kan nog i princip sluta leta. En Canon 10D är kameran för dig. 19000:- för huset. Ett 512Mb kort kostar 2000:- För 9000 får du en riktigt bra glugg. Ett 70-200/4L är inget dåligt val. Ditt dilemma blir nog att välja glugg(ar).

Marcus,
we're all waiting for summer!! That said, I would go for a Nikon D100 or Canon D10. Personally, I chose Nikon but probably only 'cause I already have a bunch of Nikon lenses and a D1x:)
You can't go wrong with either marks and you'll be well happy with the pictures!!

Good Luck, Duncan

sukram skrev:
Jag fotar dragracing hela sommaren, och övriga säsongen så fotar jag det jag får lust med typ konserter osv.

Men min fråga är, jag kör med en olympus 4040 nu och den funkar jättebra, bra kvalite på bilderna osv. Men jag känner att jag skulle vilja byta upp mig lite till nån systemkameramodell (självklart digital)

Ponera att jag har 30 000 att lägga, dvs jag vill ju gärna ha en kamera och objektiv för det och gärna även lite minneskort och kanske ett extra batteripack? dom 2 senare grejjena är ju lätt att komplettera med, men det ska vara en komplett kamera om man säger så.

Vad skulle ni tippsa om för kamera då? modell? ny eller begagnad? vad ska jag mer tänka på?

www.mek.nu där ser ni vilka typer av bilder jag tar med den.

Nu längtar jag enormt till sommaren =)

Om du ska ha något just nu, på direkten. Så är valen Canon EOS 10D eller Nikon D100. Men om du kan vänta lite så finns det mycket intressant på gång. Till sommaren kommer Pentax *ist D, den kommer att hamna under EOS 10D i pris och använder marknadens mest avancerade autofokus (11 punkter, varav 9 är korssensorer, EOS 10D har 7 punkter och 1 korssensor). Den har även en större och ljusare sökare än konkurrerande systemkameror, inte lika mycket "titta-genom-lång-tunnel"-känsla. Men det mest intressanta är kanske att den stora LCD-panelen på baksidan även kan fungera som sökare. Dvs, inte enbart för att spela upp tagna bilder utan den kan visa bilden innan den tas (enligt den broschyr som Pentax Germany delade ut på CeBIT mässan förra veckan).

Eftersom du redan har Olypmus idag så kanske Olympus digitala system kan vara intressant. Men det kommer först till hösten och då är dragracing säsongen över.

Det är mycket på gång just nu, och med tanke på att konkurrensen ökar så tror jag definitivt att priset på EOS 10D och Nikon D100 kommer att sjunka mot sommaren. Därför att Pentax har utlovat att de kommer att lägga sig betydligt under konkurrenterna, och då kan Canon och Nikon tvingas sänka sina priser. Jag tippar på att Pentax *ist D kommer att hamna runt 14 - 15 000:-. Vi får se...

Med vänlig hälsning
Roland

Nikon D100 kommer att sjunka mot sommaren.

Actually, we should have a price reduction on the D100 already this week, I'm told..

Bests, Duncan

Det var en låg budget....

Canon har precis släppt 10d.
Pentax kommer att släppa en ny.

Nikon är tvingad att antingen sänka priset på D100 eller komma med ngt nytt inom kort. Samt släpper en digital objektivserie inom kort.

Det händer mycket på de digitala husen.

Titta istället på vilka objektiv du är intresserad av och kolla in begagnatmarknaden. Troligtvis så kommer du att finna att Canon har det största utbudet av icke plast-optik. Fast optik är snabbare i Autofokusen än zoomarna.
Tänk på sensorstorlekens betydelse när du tittar på objektiv.
Med tanke på de bilder du har tagit så hade jag valt ett 70-200/2,8 eller /4.

Kontrollera därefter plånboken.

Om jag skulle skaffa mig en digitalkamera så behöver jag:
Helt ny och snabb dator med DVD-brännare, 20 000.
Photoshop, 10 000.
Säkert något registerprogram för att hålla koll på bilderna.

Det är dyrt med digitalt foto.

PS Canon D30 har problem med AF enligt folk här på fotosidan
Kommer inte ihåg hur D60 var men den var bättre i alla fall. DS
/Mvh Erik

Erik: För 20 000 får du en helt ny och snabb dator, med inbygd espresso bryggare och diverse andra tillbehör...:)

Nej, alvarligt talat, 20 000 för en ny dator låter dyrt i mina öron. Iofs så kostar DVD-brännaren lite, men ändå...

Re: Re: Vad köpa för kamera för bilsport max 30 000kr

FotoZ skrev:

Det är mycket på gång just nu, och med tanke på att konkurrensen ökar så tror jag definitivt att priset på EOS 10D och Nikon D100 kommer att sjunka mot sommaren. Därför att Pentax har utlovat att de kommer att lägga sig betydligt under konkurrenterna, och då kan Canon och Nikon tvingas sänka sina priser. Jag tippar på att Pentax *ist D kommer att hamna runt 14 - 15 000:-. Vi får se...

Med vänlig hälsning
Roland

Med det trycket som finns på 10D kommer Canon inte att sänka sitt pris.. varför skulle de göra det om kameran efterfrågas?

Re: Re: Re: Vad köpa för kamera för bilsport max 30 000kr

Jeppe skrev:
Med det trycket som finns på 10D kommer Canon inte att sänka sitt pris.. varför skulle de göra det om kameran efterfrågas?

Du talar om situationen *just nu*, men dagens situation säger ingenting om situationen till sommaren och hösten. Idag har Canon egentligen bara en allvarlig konkurrent - Nikon. Till sommaren och hösten får Canon två nya. Om dessa, vilket är mer än sannolikt, blir billigare än Canon och Nikon kommer naturligtvis marknaden att ifrågasätta Canon och Nikons prisnivåer, vilket leder till en sänkning av prisnivån för digitala systemkameror. Det är jag fullständigt övertygad om.

Med vänlig hälsning
Roland

Erik Schalin skrev:
Det var en låg budget....

ouch.,. slag i underlivet =)

Jag vet att jag inte har 100 000 lök att lägga på proffsutrustning.. jag har dator osv.. det har inte riktigt nått med själva inköpet att göra, det var ju trots allt kameran jag undrade över.
---

Alla:

tipps på objektiv då? jag är inte inne på alla dess siffror som presenteras och vad exact dom betyder.

Den där Canon EOS 10D verkar faktiskt riktigt intressant. Och det är ju trots allt ganska snart det handlar om då jag gärna vill känna lite på kameran innan säsongen sätter igång.

Det där med att invänta nästa modell som är bättre tror jag inte man ska gå efter, för då får man vänta till man blir gammal iom att det hela tiden sprutar ut kameror som slår dom andra på marknaden som är intressant. FAST hittar jag ingen kamera som jag känner är värd att köpa så kör jag vidare med min olympus i sommar. Men bra sugen är jag på att "uppgradera" =)

Inga 100 000 jag heller så jag har vänt på det.

Först optik till min Nikon.
Sedan en bra dator om några år när barnen börjar skolan.

Och därefter ett digitalt hus.

Nej det har inte med priset på kameran att göra men man måste vara medveten om att skaffa en digital kamera i denna klassen medför att andra saker behövs.

10d är säkert fin men du kan först få tag på den till hösten. Och det är detta tidsglappet som gör att konkurrenterna har bråttom.

sukram skrev:
Den där Canon EOS 10D verkar faktiskt riktigt intressant. Och det är ju trots allt ganska snart det handlar om då jag gärna vill känna lite på kameran innan säsongen sätter igång.

Det är kölista på 10D, så om du ska ha en får du ändå vänta tills hösten... och då har konkurrenterna redan presenterat bättre produkter, så då är det dags för Canon att uppdatera 10D:n... (så jag tycker personligen det är dumt att ställa sig i kö på något nu).

Med vänlig hälsning
Roland

FotoZ skrev:
Det är kölista på 10D, så om du ska ha en får du ändå vänta tills hösten... och då har konkurrenterna redan presenterat bättre produkter, så då är det dags för Canon att uppdatera 10D:n... (så jag tycker personligen det är dumt att ställa sig i kö på något nu).

Med vänlig hälsning
Roland

ahaaa, ja då är det ju ingen ide att se fram emot en säsong med en 10D i sommar iaf.

Då får jag väl fundera vidare hur jag ska gå till väga eller om det finns nått annat alternativ

Just det Markus

Om du väntar lite och ser vad konkurrenterna har att erbjuda och härefter väljer märke.

När märket sedan är valt så kan man börja med att samla på sig bra optik. Till optiken köper du så länge ett begagnat analogt billigare hus. Det huset använder du fram tills det blir ett digitalt hus.

Eller så bestämmer du dig för Canon nu direkt och med en gång börjar göra som mina rader här ovanför föreslår.

jag har tänkt till (oohh inte varje dag=)) jag tror jag låter min olympus jobba i sommar, sen skaffar jag mig en ny till nästa säsong..då jag endå inte kan komma åt den kameran jag vill ha till denna säsong.

Tack för alla tipps =) verkar som 10D verkar vara värd att invänta

Erik Schalin skrev:

Om jag skulle skaffa mig en digitalkamera så behöver jag:
Helt ny och snabb dator med DVD-brännare, 20 000.
Photoshop, 10 000.
Säkert något registerprogram för att hålla koll på bilderna.

Det är dyrt med digitalt foto.

Vilket totat s***snack...
Det skulle säkert vara trevligt med en snabb dator med dvd-brännare.. men det är KNAPPAST någon nödvändighet.. det funkar lika bra med en t.ex celeron 500mhz, lägg några hundringar på mkt minne, typ 512mb RAM.. köp en ny cd-brännare för 700-800:-..
Om man du måste vara så pass ärlig att man måste köpa programvara så finns det många andra bildbehandlingsprogram att köpa som kostar långt mindre än 10.000:-..
Registerprogram finns det hur många som helst som är share/free-ware..

Sluta upp med att vara så negativ..

SunKi skrev:
700-800:-..
Om man du måste vara så pass ärlig att man måste köpa programvara så finns det många andra bildbehandlingsprogram att köpa som kostar långt mindre än 10.000:-..

Är själv lärare i korser för photoshop LE och det täcker behoven för 95% av alla som håller på med foto.. och kostar 1/10 av "riktiga" photoshops pris så det finns helt klart billiga alternativ om man vill vara seriös.

Det där med DVDbrännare förstår jag inte heller faktiskt

Hej på Er

Nu är det ju så att min gamla datorhäck varken har 3D-kort eller CD-brännare men att jag kan låna en portabel Brännare lite då och då.

Sedan köper jag inte en dator endast för arbetssyfte utan för att kunna köra de senaste datorspelen och hoppsan där sköt priset iväg.

Och till sist om jag köper en 10-50 Mpixelkamera så kommer vanliga CD-skivor att bli alltför skrymmande efter en tids användande. Det gör att jag behöver en DVD-brännare och idag är de dyra.

Jag räknar kallt med att när jag köper digitalt om 7-10 år så är sensorerna så stora och givetvis billigare.

Ja man måste vara så ärlig att man betalar för programvaran om man använder PC om några år.
Björn: -Har du helt missat utvecklingen av XP och informationen om nästa generation? Men det klart, det kanske går att undvika om man köper en riktig dator, en UNIX-maskin;).

Erik.. precis.. du vill spela spel på datorn också..
Men nu var det väl inte det som det handlade om..

en cd-skiva rymmer upp mot 800mb.. och kostar inte många kronor, det borde räcka även om du har en 10mp-kamera..

Jo jag har nog missat utvecklingen.. men det snackades ju om att xp skulle vara omöjligt att köra utan att betala för, det hände ju inte.. vad än pyttemjuk kommer på så finns det personer med tillräckliga kunskaper att bryta sönder deras programvara..

SunKi skrev:
Vilket totat s***snack...
Det skulle säkert vara trevligt med en snabb dator med dvd-brännare.. men det är KNAPPAST någon nödvändighet.. det funkar lika bra med en t.ex celeron 500mhz, lägg några hundringar på mkt minne, typ 512mb RAM.. köp en ny cd-brännare för 700-800:-..

Med risk för att kallas negativ så har ny programvara en tendens att kräva de senaste operativsystemen. Jag har haft en Siemens bärbar med Win 95, 266Mhz MMX 128Mb, och visst kunde jag köra Corel Draw Select Edition på den (V7), men så ville jag installera en brandvägg. Det gick inte. Jag ville även ha ett bra virusprogram. Det gick inte heller. Men en nyare Corel då, så jag kunde få något godis, något att trösta mig med? Jo, tjena "optimerad för Win XP". Ok, bara slänga Win95 i sjön. WinXP var inget val eftersom det krävde mer än min Siemens kunde ge. Men Win98, det skulle ju fungera med brandväggen iaf. Jo, tjena. Det programmet är bortplockat från marknaden, så det gick inte. WinMe lyckades jag få tag på, och efter två veckors försök gav jag upp att installera det på min Siemens. Det vägrade gå. Ständiga felmeddelanden under hela installationen, trots nyformaterad hårddisk, trots anpasade och korrekta drivrutiner. Det bara ville inte. Så, jag bet i det sura äpplet och skaffade ny dator med Win XP istället. Nu kör jag äntligen brandvägg, bra virusprogram och bra Corel - som jag hade tänkt från början. Men det krävde ett dyrt datorbyte.

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar