Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kännetecknar en typiskt svensk bröllopsbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thure013

Ny medlem
Jag ska åka till Texas och fotografera min kusins bröllop i mitten på juli och när jag pratade med henne ville hon att jag skulle ta "svenska" bröllopsbilder. Hon hade tröttnat på den amerikanska stilen på bilder och ville ha något annat.

Jag har gjort ett par bröllop nu och ett av dessa var i Skottland men med ett svenskt par. Så de blev väl lite av vad naturen bjöd på fast på mitt vis. Nu ska jag till 40 graders värme och det mesta kommer nog att tas inomhus då man smälter bort ute. Men frågan är ändå lite intressant.

Vad tycker ni är lite typiskt för en svensk bröllopsbild?

Spontana bilder, ljusa färger, känslor, blickar mellan paret, mycket natur, svalt, inga påtvingade leenden... Det är min spontana reaktion på frågan :) Dock tror jag att många fotografer idag får mycket inspiration från bl.a. fotografer från USA, så gissar att det skiljer sig mindre idag än för 20 år sedan - kanske?!

En svartvit bild av brudparet på kyrktrappan!

Alla tog sådana förr i världen. Idag vete tusan om det finns någon stil som är svensk.

Per.

Din känsla

Jag tror din känsla förmedlas i bilderna, den du är och kommer ifrån speglar sig i uttrycket:)

Nu vaknar kanske marknadsföraren i mig. Tror inte du skall tänka i termen vad kan förvänta sig i termen svenk bröllpsfotografi? Snarare skall du fundera på vad man förväntar sig av en svensk fotograf. Förmodligen att han står för det det svenska.
Nar man gör det får man nog fundera på vad amerikaner förväntar sig av svensk design och allt de lärt sig om Scandinavia. För de få upplysta som vet vad det är.
Här har vi mycket av Ikea design som många amerikaner är bekanta med , det avskalade och rena och med ljusa rena träslag och ganska strikt
Vi är också rent lutherska och långt från katolicismens överdåd. Det skall vara luft naturligt och med ett midsommarljus.
Får du till detta så kommer de säkert vara lyriska och påstå att det är typiskt svenskt.

Kul att höra era funderingar och tankar. Tack för dem.

Min kusin har en ganska bra bild av Sverige. Hon är född i USA men har varit här ett antal gånger och älskar allt som är svenkt och norskt. Hon har nog en bra ide´om vad vi ska hitta på när jag väl kommer dit.
Hon har sett mina bilder jag har tagit och jag var där med barnen förra sommaren och fotograferade hennes dotter och man.

Nu har hon insett att det blir billigare att betala min flygbiljett än att hitta en amerikansk fotograf för samma peng. Jag har väl mina tankar kring hur det kommer att bli. Mycket gruppfotograferingar inomhus (+40 ute) och mörka kostymer som stjäl allt ljus som finns. :) Bara att ladda med allt vad blixtar heter. (En SB-800 och en ny SB-910)

Håller med det ni skriver att många fotografer hämtar inspiration från USA och därför är nog skillnaden inte så stor längre. Så jag får som ni säger försöka hitta någon form av svensk känsla och hoppas att alla blir happy.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar