Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad heter kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bergtagen

Ny medlem
Hej på er, hoppas ni kan hjälpa mig att luska ut detta mysterium.

På långfredagen så zappade jag och pojkvännen i vanlig ordning runt på tv:n och fastnade för ett inslag på SVT om ett glatt gäng som fotade med gamla och egentillverkade kameror, och bilderna var mest i svart/vitt och fick en vacker oskärpa.
En av dem berättade om en kamera från 80-talet, tillverkad i Asien, som var ganska (ö)känd för att bildkvalitén var...inte den bästa, men dessa fotografer gillade den eftersom den gav den oskärpa de ville åt.
Känner någon nu igen vad denna 80-tals kamera kan vara för något?
Jag vart alldeles kär, men namnet försvann lika snabbt ur minnet som det kom.

Tacksam för all hjälp!

Jackie

Hej på er, hoppas ni kan hjälpa mig att luska ut detta mysterium.

På långfredagen så zappade jag och pojkvännen i vanlig ordning runt på tv:n och fastnade för ett inslag på SVT om ett glatt gäng som fotade med gamla och egentillverkade kameror, och bilderna var mest i svart/vitt och fick en vacker oskärpa.
En av dem berättade om en kamera från 80-talet, tillverkad i Asien, som var ganska (ö)känd för att bildkvalitén var...inte den bästa, men dessa fotografer gillade den eftersom den gav den oskärpa de ville åt.
Känner någon nu igen vad denna 80-tals kamera kan vara för något?
Jag vart alldeles kär, men namnet försvann lika snabbt ur minnet som det kom.

Tacksam för all hjälp!

Jackie

Precis som sagts, antingen en holga eller en diana. Köp från kina på ebay för ett pris som den är värd (ca 200kr inkl frakt).
Har du någon aning om vad programmet hette som du såg? Skulle vara roligt att se inslaget på svtplay.
/Kent

Precis som sagts, antingen en holga eller en diana. Köp från kina på ebay för ett pris som den är värd (ca 200kr inkl frakt).
Har du någon aning om vad programmet hette som du såg? Skulle vara roligt att se inslaget på svtplay.
/Kent

Tack för så snabb hjälp, ni är ena´ pärlor!

Det var ett ganska kort inslag, måste ha vart i Go´kväll eller Landet runt, den typen av program.
Ska smita över till SVTPlay och snoka runt.

Tack igen!

Kamerorna som Lena och Daniel använder heter Holga 120N, det är basmodellen i Holgaserien.

Mvh Johan

Någon som gillar "sunkiga" foton som testat holga objektiv o.dyl. till 5d mk II eller liknande och tyckt något resultatet?

Eftersom frågan verkar klar hänger jag på med en liknande, ser nu prog på svt om ragnar axelsson, han hade en liten kamera o fota med, som en kompakt nöstan , nån som vet vad?

Har inte sett programmet, men vad jag förstår envisas Axelsson fortfarande med att till stor del använda Leica M-kameror och TriX.

Har inte sett programmet, men vad jag förstår envisas Axelsson fortfarande med att till stor del använda Leica M-kameror och TriX.

Stämmer nog, såg ut som en leica, finns det nån digital motsvarighet i "kvalitet", eller är det efterbeaebetning som gäller?

Tack för svar

Ed är m8 ett bra val kanske?

Oops! 34000:- hm dä va dyrt
Har vi nå billigare alternativ? Ca 5000, canon kanske?

Ed är m8 ett bra val kanske?

Oops! 34000:- hm dä va dyrt
Har vi nå billigare alternativ? Ca 5000, canon kanske?
Fujis nya XPro1 är i princip en Leicakopia till en bråkdel av priset. För 5000 får man "lillebror" X10 som är en riktigt trevlig kamera.

Fast bilder av den typ Axelsson tar får man nog bara med TriX. Och en hederlig gammal Leica för film kan man nog få för runt 5000 kr.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar