Annons

Vad heter fästet för remmar osv?

Produkter
(logga in för att koppla)

MNB

Aktiv medlem
Vad kallas den lilla trekant man drar igenom hålet på kameran för att fästa t ex remmar?

Letat på kamda m fl sidor utan att hitta något...

Letar efter en sådan som är gjort av något mjukt material som inte repar och skaver på kameran....Någon som vet om det finns?

Bild på det jag menar:

IMG_1884.jpeg

Remöglor brukar de kallas, finns hos photax och Scandinavian photo bland annat, har dock inte sett några annat än i metall

• Gilla
Reaktioner: MNB
Mjukt material = inte så stark.
Tänk på att dessa öglor ska klara en rätt bra belastning.
På Sonyn sitter det dock en plastbit som jag antar ska motvkerka skav.

/Stefan

Håller med Stefan, på Nikon har vi också en plastbit som är klämd över triangeln, som typ en fender.

Vad kallas den lilla trekant man drar igenom hålet på kameran för att fästa t ex remmar?

Letat på kamda m fl sidor utan att hitta något...

Letar efter en sådan som är gjort av något mjukt material som inte repar och skaver på kameran....Någon som vet om det finns?

Jag tog bort mina och petade in fästena för Peak Design direkt i hålen. Blev mycket smidigt.
PeakDesign-DSC_0324.JPG

Jag tog bort mina och petade in fästena för Peak Design direkt i hålen. Blev mycket smidigt.

Du tror inte det skaver mer på snöret då den svänger där istället för att öglorna tar den utnötningen?
Jag hade iaf varit orolig i längden, men det kan ju byta ut med jämnare mellanrum nä'r man ser slitage. Så länge man har koll dvs.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar