ANNONS
Annons

Vad heter denna fågeln/and??

Produkter
(logga in för att koppla)

solvargen

Aktiv medlem
Hittar den ej i "nya fågelboken eller någon fågelbok.
Någon som kan tala om vad den heter,please??

Bilagor

• _mg_1437 liten kopia.jpg
    _mg_1437 liten kopia.jpg
    52.6 KB · Visningar: 451
Är de ovanliga här i Göteborgs-trakten eller överhuvudtaget i Sverige?? Jag menar-varför finnes de ej med i "nya fågelboken"?? Naturligtvis ochså-jag tackar för svaren.

Ser man på :)

Någon som vet om man kan hitta denna raring i Skåne? Och om var i sådana fall brukar de hålla till? De är ju bara så jäv... vackra!

Vill säga att honan var med ochså-bilden togs längs en å i ett ytterområde i Göteborg. Kan dessa vara förrymda eventuellt--skall man kanske ringa "farbror Polisen"???

Mandarinänder kommer väl från Asien (mandarin = kinesisk titel) egentligen. Men de man siktar i Sverige sägs vara förrymda änder från djurparker i England, har jag hört. Eftersom de är förrymda och ej egentligen stabiliserat sig i vår natur tas de en upp i aktuell litteratur. Någon kanske kan mer..

/jens...

Kollat i Fågelguiden:

"Häckar i ö Asien, men förvildad stam finns i Storbritannien sedan början av 1900-talet"

//Anders

Ja, det måste ju finnas en stam i Storbritannien om vissa ska förvirra sig hit..

Här är en bild på fru mandarinand jag tog i Mälaren för något år sedan..

/jens...

Bilagor

• mandarin.jpg
    mandarin.jpg
    43.1 KB · Visningar: 246
En mandarinand blev observert i stjørdal i vintras, det är på højd med storlien, fast på västkusten, norge. Dem kunniga sa att den virrat sig bort från England, där några tydligen övervintrar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar