Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har ni för program till att sortera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ponas

Medlem
Vad har ni för program till att sortera?

Är Adobe album ett bra Program för att ordna med alla filer så man enkelt och smidigt kan hitta dom och döpa dom eller ska man använda något annat program?

Jag menar orkar man sitta och döpa om alla bilder om ens pappa fotar minst 75 bilder om dagen när man bara har Windows mappar?

Och sitter ni och sorterar in dom i mappar som ni döper själva eller är det något program som döper mapparna och sorterar??

Eller vad gör ni? och hur?

och är det ett program som döper filerna till namn som tex. 2004-02-21D[003039].jpg eller är det ni som döper varje fil så??

Jag undrar för min pappa är fotograf och han tar minst 75 bilder om dagen och jag sorterar de bara i mappar och låter det vara sen men kan man göra på nåt annat sätt med något program för under 2000 kr??

Hejsan!

Jag använder Downloader Pro (30$) från www.breezesys.com för att tanke ner bildena från minneskortet. Med detta program kan man välja att nya mappar skapas automatiskt och att filerna döps om. Det finns en mängd bra inställningar som underlättar. Kolla deras hemsida.

Sedan använder jag IMatch (50$) för att tagga mina bilder, detta program är suveränt. T.ex. kan man välja att lägga bilderna på CD/DVD men ha kvar en liten bild i en databas så när du letar efter en speciell bild kan man se alla bilder fast originalet inte finns tillgängligt. Sedan säger programmet till vilken skiva bilden ligger på när du vill se bilden i fullformat eller vill redigera bilden.

/Jonas

Adobe Photo Album fungerar nog bra. Jag har aldrig sett det själv, men hört de som säger att det fungerar som de förväntar sig.
Själv använder jag Paint Shop Photo Album som jag tycker fungerar väldigt bra. Det är några småsaker som kunde varit bättre, men det kommer kanske i någon uppdatering.
Adobe Photo Album runt 500:- och Paint Shop Photo Album är ungefär en hundralapp billigare.

Generellt kan man säga att man inte döper om några bildfiler. Bildernas namn lagras i en databas i album-programmet. Man kan även skriva kommentarer till bilderna. Lite enklare redigering går också att göra, men jag vet inte om jag kan rekommendera det.
Bilderna kan sorteras med hjälp av nyckelord. Man markerar ett antal filer och kryssar i de rutor med nyckelord som man tycker stämmer överens med bilden. Man kan även skapa egna nyckelord, så man blir inte begränsad i hur man vill sortera bilderna.

Det finns en fullt fungerande provversion att ladda ner av Paint Shop Photo Album. Den hittar man på
http://www.jasc.com/products/photoalbum/ppatrialreg.asp?
och mer information om programmet finns här:
http://www.jasc.com/products/photoalbum/?

Senast ändrad:
sortera? Så lite som möjligt ;)

Jag vill inte att sorteringsjobb och administration skall ta för mycket tid.

Jo jag sorterar. Men bara de bilder som är sånna jag skulle kunna tänka mig att skicka till en bildbyrå. Dom sorterar jag i windowsmappar sorterade på ämnesområden. Dom finns också backupade på CD/DVD.

Övriga bilder ligger utbrända på CD/DVD per fotosession.

[Edit]
Jag vill inte göra mig beroende av viss programvara för att hitta bland mina bilder.

Jag använder Adobe Photoshop Album 2.0 och det är ett program jag verkligen gillar väldigt skarpt. Dock finnes en nackdel: Det klarar inte av RAW-filer. Bortser du från detta trista faktum finns det inget att klaga på.

Jag har utvecklat ett eget program där jag kan skriva in sökord för varje bild.

Inte rekomendabelt för någon egentligen, men jag var skrämd för att använda att program som lagrar all data i ett eget format (ej textbaserat) och att man efter ett par år tappat allt arbete man gjort.

Att dyka ner i om det program du väljer kan exportera och importera datat kan alltså vara viktigt.

Döpa om filnamnen har jag aldrig funderat på som en framkomlig väg (huva).

IMatch kan exportera all data om bilden, dessutom kan taggarna man skapar skrivas till bilden som meta data. Kommer inte ihåg vad de olika fälten heter.

3 fördelar

Jag kommer ihåg att jag valde IMatch av tre anledningar.
1. Kan läsa RAW-format
2. Använder en standard databas (kommer inte ihåg vilken), vilket gör att man ska kunna öppna den med andra program som använder samma format. Bra om programmakaren lägger ner. Har ej prövat.
3. Man kan ha sina stora orginalfiler i bokhyllan och slipper att ha allt på stora hårddiskar. Det låter som att du har mycke data!
/tj

Mitt råd är att ni sparar era bilder i kamerans format separata och accessbara utan speciella program.

Vad säger att ni kommer kunna ha ert arkivprogram på den dator ni äger om 5 år?

I princip kan man ifrågasätta om det är värt att enbart spara filerna i RAW-format.

Hur många gamla RAW-format kommer att vara läsbara i de program som finns om 10 år? Varje kameramodell har ju sitt eget, och modellerna kommer ofta nu...

Mitt tips är att spara dom i tiff. Den dag tiff försvinner kommer ni att kunna konvertera dom.

Efter att ha läst ögonöppnaren "Real World Camera Raw" så kommer jag hädanefter att fimpa alla småprogram och göra allting i Photoshop CS.

Filbläddraren som verkar så anspråkslös på ytan är faktiskt ett kraftfullt verktyg för hantering av arbetsflödet. Camera Raw som tidigare verkade så bökigt har nu förvandlats till en superprodukt när jag insett potentialen i integrationen med filbläddraren, kombinerat med actions där så krävs. XMP känns också som ett smart sätt att lagra metainformationen.

Planen nu är att helhjärtat anamma DNG som format. Det torde vara mycket mer framtidssäkert än kameraspecifika format.

PIXORT

Ett toppenprogram för att gå igenom stora mängder bilder och sortera dom till olika mappar är PIXORT
Klarar även RAW bilder och man kan lugnt sitta och klicka 1,2,3,4 el 5 i betyg på bilderna och sen få programmet att flytta in bilderna dom olika nya mapparna. Snabbt och enkelt och otroligt tidssparande.

Adobe Photoshop Elements 3.0

En integrerad miljö.

Tagga och kategorisera bilder med egna kategorier och sökbegrepp. Inget namnbyte av bildfiler behövs. Lägg up bilderna enklast möjligt på hårddisken och låt programmet söka igenom katalogerna efter bilderna.
Hierarkiska sökbegrepp och kategorier för enkel selektering av eftersökta bilder.
Stackning/gruppering av bilder per kontext, t ex per fotosession.
Hanterar raw.
Prioritering/betygsättning för att senare t ex enkelt se vilka bilder från en session som ska användas/skickas till lab/printas ut/etc.

Man kan skapa flera separata album. Varje album får en egen databasfil och cache.

All metainformation om en bild syns omedelbart i miljön när man väljer en bild.

Jag använder ACDSee 7.0 och gillar det skarpt.

Jag behåller filerna i "tillverkningsnamnet(datumet)" och låter ACDSees databas ordna mina egna kategorier, sökord, kvalitet och album.

En funktion jag vet finns men inte testat än är att jag kan göra en "thumbnail-image" av mina bildCD-skivor. Alltså jag kan se allt innehåll på mina brända skivor. På det sättet slipper jag leta bland skivorna när jag vill ha någon speciell bild/backup/etc. Tummen upp för den funktionen :)

Tack så hämst mycket!...

... för alla svar jag fått..

och detta kanske kan hjälpa några andra också och inte bara mig..
//Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar