Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har jag köpt?

Produkter
(logga in för att koppla)

anw

Aktiv medlem
Hej.

Fick nyss hem ett objektiv jag köpt från USA på eBay. På det satt inte mindre än 4 olika filter. Nu är frågan - vad är det för något?

Det rör sig uppenbarligen om UV-filter eller polarisationsfilter. Sen ytterst sitter nåt som heter Haze-filter vilket skulle kunna vara ett annat namn på UV-filter (haze=dis). Jag har kontrollerat om något filter är ett planpolariserande filter genom att vrida vart och ett framför en LCD-display utan att den blev svart (LCD reflekterar enbart planpolariserat ljus). Det enda som är aktuellt är alltså cirkulära polarisationsfilter.

EDIT: Allt verkar vara UV-filter. Men nsätföljande fråga återstår:

Vad betyder L37 och L39?

Bilagor

• filter2.jpg
    filter2.jpg
    38.4 KB · Visningar: 371
Senast ändrad:
L37 och L39 är också UV-filter. L39 skall vara lite starkare. Det är alltså fyra UV-filter, inga polfilter.

Ah, tack. Fattade att allt var UV och ändrade inlägget samtidigt som du svarade. Och nu vet jag t.o.m vad L37 och L39 betyder. Tack!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar