Annons

Vad har jag köpt för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

glemmy

Aktiv medlem
Satt och bläddrade runt på ebay i helgen och köpte ett "COSINA COSINON - S 50 mm F/ 1.8 LENS * M42 from Japan". Jag var ute efter ett objektiv med M42-gänga.
Vad jag fick hem nu idag har dock inte alls den M42-gänga jag var ute efter.
Se bild: http://i.imgur.com/9qTzxSm.jpg

Dum som jag var studerade jag inte alla bilder så noga för det framgick tydlig på några bilder vad det var frågan om. Se om ni kan se auktionen. Informationen är lite förvirrande och något annat objektiv verkar ha blandats in.

Nu gav jag inte så mycket för det och säljaren skickade världens gulligaste paket, så det spelar mig inte så stor roll. Men jag undrar ändå vad det är för objektiv. Diametern är mycket mindre än Canon EF men bajonettfattningen är lik till utseendet.

Blir det lättare att bestämma om jag tar måtten eller är det någon som med säkerhet kan säga vad det är? :)
 
Tack så mycket för era svar!

Tur i oturen är att jag nog får nytta av det trots allt.
Min tjej har en Pentax K-x.
 
Ett tips: ett 50 mm Pentacon, som har m42, ligger ute på Tradera nu. Dessa objektiv anses vara skarpa och nuförtiden prisvärda eftersom de säljs så billigt.
 
Ett tips: ett 50 mm Pentacon, som har m42, ligger ute på Tradera nu. Dessa objektiv anses vara skarpa och nuförtiden prisvärda eftersom de säljs så billigt.

Bra tips Arne, tack :)
Faktum är att den låg i min "minneslista" men jag var ute o körde bil och missade helt slutet på auktionen. Den gick riktigt billigt för 115 kr! Synd där, den går nog ungefär för det dubbla på ebay vad jag set.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.