Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har jag gjort för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

PixelGubben

Avslutat medlemskap
Håller på att lära mig fotografera med min nya Canon PowerShot S-60.
I helgen fotograferade jag denna fjäril. http://www.ekdahl.org/Canon_S60/butterfly_green.html

Medan jag höll på med detta kom en till!
http://www.ekdahl.org/Canon_S60/butterfly_color.htm

Tydligen konkurrans om sommarens sista blommor för det kom sedan en humla och satte sig också.

Men min undran är varför högdagarn är helt urblåst på den gröna fjärilen på sista bilden? Använde auto på inställningarna.Se spec på respektive bild.

Spontant är högdagrana överexponerade beroende på just automatinställningarna. I första bilden är hela bilden grön, vilket är ganska bra för kametrans ljusmätare som tycker att gröna gräsmattor är runt 18%. Vissa delar av första bilden har tendenser till överexpionering. I den andra bilden har en mörk fjärill smugit sig in och därmed sett till att kameran släpper in ännu mera ljus, så att bilden ska enligt kameran bli rätt exponerad. Det gör att det blir överexponerade bitar i bilden. Dessa kan sedan ha ökats på beroende på något ökat ljus mellan mätning och exponering, alternativt att det blev ett rejält blänk i det urfrätta området, som kameran bortsåg ifrån i sin exponeringskalkylering. Jag tycker att båda bilderna är för ljusa och kan sänkas ett halvt till ett steg i exponeringen.

Jag håller på Rolands förklaring. Du kan se detta ganska tydligt om du tittar på bakgrunden i bilderna; den är ljusare på bilden med Påfågelögat i förgrunden och den andra fjärilen bakom; d v s kameran har släppt in mer ljus (längre exponeringstid eller större bländaröppning, eller kanske båda).

I svåra situationer (exponeringsmässigt) kan du använda bracketing, dvs. ta flera exakt samma bilder men med olika exponering. Jag vet inte om du har auto-bracketing på din kamera men har du inte det, kan du ställa in själv. Det kan också vara bra att ha som regel att alltid underexponera något. Det är ganska lätt att göra en bild ljusare för att få detalj i dom mörka partierna. Men vid överexponering på ljusa områden är ofta informationen helt eller delvis borta och det hjälper inte att göra bilden mörkare.

Det där med hur mycket man skall över- eller underexponera är en erfarenhetsfråga där man får prova sig fram. Alternativexponeringar din vän här. Har din kamera histogram så kan du använda det för att kolla exponeringen lite. En tumregel är att om du har ett stort mörkt område i bilden så ska du underexponera lite, och om du har ett stort ljust område i bilden så kan det vara bra att överexponera lite.

Nu förstår jag bättre. Tränat ett tag med menyknapparna på kameran så att jag snabbt skall kunna ändra exponeringen ett halvt till ett steg och sedan ta ett antal bilder med dessa olika exponeringar.

Så nu återstår bara att praktiskt tillämpa dessa nya kunskaper.

Tack för lektionen

Man lär så länge man lever

Ibland är det svårt att upptäcka det som man har alldeles framför näsan.
Bläddrade bland artiklarna på fotosidan och vad hittade jag där?

Jo en lektion i makrofotografering ; Grunder och definitioner av Olle Bjernulf

Med den lektionen och tipsen här ovanför borde jag lyckas bättre nästan gång

ANNONS