ANNONS
Annons

Vad har jag för tillbehör??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har köpt en begagnad D60 och har fått en massa tillbehör som jag inte riktigt vet vad jag skall ha dem till eller vilken funktion de har, kan ni hjälpa mig ?

Jag har fått 2 objektiv, ett tele och ett wide, dessa är jag med på och kan använda.

Nu sitter det längst ut påskruvat en lins som det står 52 mm skylight (1b) , den har jag låtit sitta på sen jag köpte, i kartongen ligger sen följande

Digital filter ( som kan ersätta skylight ?) Green-L 52 mm, star-8
Digital filter Green-L 52 mm, Close-up +4
Digital filter , Green-L, 52 mm UV
Digital filter ,Green-L 62 mm, UV , detta är större var skruvar man detta ?
Digital filter ;filter ( här står INTE Green-L) 62 mm, UV
Lins i omärkt ask på linsen står det 52 mm , ND4, glaset verkar lite mörkare , som svaga solglasögon

Utöver dessa har jag en ask med en lös lins 52 m, där stå inte något alls på den linsen, varken på låda eller på sidan ( är det kanske original så att det satt där Skylight nu sitter ?)

Sen har jag en ask till med 52 mm lins , på denna står Skylite P.L

Har en "grej" med 52 mm gänga utan glas(lins) det är bara en stor mjuk gummiring , ca 2 cm bred.

I lådan låg också 3 st böjda plastbitar i 3 olika färger, blå,vit och orange på yttersidan fullt med små knoppar , på insidan 5 st "rör" med håll på varje kortsida.

Sen ytterliggare en svart plasmojäng formad som ett U, ca 5x 7 cm

Väldig tacksam om någon kan skriva lite kring allt detta som jag inte förstår vad det är och hur använda
 
Hej

Nu är jag ingen direkt expert på filter, men kanske kan hjälpa lite ändå...

Dom filter där det står UV på, andvänds idags läget bara som skydd för objektivets främre glas, mot t.ex stenskott om du fotar motocross eller dylikt (skyddade emot UV-strålning på analoga kameror förut)

Close-up +4 filtret kan du använda om du vill ha lite kortare närgräns (hur mycket kortare vet jag ej), så att det blir som ett "makro"-objektiv.

Den det står ND4, är, som du säger "solglasögon" :)
Det enda den gör är att minska ljusinsläppet (med fyra steg skulle jag tro), så att du får längre slutartider (användbart soliga dagar när du vill ha mjukt vatten i forsar/hav).

Tänk på att, allt extra glas du slänger på objektivet försämrar bildkvalitén i viss grad

Tyvärr så kan jag inte hjälpa mera, men ska bli intressant att se vad andra medlemmar kommer fram till :p
 
Kan bara tillföra en sak till diskussionen.
Jag köpte ett Green.L cirkulärt polarisationsfilter på ebay från kina för ca60 kr inkl frakt, men det var 60 kr för mycket för det filtret. Det fungerade på rätt sätt men alla bilder blev oskarpa.
 
Digital filter , Green-L, 52 mm UV
Digital filter ,Green-L 62 mm, UV , detta är större var skruvar man detta ?

Olika objektiv har olika stor diameter på fronlinsen och således olika stor diameter på filtergängan. 62mm filter passar på objektiv med motsvarande filtergänga. Det finns även stepringar som som har två gängor, en yttergänga som skruvas i objektivet (till exempel 52mm) och en, vanligtvis större även om mindre förekommer, innergänga där ett filter kan skruvas i. En stepring från 52mm till 62mm kan alltså sättas emellan för att ditt 62mm filter ska passa på ett 52mm objektiv.

/P
 
"Har en "grej" med 52 mm gänga utan glas(lins) det är bara en stor mjuk gummiring , ca 2 cm bred."

Motljusskydd skulle jag gissa på.

Micke.
 
Jag har köpt en begagnad D60 och har fått en massa tillbehör som jag inte riktigt vet vad jag skall ha dem till eller vilken funktion de har, kan ni hjälpa mig ?

Jag har fått 2 objektiv, ett tele och ett wide, dessa är jag med på och kan använda.

Nu sitter det längst ut påskruvat en lins som det står 52 mm skylight (1b) , den har jag låtit sitta på sen jag köpte, i kartongen ligger sen följande

Digital filter ( som kan ersätta skylight ?) Green-L 52 mm, star-8
Digital filter Green-L 52 mm, Close-up +4
Digital filter , Green-L, 52 mm UV
Digital filter ,Green-L 62 mm, UV , detta är större var skruvar man detta ?
Digital filter ;filter ( här står INTE Green-L) 62 mm, UV
Lins i omärkt ask på linsen står det 52 mm , ND4, glaset verkar lite mörkare , som svaga solglasögon

Utöver dessa har jag en ask med en lös lins 52 m, där stå inte något alls på den linsen, varken på låda eller på sidan ( är det kanske original så att det satt där Skylight nu sitter ?)

Sen har jag en ask till med 52 mm lins , på denna står Skylite P.L

Har en "grej" med 52 mm gänga utan glas(lins) det är bara en stor mjuk gummiring , ca 2 cm bred.

I lådan låg också 3 st böjda plastbitar i 3 olika färger, blå,vit och orange på yttersidan fullt med små knoppar , på insidan 5 st "rör" med håll på varje kortsida.

Sen ytterliggare en svart plasmojäng formad som ett U, ca 5x 7 cm

Väldig tacksam om någon kan skriva lite kring allt detta som jag inte förstår vad det är och hur använda
52 mm skylight (1b)
Skylightfilter var vanliga vid analogt foto. Brukar vara svagt rosa- eller laxfärgade och gav bilden en något varmare ton. Du kan använda det, eller något av dina UV-filter som skyddsfilter. Själv använder jag numera endast skyddsfilter vid t ex foto från båt i blåsväder då saltstänk annars kan hamna på objektivets frontlins.

Green-L 52 mm, star-8
Ett effektfilter som ger 8 "stjärnstrålar" när man fotar lysande punkter som t ex lampljus vid vid nattfoto. Inte särskilt användbart tycker jag.

Green-L 52 mm, Close-up +4
Som tidigare nämnts kan det användas vid närbildsfoto. +4 dioptrier innebär att linsens brännvidd är 1000/4=250 mm. Vilket i sin tur innebär att längsta fotoavstånd från linsen är 250 mm. Vad det kortast möjliga avstånd blir beror på objektivet, så det kan jag inte svara på.

Green-L, 52 mm UV
UV-filter som kan användas som skyddsfilter i st f skylightfiltret om du anser att du behöver ett skyddsfilter. Använd i så fall det som ser ut att vara i bäst skick.

Green-L 62 mm, UV
62 mm, UV

Samma som ovan fast för objektiv med 62 mm filtergänga.

52 mm , ND4
Ett gråfilter som kan användas för t ex att få längre slutartid. Om t ex slutartiden vid en viss bländare blir 1/8 s utan filter så blir den med samma bländare och filter 1/2 s. 4x längre tid vilket är lika med, obs, 2 exponeringssteg.

lös lins 52 m
Vet ej vad det kan vara för filter eller närbildslins.

52 mm lins , på denna står Skylite P.L
Vet ej säkert vad det är för något, men P.L skulle kunna innebära att det är ett polfilter. Såna används för att göra blå himmel mörkare blå och för att ta bort ljusreflexer i ickemetalliska ytor. Man vrider på filtret tills man ser i sökaren att man fått den effekt man vill ha.

"grej" med 52 mm gänga utan glas(lins) det är bara en stor mjuk gummiring , ca 2 cm bred.

Som tidigare nämnts ett motljusskydd. Hindrar t ex att ljus som kommer in snett framifrån når frontlins eller filter, vilket bl a kan försämra kontrasten. Skyddar även mot regnstänk, svettiga fingeravtryck, slag mot frontlinsen mm. Någon form av motljusskydd bör man alltid ha på anser jag.

3 st böjda plastbitar i 3 olika färger
en svart plasmojäng formad som ett U, ca 5x 7 cm

Vet ej vad det är. Kanske tillbehör till en blixt?

Olle
 
Youjustmight72, ta en bild på de grejor forumet inte lyckats identifiera och lägg här, så får du säkert snabb hjälp!

Per.
 
52 mm skylight (1b)
Skylightfilter var vanliga vid analogt foto. Brukar vara svagt rosa- eller laxfärgade och gav bilden en något varmare ton. Du kan använda det, eller något av dina UV-filter som skyddsfilter. Själv använder jag numera endast skyddsfilter vid t ex foto från båt i blåsväder då saltstänk annars kan hamna på objektivets frontlins.

Green-L 52 mm, star-8
Ett effektfilter som ger 8 "stjärnstrålar" när man fotar lysande punkter som t ex lampljus vid vid nattfoto. Inte särskilt användbart tycker jag.

Green-L 52 mm, Close-up +4
Som tidigare nämnts kan det användas vid närbildsfoto. +4 dioptrier innebär att linsens brännvidd är 1000/4=250 mm. Vilket i sin tur innebär att längsta fotoavstånd från linsen är 250 mm. Vad det kortast möjliga avstånd blir beror på objektivet, så det kan jag inte svara på.

Green-L, 52 mm UV
UV-filter som kan användas som skyddsfilter i st f skylightfiltret om du anser att du behöver ett skyddsfilter. Använd i så fall det som ser ut att vara i bäst skick.

Green-L 62 mm, UV
62 mm, UV

Samma som ovan fast för objektiv med 62 mm filtergänga.

52 mm , ND4
Ett gråfilter som kan användas för t ex att få längre slutartid. Om t ex slutartiden vid en viss bländare blir 1/8 s utan filter så blir den med samma bländare och filter 1/2 s. 4x längre tid vilket är lika med, obs, 2 exponeringssteg.

lös lins 52 m
Vet ej vad det kan vara för filter eller närbildslins.

52 mm lins , på denna står Skylite P.L
Vet ej säkert vad det är för något, men P.L skulle kunna innebära att det är ett polfilter. Såna används för att göra blå himmel mörkare blå och för att ta bort ljusreflexer i ickemetalliska ytor. Man vrider på filtret tills man ser i sökaren att man fått den effekt man vill ha.

"grej" med 52 mm gänga utan glas(lins) det är bara en stor mjuk gummiring , ca 2 cm bred.

Som tidigare nämnts ett motljusskydd. Hindrar t ex att ljus som kommer in snett framifrån når frontlins eller filter, vilket bl a kan försämra kontrasten. Skyddar även mot regnstänk, svettiga fingeravtryck, slag mot frontlinsen mm. Någon form av motljusskydd bör man alltid ha på anser jag.

3 st böjda plastbitar i 3 olika färger
en svart plasmojäng formad som ett U, ca 5x 7 cm

Vet ej vad det är. Kanske tillbehör till en blixt?

Olle

Tackar !! jag satte på gummit motljusskyddet, gummit har 2 lägen, kan fälla ut det sp det stick ut mer framför linsen eller behålla det ganska kant i kant, men i båda lägerna får jag svart i hörnen på bilden , skall det vara så ?
De färgade böjda plasbitarna o hållaren har jag listat ut, man sätter hållaren i spåret för extern blixt sen kan man sätta plasten med olika färg som avskärmning för blixten , så den inte blir så direkt eller svagt färgat blixljus beroende på vilken färg man sätter på
 
Tackar !! jag satte på gummit motljusskyddet, gummit har 2 lägen, kan fälla ut det sp det stick ut mer framför linsen eller behålla det ganska kant i kant, men i båda lägerna får jag svart i hörnen på bilden , skall det vara så ?
Nej, så skall det inte vara. Jag antar att du provat det på ditt vidvinkelobjektiv och att motljusskyddet är avsett för objektiv med längre brännvidd. Har du provat om det passar ditt teleobjektiv? Om det inte går att montera på det heller har du ingen användning för det på något av dina nuvarande objektiv. När man köper nya objektiv brukar det ofta följa med, eller i varje fall finnas som tillbehör, ett passande motljusskydd.

Olle
 
Nej, så skall det inte vara. Jag antar att du provat det på ditt vidvinkelobjektiv och att motljusskyddet är avsett för objektiv med längre brännvidd. Har du provat om det passar ditt teleobjektiv? Om det inte går att montera på det heller har du ingen användning för det på något av dina nuvarande objektiv. När man köper nya objektiv brukar det ofta följa med, eller i varje fall finnas som tillbehör, ett passande motljusskydd.

Olle

Nej inte på vidvinkel eller det extra teleobjektivet jag har utan på det som sitter på som "standard"?
skall prova det på tele med, antagligen funkar det där ! och skall användas tillsammans med tele

Varför har jag 62 mm de passar ju inte någonstans
 
Tackar !! jag satte på gummit motljusskyddet, gummit har 2 lägen, kan fälla ut det sp det stick ut mer framför linsen eller behålla det ganska kant i kant, men i båda lägerna får jag svart i hörnen på bilden , skall det vara så ?

Och du har tagit bort skylightfiltret och satt motjusskyddet innerst.

Micke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.