jac38
Aktiv medlem
Nedstående bild tog jag på Pridefestivalen 2008. Nu undrar jag över mina rättigheter till min bild? Jag vet ju inte ens vem artisten på scenen är men min fråga är om jag har rätt att publicera bilden i tex en tidning utan att kolla med artisten i fråga? Eller kan jag använda bilden i en fototävling där den vinnande bilden blir publicerad på ett sätt jag inte styr över? Kan jag låta bilden bli vykort som säljs på stan eller sälja bilden för att användas som reklambild för någon produkt?
Jag undrar alltså i vilka sammanhang jag måste ha en persons tillåtelse att använda bilden och i vilka sammanhang det inte behövs. En artist kan man ju tycka får räkna med att bli plåtad medans ett porträtt på en vän inte är lika självklart, men vad är det som gäller rent lagligt?
Tacksam för svar.
Jacob Boman
Jag undrar alltså i vilka sammanhang jag måste ha en persons tillåtelse att använda bilden och i vilka sammanhang det inte behövs. En artist kan man ju tycka får räkna med att bli plåtad medans ett porträtt på en vän inte är lika självklart, men vad är det som gäller rent lagligt?
Tacksam för svar.
Jacob Boman
Bilagor
Senast ändrad: