Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har jag för rättigheter till min bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Nedstående bild tog jag på Pridefestivalen 2008. Nu undrar jag över mina rättigheter till min bild? Jag vet ju inte ens vem artisten på scenen är men min fråga är om jag har rätt att publicera bilden i tex en tidning utan att kolla med artisten i fråga? Eller kan jag använda bilden i en fototävling där den vinnande bilden blir publicerad på ett sätt jag inte styr över? Kan jag låta bilden bli vykort som säljs på stan eller sälja bilden för att användas som reklambild för någon produkt?

Jag undrar alltså i vilka sammanhang jag måste ha en persons tillåtelse att använda bilden och i vilka sammanhang det inte behövs. En artist kan man ju tycka får räkna med att bli plåtad medans ett porträtt på en vän inte är lika självklart, men vad är det som gäller rent lagligt?

Tacksam för svar.
Jacob Boman

Bilagor

• _MG_3848C.jpg
    _MG_3848C.jpg
    37 KB · Visningar: 317
Senast ändrad:
Bilden får inte användas i reklam utan att personen lämnat sitt medgivande. Den får inte heller publiceras på nätet om den kan uppfattas som kränkande.

I övrigt är det fritt fram.

Och det spelar ingen roll om personen är "artist".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar